۰ نفر
۱۳ دی ۱۳۹۰ - ۰۱:۱۹

فردریک ملک

ضریب جینی نابرابری توزیع درآمد را در یک کشور نشان می دهد. مقدار این ضریب از صفر تا یک تغییر می کند. مقدار صفر نشان از برابری کامل و به آن معناست که تمامی خانوارها از درآمد یکسانی برخوردار هستند و هرچه این ضریب به یک نزدیک تر شود نشان دهنده نابرابری بیشتر در میزان درآمدخانوارها یک جامعه است.
درنهایت و به طور فرضی چنانچه ضریب جینی یک شود به این معناست که تمامی درآمد کشور در دست یک خانواده است، اما در مورد ایران این ضریب در میان خانوارهای شهری (طبق آخرین گزارش های منتشر شده از سوی بانک مرکزی) طی سال 1388 نسبت به سال 1387 افزایش پیدا کرده و به عدد 0.3938 رسیده؛ ولی باید گفت که شاخص طی دو دهه گذشته این ضریب تغییر محسوسی نداشته است و نوسانات ایجاد شده نیز بسیار اندک بوده است.
جدول ضریب جینی و شاخص نابرابری توزیع درآمد در مناطق شهری کشور از سال 1363 تا 1388 گویای تغییرات بسیار اندک در توزیع درآمد در کشور است. ضریب جینی از سال 1364 تا سال 1388 در حدود 0.4 است، نوسان شاخص ضریب جینی در طول دوره مورد اشاره بسیار ناچیز بوده است و می توان گفت که این تغییرات بیش از آنکه نشان از تغییر واقعی در توزیع درآمد در کشور باشد ناشی از خطاهای نمونه گیری بوده باشدبنابراین می توان گفت توزیع درآمد درایران طی این سالها تغییر زیادی نکرده است.
نگاهی به ترکیب هزینه خانوارهای شهری در سالهای 1363 تا 1388 نشان می دهد سهم 40 درصد خانوارهای کم درآمد کمی بیش از 15 و اندکی کمتر از 16.5 درصد از درآمد جامعه را به خود اختصاص داده اند و این ضریب نیز در این دوره تغییر محسوسی نداشته است.
از سوی دیگر سهم 40 درصد خانوارهای با درآمد بالاهم طی دوره مورد بحث بین 36 تا 38 درصد بوده است لذا در این بخش هم تغییر محسوسی ایجاد نشده است.
کارشناس ارشد آمار بانک مرکزی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات استراتژیک
22239

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرش IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
    23 3
    اصلا فرض کنیم شیب منحنی لورنز(نسبت تغییرات فراوانی تجمعی نسبی درآمد دهکها به فراوانی تجمعی خود دهکها(یاهر نسبت جمعیتی دیگری) )دقیقا 45 درجه باشد واز این شیب آرمانی به این نتیجه برسیم که ضریب کورادو جینی در اقتصاد ایران، صفراست و با نگاه خوشبینانه تمام افراد درآمد نسبی یکسانی دارند. خوب که چه؟! برای آندسته از خوانندگان که شایدکمتربااین اصطلاحات سروکار داشته اندیک مثال خیلی ساده می زنم: فرض کنید دریک کلاس نمره تمام دانش آموزان از20 بشود 3 ،در اینجا چون تمام دانش آموزان نمره یکسانی گرفته اند؛ ضریب جینی برای کلاس میشود،صفر. یعنی دانش آموزان این کلاس ازلحاظ کسب نمره در مساوات کامل اند،اما همانطورکه میدانیدآنهادسته جمعی مردوداند.الان خیلی وقته که تاریخ مصرف جینی برای بیان عدالت اقتصادی تمام شده.
    • محمد IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
      6 12
      حالا اگه همه نمره‌ها 18 بود چي؟
    • بدون نام IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
      2 2
      اصل مطلب همین فرض شماست که اشکال دارد و فرع مطلب همان است که در مقاله آمده و دروغ است
    • بدون نام IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
      7 0
      اگه نمره همه 18 باشه بازهم ضریب جینی میشه صفر! پس توجه داشته باشیم با استفاده از این ضریب نمی توان راجع به عدالت اقتصادی صحبت کرد.مثلا درمورد همین مثال کلاس درس اگه به شما بگن که ضریب جینی کلاس صفر است شما نمی تونی درمورد سطح سواد دانش آموزان نظر قطعی بدهی که آیا همه 20 اند یه 3. یا این مثال که اگر ضریب جینی در اقتصاد کشورهای سوئد و کره شمالی یکسان باشد آیا وضع معیشتی مردم این دو کشور هم یکسان است؟ جای استفاده از ضریب جینی اینجا نیست. مردم گرونی و وضع بد اقتصادی رو با پوست و گوشت خودشون بهتر درک می کنن تا با این اصطلاحات
  • بدون نام IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
    4 3
    ضریب جینی معرف تضاد طبقاتی است و نه رفاه. درآمد سرانه ایرانیان در حال حاضر با درآمد سرانه 30 سال پیش تفاوت چشم گیری ندارد. در حالی که همین کره جنوبی که درآمد سرانه کمتری از ایرانیان داشتند الان درآمد سرانه 25 هزار دلار در سال دارند. در مورد ایران این رقم همان 4000 تا 6000 دلار در سال است.