رئیس فراکسیون کارگری مجلس با اشاره به مسائل اخیر بازار ارز و طلا نسبت به تعطیلی واحدهای تولیدی و از بین رفتن اشتغال هشدار داد.

به گزارش خبرآنلاین، علیرضا محجوب نماینده تهران گفت: مسائلی در عرصه ارز، طلا و در باب افزایش سود بانکی پیش آمده است که نمایندگان علاوه بر تذکر در مجلس نامه‌ای نیز به مسئولان نوشتند و خواستار رسیدگی فوری به آن شدند. به همین دلیل خواستار تشکیل جلسه​ای اضطراری و فوری شدیم اما هنوز هیات رئیسه آن را عملی نکرده و جلسه‌ای برای پیگیری آن نگذاشته است.
گزیده نطق وی را به این شرح بخوانید:
* حوادثی که این روزها در عرصه اقتصادی در کشور ما رخ داده تأمل‌برانگیز است و سکوت در برابر آنچه در میدان ارز و طلا و نرخ سود بانکی رخ می‌دهد، مهم‌ترین علت به‌وجود آمدن آن است.
* آمریکا در زمان تهدید به بحران بنزین پیش‌بینی نمی‌کرد کشور ما با این مساله کنار بیاید اما در مورد مساله ارز و نرخ سود بانکی هیچ اراده‌ای از دولت در شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی دیده نشده است که افزایش آن را کنترل کند.
* یکی از راه‌های کنترل بازار این است که متقاضیان را از تقاضا منصرف کرد تا بازار مهار شود. امیدواریم درآمد اضافی ریالی دور از چشم مسئولان دولتی نبوده باشد که اگر این‌طور باشد، آتش به جان اقتصاد و اشتغال خواهد افتاد. آنچه در بازار ارز دیده می‌شود، ارزش پول ملی را به شدت کاهش می‌دهد و آثار آن در سال‌های بعد دیده می‌شود کما اینکه از اکنون نیز قابل مشاهده است و بر زندگی فقرا، کارگران، کشاورزان، تولیدکنندگان دارای تاثیر بیشتر خواهد بود. اگر به این موضوع توجه نکنیم، مردم از ما نمی‌گذرند.
* افزایش نرخ سود بانکی برای کنترل بازار پولی کشور قابل انتقاد است. زمانی که نسبت به سال گذشته 80 درصد افزایش نرخ ارز داریم، چگونه می‌توان با چند درصد سود این مسیر را کنترل کرد و با این کار تنها آتش بیشتری در دامن سوداگران و ثروت‌اندوزان خواهید ریخت. تاثیرات افزایش نرخ سود بانکی بر اشتغال بسیار جدی است و هر کسی که الفبای اشتغال را بداند، به تاثیر این موضوع بر کاهش اشتغال اذعان می‌کند.
*بلای بر سر کارگران، کاهش ارزش پول است که موجب کوچک‌ شدن درآمدهای آنها خواهد شد و بنابراین کارگران تحت فشار زایدالوصفی قرار می‌گیرند که لازم است مجلس و دولت در این‌باره تدبیر عاجل و فوری به‌عمل آورند.
* اگر آقایان قادر به کنترل وضعیت اقتصادی کنونی نیستند، پیشنهاد می‌دهم افزایش 70 درصدی در زمینه درآمدها داشته باشیم زیر نمی‌توان با قیمت کنونی از کارگران توقع زندگی کردن داشت و اگر بخواهیم همان زندگی دی‌ماه 89 را داشته باشند، باید 70 درصد حقوق آنها افزایش پیدا کند.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 194211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مصطفي از ري IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
    29 3
    آقاي محجوب شما هم مي توانيد در مجلس حاضر باشيد؟ واقعا شما هم به حقوق مردم واقفيد!!! جالبه!
  • بدون نام IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
    46 0
    بروید ببینید بانک مرکزی سکه را با دلار چند تومانی میفروشد. کار امروز و دیروز هم نیست، بیش از 3 ماه است که این کار را میکند. مقصر اصلی این نابسامانی ها سیاست های مستقیم دولت و بانک مرکزی است.
  • بدون نام IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
    37 0
    بلای بر سر کارگران، کاهش ارزش پول است که موجب کوچک‌ شدن درآمدهای آنها خواهد شد باریکلا
  • امـــــــــــــــــيد A1 ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
    40 3
    شما هم نزديك به انتخابات حرفاي قشنگ مي زنيد قربان...؟! نميدوتم چرا اينروزا همه ي كانيديده ها مهربون شدن و يادما كارگرا افتادن؟!؟!؟
  • ع.م IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
    19 0
    این بنده خدا که قبل از آغازهدفمندی گفته بود ممکنه تورم سه رقمی بوجودبیاد.آقایان بخرجشان نرفت! حالا یکی از دولت هم پیدا نمیشه جوابشو بده!
  • بدون نام IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۶
    1 0
    امیدوارم واقعا به این درخواست ها و امیدها پاسخ بدهند