نخستین نشست تخصصی همایش ملی مهندسی فرهنگی دانشجویی امروز با حضور دکتر محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دکتر ایمانی رییس جهاد دانشگاهی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین در ابتدای جلسه دکتر ایمانی گفت که نگرش این گونه به فرهنگ و مهندسی آن پیش از این به این شکل عملیاتی سابقه نداشته است.
وی گفت : مهندسی فرهنگ ابعاد گسترده ای دارد در گذشته متخصصان در اتاقهای در بسته می نشستند و اظهار نظر می کردند اما ما دستگاههای اجرایی کشور را در گیر این قضیه کرده ایم.  عده ای از دانشجویان به صورت خودجوش به این بحث توجه داشتندو به تدریج با کمک نهاد هایی مثل جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و فرهنگ و شورای عالی انقلاب فرهنگی کار جلو رفت و براساس منویات رهبر فرزانه انقلاب به تدوین چند سند منجر شد.
در ادامه محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: از حضور جهاد دانشگاهی در موضوع مهندسی فرهنگی که مورد مطالبه رهبر معظم انقلاب است، بسیار خرسندیم.
وی ادامه داد: مسیر تصویب نقشه مهندسی فرهنگی به خوبی طی شده و کارهای مقدماتی در این زمینه به اتمام رسیده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ما به این اسناد بالادستی نیاز داریم؛ زیرا کار کلان فرهنگی را نمی‌توان به سلیقه مدیران واگذار کرد.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: تدوین اسناد مهم و بالادستی بدون پی‌گیری برای اجرا، نتیجه مطلوب را نخواهد داد.
رییس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: در جریان تدوین نقشه جامع علمی کشور، دوستان حوزوی و دانشگاهی با نگاه علمی و جهادی وارد کار شدند و کار را پیش بردند.
دکتر مخبر دزفولی گفت: نقشه جامع علمی کشور امروز به گفتمان غالب کشور تبدیل شده و ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی در حال رصد و پایش روند اجرای نقشه است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در مورد سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش هم با دید جهادی وارد شدیم و پس از صد سال تقلید، فلسفه تعلیم و تربیت مطابق با تعالیم اسلام تدوین شد و این تحول در نگاه به انسان و آموزش موجب تحول در خروجی نظام آموزشی خواهد شد.
عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران افزود: کلان نقشه مهندسی فرهنگی در حال تدوین است و ما به این حد اکتفا نخواهیم کرد و اسناد پایین‌دستی را برای تحول در نگاه به موسیقی، سینما و... تدوین خواهیم کرد.
دکتر مخبر دزفولی با تأکید بر لزوم تداوم این نشست‌ها گفت: این نشست‌ها برای تداوم گفتمان‌سازی باید تداوم یابد و خوشبختانه مجموعه‌های دانشجویی از جمله دانشگاه امام صادق (ع) نیز در این زمینه با ما در تماس هستند و فعالیت‌های خوبی را نیز انجام داده‌اند.
در ادامه جلسه دکتر شهریار نیازی عضو هیات علمی دانشگاه تهران به تبیین تئوریک مباحث فرهنگی و چرایی رصد تحولات فرهنگی جامعه و دانشجویان پرداخت.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =