جمشید عدالتیان

در عصر ارتباطات مدیران بنگاهها و شرکت‏های بزرگ به درستی دریافته‏اند که رمز موفقیت و بقاء یک بنگاه دستیابی به بازارهای هدف است و یک شرکت موفق نمی‏تواند با تکیه بر بازار داخلی خود برای همیشه ماندگار، درآمدزا و سودده باشد. بنابراین با استفاده از رسانه‏های داخلی و با به‏کارگیری مناسب از شبکه‏های ماهواره‏ای و فضای اینترنتی جای پای خود را در بازارهای جدید مستحکم می‏کنند حال باید دید در ایران از رسانه و ابزارهای تبلیغاتی به چه نحوی استفاده می‏شود و آیا فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی با بکارگیری مناسب از رسانه‏ها توانسته‏اند ماندگاری خود را در بازارداخلی و بازارهای صادارتی تضمین کنند یا خیر. در ایران متاسفانه صاحبان بنگاه‏های اقتصادی و واحدهای تولیدی و صنعتی به خوبی نمی‏توانند از تبلیغات و رسانه‏ها برای معرفی شرکت و یا محصولات خود استفاده کرده و خود را به مشتریان و مصرف کنندگان داخلی و خارجی معرفی کنند. نرخ‏های گزاف تبلیغات و یا ساخت فیلم‏های مشارکتی عمده‏ترین و جدی‏ترین مشکل تولیدکنندگان، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی ایران است. یکی از مشکلات اصلی بنگاه‏های تولیدی و صنعتی در مرحله آغاز فعالیت، مساله معرفی محصولات و کالای نهایی خود در سطح کشور است. در حال حاضر هزینه تبلیغات در صداو‏سیما برای بنگاه‏های کوچک، متوسط و نوپا بسیار عجیب و غریب و سنگین است و به همین دلیل بسیاری از واحدهای تولیدی کشور به خصوص بنگاه‏های زودبازده که به تازگی به مرحله تولید رسیده‏اند نمی‏توانند از ظرفیت‏های رسانه بار ارائه توانمندی‏های خود استفاده کنند؛ به ویژه اگر در تولید یک کالا نوآوری، ابتکار و خلاقیت خاصی نیز وجود داشته باشد. بنابراین مدیران شرکت‏ها و صاحبان بنگاه‏های تولیدی و اقتصادی در ایران برای معرفی کالای خود با مشکلات متعدد و لاینحل مواجه هستند و نمی‏توانند محصولات خود را به سهولت در بازارمعرفی کنند.
به طور کلی بازار تبلیغات در ایران از صدا‏وسیما گرفته تا رسانه‏های مکتوب و دیجیتال بسیار پیچیده و گران است اما مشکل فعالان اقتصادی صرفا به گران بودن هزینه تبلیغات ختم نمی‏شود زیرا آنان علاوه بر پرداخت هزینه تبلیغات باید مالیات‏های سرسام آور به دستگاه‏ها و سازمان‏های مختلف نیز پرداخت کنند.
یکی از دلایل اصلی گران بودن هزینه تبلیغات در ایران از تقاضای دستگاه‏ها، نهادها و سازمان‏ها مختلف از جمله شهرداری‏ها برای دریافت مالیات‏های سرسام آور ناشی می‏شود و همین امر منجر به کاهش تقاضای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی برای استفاده از تبلیغات می‏شود. متولیان و مسئولان دستگاه‏های مختلف صرفا در اندیشه دریافت مالیات‏های سنگین هستند و گمان می‏کنند رفتار آنان به بدنه اقتصاد کشور و بنگاه‏های کشور هیچ آسیبی نمی‏رساند در صورتی که اتخاذ این تصمیمات و سیاست‏ها موجب می‏شود تا بنگاه‏های ما در مرحله بازاریابی و ورود به بازار با مشکلات مختلفی مواجه شوند و همین امر تا کنون زمینه ساز تعطیلی بنگاه‏های اقتصادی و واحدهای تولیدی گوناگون و بیکارشدن صدها کارگر در کشور شده است.
به عقیده من هزینه‏های تبلیغات درایران بسیار سنگین است زیرا یک فعال اقتصادی می‏تواند با سرمایه 4 تا 5 میلیون تومانی یک بنگاه اقتصادی و یا یک واحدی تولیدی کوچک راه بیندازد در حالیکه هزینه تبلیغات در روزنامه، خبرگزاری‏ها و صدا‏و‏سیما برای این واحدها گاهی تا دهها برابر رقم اصلی سرمایه‏گذاری، تمام می‏شود. فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران برای تاسیس یک بنگاه اقتصادی و یا واحد تولیدی می‏توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند اما به طورقطع بنگاه‏ها برای تامین هزینه‏های بازاریابی نمی‏توانند از این تسهیلات بهره‏ای ببرند بنابراین هزینه‏های تبلیغاتی نقطه گلوگاهی برای ادامه حیات واحدهای تولیدی است.
*رییس کمیسیون آموزش و فرهنگ اقتصادی اتاق بازرگانی ایران

 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 197703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =