این اتفاق شاید برای نخستین بار در مساله ممیزی سریال​های داخلی اعمال شده باشد که تصاویر جلد دو کتاب هنگام پخش شطرنجی شده باشد!

«تا ثریا» این شب ها به خوبی روی اعصاب خسته مردم راه می رود تا ساز ناکوک تلویزیون برای شب های مردم به خوبی سوهان روح باشد و در دو مجموعه پشت سرهم از شبکه سوم و اول، حجم وحشتناکی از «آه و اشک و غم و رنج» را هل بدهد در خانه های مردمی که خسته از یک روز کاری و البته در شهرهای بزرگ خسته از یک روز ملال آور آلوده و پرترافیک، به منزل آمده اند و هنوز آنتن تلویزیون شان را با «جام جم» هماهنگ می کنند.

 

دوشنبه شب سکانسی از سریال در کتابخانه ای در بالای شهر _ محل کار دختر ثریا خانم! _ فیلمبرداری شده بود که نگین و حمید در گوشه ای از کتابخانه ناهار میل می کردند و در پس زمینه تصاویر کتاب های چیده شده در قفسه های کتاب وجود داشت اما با یک تفاوت؛ آن هم اینکه دو کتاب با قطع خشتی شطرنجی شده بودند!

 

اینکه بخش بازرگانی رسانه ملی پیش خود بگوید: «تبلیغ رایگان دو عنوان کتاب آن هم در بهترین ساعت پخش در شبکه ملی...وا مصیبتا!» زیاد دور از ذهن نیست؛ اما اینکه مدیران ارشد رسانه ملی دائم دم از حمایت از کتاب و تبلیغ کتاب و رفع مظلومیت کتاب می دهند اصلا با این رفتارهای بچه گانه و خنده دار همخوانی ندارد... فرض بگیرید که مردم تصویر و نام آن دو کتاب را از آن فاصله ببینند... چه اتفاقی می افتد؟ در خوش بینانه ترین حالت 100 جلد از آن کتاب به فروش می رود و نه بیشتر چرا که اصولا شمارگان کتاب در کشور ما در مرز فاجعه قرار دارد و اصلا در شهرستان ها کتابی وجود ندارد، پس شاید در بهترین شرایط؛ تاکید می کنم؛ شاید؛ 100 نفر بروند دنبال آن کتاب و ناشرش را پیدا کنند و بعد تماس بگیرند و 100 نسخه از آن کتاب فروش برود!

 

این حسادت بچه گانه و بی مبنا چیست که به این دلیل یک کتاب شطرنجی بشود.

 

البته یک نکته دیگر هم قابل حدس است؛ اینکه شاید آن دو کتاب، از لحاظ عرف یا شرع، مشکل ممیزی داشته اند! با فرض پذیرفتن چنین توجیهی، آیا رسانه ملی قوانین جمهوری اسلامی ایران در وزارت ارشاد و اداره کتاب را قبول ندارد؟ یا اینکه علاوه بر آن قوانین، قوانین خودساخته ای هم برای ممیزی دارد؟ یا اینکه آن کتابخانه عمومی، کتاب غیر شرعی و غیر قانونی را به معرض تماشای مردم گذاشته است؟!

 

چقدر تلخ است که در سریال های تلویزیونی، همانطور که آرم ماشین بنز و تویوتا شطرنجی می شود _ و لابد دوستان فکر می کنند هیچکس نمی فهمد آن ماشین بنز یا تویوتاست! _ تصویر طرح جلد دو کتاب هم شطرنجی می شود تا نکند خدای نکرده مردم دو کتاب را در تلویزیون ببینند و بروند کتاب بخرند و کتاب بخوانند و...

60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 193595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    41 3
    ای برادر این که چیزینیست سوتی گنده ترش اینه که مثلا این فیلم وقایع راتو سال 89-90 نشون میده اونموقع اقاحمید پرایدشو دومیلیون وهفتصد فروخت کاش به من میفروخت ماشین واجبم!
    • مهم نیست IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
      4 4
      به نظر من مجموعه تا ثریا فوق العاده بود. از کسانی که نذاشتند واقعیت های کشور نشان داده شود ، من و همه مردم دلخوریم. واقعا کسی را نمایش می داد که خیلی به خودش اعتماد داشت و همین اعتماد زیاد باعث خطا شد. از طرفی زنی بی پناه و زحمت کش بود ولی مغرور که حتی از خانواده همسر کمک نخواست. به نظرم باید کامل پخش می شد. از تمام زحمت کشان این فیلم، خواهش می کنم قسمتهایی که پخش نشد را آپلود نمایند. تا لذت یک مجموعه کامل برده باشیم. از همه زحمت کشان این مجموعه خیلی سپاسگزارم. lمجموعه پنجره خیلی مزخرف هست. خیلی خیلی خیلی
  • بدون نام IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    0 1
    مگه اولین باره که رسانه محترم ملی به شعور مردم توهین میکنه؟ اصلا من نمیفهمم چه اصراریه ؟ خوب از اول نسازید