رحمت‌الله حافظی، از تامین اجتماعی رفت. او زمانی که اعلام کرد در نظر دارد تا طرح پزشک امین را اجرا کند داغ وزارت بهداشت تازه شد؛ چه اینکه درگیری های تامین اجتماعی و وزارت بهداشت منجر به شکست پزشک خانواده شد.

زهرا تالانی: وزارت بهداشت بلافاصله این طرح را رقیبی برای طرح پزشک خانواده دانست،

اما رحمت‌الله حافظی، مدیرعامل صندوق بیمه تامین اجتماعی، در دفاع از اجرای طرح پزشک امین گفت: "تمامی بیمه‌شدگان تامین اجتماعی حق دارند که یک پزشک امین داشته باشند، این پزشک به انتخاب خود بیمه‌شدگان خواهد بود و چنانچه بیمه شده پس از مدتی از عملکرد پزشک امینش راضی نباشد می‌تواند پزشک دیگری را انتخاب کند البته علت این تغییرات ثبت خواهد شد و اگر ثابت شود که پزشکی نتوانسته کارش را در اجرای طرح پزشک امین به درستی انجام دهد مسلما با او برخورد می‌شود."
وی در پاسخ به اینکه اجرای پزشک امین تداخل در اجرای طرح پزشک خانواده وزارت بهداشت است گفت: "پزشک خانواده یک تیم است که تشکیل شده از پزشک عمومی، ‌روانشناس، پرستار، متخصص تغذیه و... درحالی‌که پزشک امین یک نفر است که سوابق بیمار را نگه داشته و به او مشاوره می‌دهد و خط‌مشی این دو هیچ تداخلی در یکدیگر ندارد.:او با اشاره به اینکه این طرح در استان گیلان به طور نمونه اجرا می شود گفت: "به هیچ عنوان اعتقاد نداریم که این طرح (پزشک امین) مغایرتی با پزشک خانواده دارد بلکه اعتقاد داریم زیر ساخت اجرای پزشک خانواده را در استان گیلان فراهم می‌کند. مطمئناً استان گیلان یکی از استان‌های تأثیر‌گذار در طرح پزشک خانواده است."
در پاسخ اما حسن آقاجانی، مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل دفتر وزارتی، طرح پزشک امین را غیرقانونی اعلام کرد.او با اشاره به اینکه سیاستگذاری در زمینه بهداشت و درمان وظیفه وزارت بهداشت است گفت:اجرای هر برنامه‌ای که در راستای دخالت یا موازی کاری با برنامه‌های وزارت بهداشت صورت پذیرد به ضرر مردم و نظام سلامت و مخالفت با قانون است.

 

مدافعان چه کسانی هستند؟
صندوق بیمه خدمات درمانی یکی از مدافعان اجرای طرح پزشک امین است و این برنامه را پشتوانه‌ای قوی برای سلامت معرفی کرده‌است. علی حسن‌زاده، رئیس هیأت‌مدیره صندوق بیمه خدمات درمانی گفته: "پزشک امین موجب از کار افتادن برنامه پزشک خانواده نمی‌شود و هیچ‌گونه مغایرت و ممانعتی با آن ندارد، این برنامه با هدف اولیه کاهش بار مالی برای بیمه‌شدگان شکل گرفته است و به‌گونه‌ای طراحی شده که بتواند محل وقوع بار مالی ناشی از بیماری را بر عهده یک نهاد ثالث بگذارد.او افزود:این برنامه در راستای سیاست‌های نظام سلامت تدوین شده است و صندوق تامین اجتماعی به‌عنوان بزرگ‌ترین سازمان بیمه گر اجتماعی کشور به‌منظور کاهش دغدغه‌های بیمه‌شدگان اقدامی انجام داده تا تمامی بیمه‌شدگان بتوانند پزشک مورد نظرشان را انتخاب کنند.

 

سرانجام طرح چه می شود؟
حالا با رفتن حافظی باید دید سرانجام این طرح چه می شود و آیا موسویان مدیر عامل جدید این طرح را به قوت خود ادامه می دهد؟ او درباره سیاستهای خود اعلام کرده است که به صورت کلی سیاست‌های اصلی و اهداف بزرگ سازمان تامین اجتماعی مشخص است اما با استفاده از بدنه کارشناسی این صندوق می‌توان برنامه‌های تدوین شده را در راستای سیاست‌های کلی نظام و برنامه‌های 5 ساله پیش برد.

البته ناگفته نماند که پزشک امین باعث شد وزارت بهداشت به خودش بیاید و پزشک خانواده راغ حداقل در حرف و برنامه ریزی جدی تر بگیرد. هرچند که از حرف تا عمل دنیایی فاصله است.
47232 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمود IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    8 3
    باند پزشکان متخصص و فوق تخصص که با چپاول پول سازمان های بیمه گر و بیمه شدگان درآمدهای میلیاردی برای خود فراهم نموده اند و حتی این درآمدها در کشورهای غربی شامل انان نمی شود نخواهند گذاشت طرح پزشگ خانواده و یا طرح های مشابه اجرا ء شود و با توجه به نفوذ این قشر در هرم تصمیم گیری سیستم درمان به همین منوال خواهد بود
  • یک همکار از بیمارستان سقز IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    3 3
    از رفتن آقای حافظی متاسفم این سازمان یکی از مدیران لایق خود را از دست داد
  • مريم IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    1 0
    واقعا چرا بين بازنشستگان تامين اجتماعي وباقي بازنشستگان اينهمه فرق هست چرا در حامعه ما به كارگران اهميت نميدن واقعا انصاف نيست اونا بيمه طلايي هستن ما نه اونا حقوق هاي 700 هزاري دارن ولي ما نه چرا بايد بين ما اينقدر فرق باشه مگه خون اونا رنگي تره ما با 5 نفر 400 حقوق ميگيريم واقعا انصافه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ كاش يكي بود تو مجلس كه از حقوق ما بازنشستگان تامين اجتماعي دفاع ميكرد كاش هميشه بازنشستگان ارتشي و فرهنگي در اولويت هستن پس ما چي؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مجتبی خانی DE ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    0 0
    بابا کارگر که فرهنگی نیست بیمه ی طلایی داشته باشه خیال خودشو خانوادش جمع باشه کار گر کارگره باید با بالا رفتن سرانه حق بیمه پول بیشتری بپردازه به بیمه مجبوره چیکار کنه بد بخت
  • علی DE ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    0 0
    کاش بیمه شدگان تامین اجتمائی هم بیمه ی طلایی داشتن کاش کاش کاش