مهر نوشت:

خودسوزی دریاچه پریشان که از روز چهارشنبه آغاز شده و تا امروز نیز ادامه دارد فرضیه ها و گمانه هایی را در خصوص دلایل این پدیده مطرح کرده، این در حالیست که سال گذشته نیز در شیراز پدیده خودسوزی خاک در منطقه سلطان آباد رقم خورده بود. در جریان خودسوزی خاک بستر تالاب دچار حریق شده و بر وسعت نیز در حال افزوده شدن است. در این رابطه مدیریت بحران نیز در شهرستان کازرون تشکیل جلسه داده و اعضای آن در حال بررسی این پدیده هستند. در این رابطه گمانه هایی نیز در مورد چرایی این پدیده مطرح شده که ازجمله آن می توان به جریانات آتش فشانی، حرکت آبهای گرم در زیرزمین و رسوبات کف دریاچه ناشی از گیاهان اشاره کرد.


ایجاد 20 حفره در پریشان
این خوسوزی در حاشیه کوه بز، منطقه فامور که همان ساحل سنگی دریاچه پریشان است، رخ داده که حدود 20 حفره کوچک در یک ردیف ایجاد شده که از آنها دود متصاعد شده است. تیم مطالعاتی وارد عرصه شده و اقدامات لازم برای ارائه راهکارهای مناسب برای مهار این خودسوزی در حال انجام است.


خودسوزی پریشان
اولین فرضیه که مطرح شده در خصوص امکان حرکت هیدرو ترمال یعنی حرکت آبهای گرم زیرزمینی است که این فرضیه رد شد به دلیل اینکه چنانچه این پدیده ناشی از بخار آب باشد نباید آثار دود و ذغالی شدن در محل مشاهده شود. دومین مسئله احتمال پدیده آتش فشان مطرح شد که پس از تبادل نظر نیز این پدیده نیز رد شد زیرا منطقه مذکور دشت است. سومین فرضیه که از مابقی گمانه ها جدی تر است مربوط به رسوبات و املاح کف دریاچه بوده که به خاطر خشک شدن دریاچه تحت فشار قوی قرار گرفته و به شکل این پدیده بروز کرده اند.
براساس این فرضیه این رسوبات در فرایند اول در حال تبدیل شدن به ذغال هستند و در سطح بالاتر تولید گاز متان را به دنبال دارد که این گاز علاوه بر آلودگی به جرقه و کوچکترین گرمایی حساس است و حتی امکان ایجاد فرورفتگی نیز وجود دارد. در این راستا کارشناسان معتقدند چنانچه سریعتر از این خودسوزی جلوگیری نشود انفجار نیز وجود دارد.

 

راهکارهای مقابله با این پدیده
در جلسه ای که به این منظور تشکیل شد اعضا تصمیم گرفتند با انتقال بیل مکانیکی به منطقه، خاکها را زیر و رو کرده یا اینکه کانالهایی دور حفره ها ایجاد کنند که از گستردگی خودسوزی جلوگیری شود.

در این رابطه کارشناسان مشغول بررسی راهکارهای مختلف مقابله با این پدیده هستند. دریاچه پریشان در کازرون فارس هم اکنون در پی تداوم خشکسالی های چند ساله در خشکی کامل به سر می برد.
47282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 194894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    2 0
    در زلزله وان ترکیه هم یک ماه قبل از وقوع زلزله این پدیده در مزارع اطراف وان دیده شد لطفا دقت شود
  • داودی IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    0 0
    زلزله در راه است