ایرنا نوشت:

شهرستان مرزی قصرشیرین در غربی ترین نقطه از کشور، هشت سال درگیر جنگ تحمیلی بود، ولی با وجود گذشت بیش از 22 سال از اتمام جنگ، هنوز هم هر روز صدای انفجارهای مهیب دلت را می لرزاند و اگر مسافر و یا زایرعتبات عالیات باشی و از صدای مهیب این انفجارها با وحشت بپرسی، شهروندان آرام زیر لب می گویند: نترسید، صدای انفجارها مربوط به انهدام مینهای به جای مانده از دوران جنگ تحمیلی است.
صبح با صدای مهیبی از خواب بلند شدم، سراسیمه به سمت بیرون دویدم، فضای محله آرام بود و هرکسی به دنبال انجام کارهای روزانه، دقایقی بعد صدا با شدت بیشتری تکرار شد و این صداها تا عصر همان روز به فواصل زمانی مختلف تکرار می شد، دیگر هراسی نداشتم می دانستم علت انفجارها چیست، گروه های خنثی سازی در مناطق آلوده به مین مشغول فعالیت بودند.
سالهاست که جنگ پایان یافته اما واقعیت این است که در استانهای مرزی کشور، جنگ هنوز تمام نشده و مهمات و مینهای به جا مانده از آن دوران هنور باعث کشته و زخمی شدن مردم یا نیروهای پاکسازی مناطق عملیاتی می شود.
مینهای موجود در ایران هرکدام پرچم سفارتخانه ای است که امروز داعیه دموکراسی و حقوق بشر دارند، اکنون کسی از مین والمر نمی پرسد و اینکه کدام کشور چنین گسترده آن را در اختیار صدام گذاشت، مینهای پدالی و گوجه ای و ام 16 و ضد خودرو و ضد تانک اکنون در جای جای مناطق مرزی کشور به طور پراکنده وجود دارند و جان مردم را تهدید می کنند واقعا جای این پرسش باقی است که این نوع طراحی میادین مین (بدون نقشه) را چه کشورهایی در اختیار ارتش بعثی عراق گذاشته اند؟
سالهای طولانی از پایان جنگ هشت ساله می گذرد اما اخبار ناگوار متواتری از انفجار مینهای به جا مانده از آن دوران هنوز از گوشه و کنار مناطق مرزی این کشور پهناور به گوش می رسد.
بیشتر قربانیان مین، ساکنان و اهالی محلی مناطق مرزی و یا عشایر هستند که در زمان کار کشاورزی روی زمینهای خود، یا رفت و آمدهای بین روستا دچار حادثه می شوند، حتی اگر یک مین نیز در مناطق جنگی وجود نداشته باشد اما احتمال انفجار آن تهدید جدی امنیت ذهنی و فکری شهروندان خواهد بود که حتی در زمان راه رفتن هم همواره منتظر وقوع حوادث ناگوار هستند.
ضرر و زیان و خسارتهای ناشی از مین محدود به از دست رفتن جان و اعضای بدن قربانی مین نیست بلکه این زیان ها دارای ابعاد وسیعی است.
بنابراین گزارش، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران باعث شد که پس از جنگ در بخش وسیعی از مناطق کشور ما انواع مین و مواد منفجره عمل نکرده باقی بماند، طبق نظر کارشناسان پس از جنگ، در بیش از 4‎/2 میلیون هکتار از مناطق مرزی بیش از 16 میلیون مین توسط نیروهای عراقی کاشته شده که هنوز بخشی از اراضی این مناطق همچنان آلوده به مین و تله های انفجاری است.
برهمین اساس پنج استان کشور یعنی کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، ایلام و خوزستان با مشکل مین و مهمات عمل نکرده مواجه بوده و هر از چند گاهی تعدادی از هموطنان ما در برخورد با مین دچار حادثه می شوند.
سهم شهرستان مرزی قصرشیرین از مینهای کاشته شده سرزمینی به وسعت 30 هزار هکتار است که با تلاش گروههای پاکسازی وابسته به وزارت دفاع پس از پایان جنگ تاکنون این میزان به هفت هزار هکتار کاهش یافته است.
مسئله ای که در این میان هر روز شهروندان را می آزارد و موجب رعب و وحشت و تداعی خاطرات زمان جنگ برای مرزنشینان می شود صدای ناشی از انهدام های پیاپی و مداوم مینها و مواد منفجره است که در طول روز چند نوبت متوالی شنیده می شود.
بنابراین گزارش، هم اکنون نیروهای پاکسازی وابسته به وزارت دفاع در حال پاکسازی اراضی آلوده به مین در این شهرستان مرزی هستند و به گفته فرماندار قصرشیرین همه اراضی آلوده به مین این شهرستان تا سال 91 از وجود مینهای به جای مانده از جنگ تحمیلی پاک خواهد شد.
بارها و بارها مسوولان از مردم خواسته اند در صورت شنیدن صدای انفجارها، هیچ نگرانی به خود راه ندهند چون این صداها ناشی از خنثی سازی و انفجار دسته جمعی مینهای موجود در مناطق آلوده در حال پاکسازی است.
کاشت مین و باقیماندن آنها در مناطق آلوده به مین آثار منفی فراوان و دراز مدتی بر انسانها، جوامع بشری و محیط زیست بر جای می‌گذارد علیرغم تلاش بی وقفه نیروهای پاکسازی میادین مین تاکنون صدها نفر بر اثر برخورد با مینهای به جای مانده از دوران جنگ تحمیلی در شهرستان مرزی قصرشیرین کشته، مجروح و معلول شده اند ولی مردم امیدوارند با اتمام پاکسازی مناطق آلوده به مین، روزی شاهد پایان این وضعیت باشند و آرامش بار دیگر بر شهرو دیارشان حکمفرما شود.
قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه بیش از 186 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد که براساس آمارها بیش از دو سوم این مرز اراضی آلوده به مین و تله های انفجاری بوده است که هر روز بر وسعت اراضی پاکسازی شده اضافه می شود.
 45282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =