تغییرات قیمت مسکن تهران در ۲ ماهه ۱۴۰۳ ؛ تکلیف فروشندگان واقعی معلوم شد / بازار مسکن در آستانه فصل اجاره به کدام سو می رود؟

وضعیت بازارهای موازی روی بازار مسکن هم تاثیر مستقیمی داشته و تکلیف فروشنده‌های واقعی را مشخص کرده است. آنهایی که واقعا به دنبال فروش ملک بودند و برخی مسائل نظیر رشد قیمت ارز آنها را دو دل کرده بود، حالا با رغبت بیشتری مترصد فروش هستند.

به گزارش خبرآنلاین ، تنش بازار ارز که آرام گرفت، بازار مسکن هم به زیر سقف آرامش برگشت؛ این چکیده وضعیت فعلی بازار املاک و مستغلات است که اظهارات داود بیگی نژاد، نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران نیز آن را تائید می‌کند.

همشهری در خبری نوشت:از اسفندماه سال قبل تنش بازار ارز تحت تأثیر تحولات سیاسی افزایش پیدا کرد و بازار مسکن هم گرچه درگیر رکورد سنگین بود؛ اما در مظنه فروش با تحرکات افزایشی در قیمت روبرو شد. زمان گذشت و بعد از تعطیلات نوروزی، به‌تدریج ثبات به بازار ارز برگشت و همان تحرکات افزایشی بازار مسکن که حتی مجال تبدیل شدن به معامله را نیافته بود، خنثی شد.

نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، در توصیف وضعیت فعلی بازار مسکن می‌گوید: بازار مسکن طبق روال معمول در یکی دو ماه ابتدای سال در حال ارزیابی شرایط است و تغییر چندان محسوسی ندارد. امسال هم با توجه به اینکه بازارهای موازی در ثبات قرار دارند، بازار مسکن نیز شرایط آرامی را تجربه می‌کند.

داود بیگی نژاد در گفت‌وگو با همشهری می‌افزاید: باوجود آرامش فعلی بازار مسکن، به‌واسطه نزدیک شدن به فصل نقل‌وانتقال در بازار اجاره، باید منتظر مشخص شدن مواضع بازار مسکن باشیم که البته اگر آرامش فعلی بازارها تداوم داشته باشد، نمی‌تواند چندان قابل‌توجه باشد.

او با اشاره به اینکه بازار مسکن در حال آماده شدن برای ورود به بحث اجاره است، اظهار می‌کند: میانگین قیمت مسکن در بازه دوماهه اخیر هیچ تغییری نداشته و این می‌تواند خبر مثبتی برای بازار اجاره باشد؛ به‌خصوص که قوانین جدید حمایتی برای مستأجران نیز آماده شده و این موضوع می‌تواند با قوی‌تر کردن جناح مستأجران، به بهبود مناسبات این بازار منجر شود.

نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، می‌گوید: تداوم ثبات در بازارها، تکلیف فروشندگان واقعی مسکن را نیز مشخص کرده و تمایل آنها برای فروش بیشتر شده است؛ چراکه در کوتاه‌مدت نگرانی جدیدی برای آنها ایجاد نشده و قدرت تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی دارند.

بیگی نژاد درباره وضعیت بازار اجاره نیز اظهار می‌کند: آنچه مشهود است، فایل‌های اجاره نسبت به مدت‌های مشابه سال‌های قبل بسیار کم شده که نشان‌دهنده افزایش توافق موجر و مستأجر و کاهش جابجایی نسبت به سال قبل است.

او البته بر این نکته نیز تأکید می‌کند که برای مشخص شدن وضعیت واقعی بازار اجاره باید تا اواسط خرداد و آغاز فصل جابجایی منتظر ماند؛ هرچند اگر سیاست‌ها و قوانین جدید دولت برای بازار اجاره سریع‌تر ابلاغ شود، شدت تغییرات بازار اجاره به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1906274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =