داستان شیرهای تهران گرد، باعث شده است که سازمان محیط زیست اعلام کند طرحی برای برخورد با فروشندگان حیوانات وحشی داشته باشد.

امید کریمی - طرحی که احتمالا به کشف جانوران دیگری در تهران منجر ی شود. اما پیش از آن، یک سوال هنوز بدون پاسخ است؛ تکلیف شیرهای تهران گرد چه می شود؟

 امروز محمدجواد محمدی زاده، رییس سازمان محیط زیست، به همراه خبرنگاران سراغ شش شیری که در سه هفته گذشته کشف شدند رفتند. او درباره آنها گفت: "این شیرها از بابلسر به سمت سیرکی در اصفهان در حال تردد بوده‌اند که متاسفانه نه جابجایی و نه خرید و فروش و حمل و نقل آن‌ها با مجوز صورت نگرفته است."

رییس سازمان محیط زیست از برخورد دستگاه قضایی با متخلفان این پرونده خبر داد و گفت: "قطعا بی‌مبالاتی و بی‌دقتی در این خصوص صورت گرفته و همین امر موجب رهاسازی سه قلاده شیر در تهران شد که یک قلاده از آنها بر اثر برخورد با خودروهای عبوری تلف شد و مابقی با اطلاع‌رسانی سریع مردم و آتش‌شانی جمع‌آوری شدند."

همچنین مجید خرازیان مقدم، معاون دفتر حیات وحش و آبزیان سازمان حفاظت محیط زیست نیز درباره شیرها گفت: "3 قلاده از شیرها که فرار کرده بودند 4-5 ماهه هستند. شیر هفتمی که توسط یکی از شهروندان تحویل سازمان حفاظت محیط زیست شد، 7 تا 8 ماهه است و به گفته صاحب آن، این شیر در پشت بام یک خانه در میدان هفت تیر تهران نگهداری می‌شده است. این شیر حدود 8 ماه قبل توسط فردی که از آن نگهداری می‌کرد به سازمان محیط زیست تحویل داده شد"

او همچنین گفت: "فرد تحویل دهنده شیر هفتم از روش تغذیه آن بی اطلاع بوده است. متاسفانه این شیر نرمی استخوان شدید دارد به شکلی که به سختی می‌تواند روی پای خود بایستد که در این خصوص اقدامات درمانی در حال انجام است."

 

شیرها از اصفهان برگشتند

اما 5 شیر دیگر که از بابلسر به اصفهان می رفتند، اوضاع بهتری دارند. به گفته مقدم وضعیت 5 شیر دیگر که از باغ وحشی در بابلسر در حال انتقال به سیرکی در اصفهان بود مساعد است: "توله شیر نخست ماده و سومی نر است. قبل از ورود به پارک پردیسان آنها را به کلینیک دامپزشکی برده و معاینات لازم و تست خونی را بر روی آنها انجام داده‌ایم یعنی این دو توله شیر به لحاظ بالینی کاملا سالم هستند و واکسنهای سه‌گانه گربه‌سانان نیز به آنان تزریق شده است."

نکته اینکه سه شیر دیگر در تهران نبودند؛ یعنی سه شیر در تهران از یدک کش اسب بیرون پریدهاند و سه شیر دیگر به اصفهان رفته اند. معاون سازمان محیط زیست دراین باره گفت: "طبق حکم قضایی صاحب سیرک موظف شد تا 3 قلاده شیر دیگر را که به اصفهان منتقل کرده بود تحویل دهد بنابراین در تاریخ 29 آذر صاحب سیرک 3 قلاده توله شیر را به محیط زیست تحویل داد. معاینات صورت گرفته روی 3 توله شیری که توسط صاحب سیرک تحویل داده شده بود، نشان داد که این شیرها مبتلا به اسهال شدید هستند و میزان گلبول سفید خون آنها به شدت پایین است. همچنین مبتلا به آلودگیهای ویروسی هستند که درمانهای آنتی‌بیوتیکی بر روی آنها صورت گرفت. با معاینات و درمانهای صورت گرفته حال این 3 قلاده شیر رو به بهبودی است."

به گفته او تکلیف این 3 قلاده شیری که توسط صاحب سیرک به محیط زیست تحویل داده شده و 2 قلاده دیگر که در شهر تهران یافت شدند پس از حکم قاضی مشخص می‌شود.

مقدم همچنین گفت: "طبق ادعای مطرح شده والدین این شیرها در باغ وحش بابلسر حضور دارند. بنابراین این توله شیرها وارد نشده اند. واردات شیر باید با مجوز سازمان محیط زیست باشد چرا که جزء گونه‌های حمایت شده محسوب می‌شود البته حمل و نقل آن نیز باید با مجوز سازمان باشد که صاحب سیرک برای این کار هیچ مجوزی را از محیط زیست دریافت نکرده است."

 

باغ وحش استاندارد نداریم

محمدی زاده در حاشیه  بازدید خبرنگاران از شیرها در پارک پردیسان همچنین از طرح ضربتی برخورد با فروشندگان غیرمجاز حیوانات وحشی در پایتخت خبر داد. 

به گزارش ایسنا، رییس سازمان محیط زیست گفت: اجرای این طرح در جهت ناامن کردن فضا برای قاچاقچیان و متخلفان این عرصه است.

او در پاسخ به سوالی در خصوص عرضه حیوانات وحشی در تهران گفت: تکلیف عرضه پرندگان و برخی حیوانات دست‌آموز مشخص است اما عرضه حیوانات وحشی، حمایت شده و غیربومی که بعضا در مولوی دیده می‌شوند غیر قانونی است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که اتحادیه و صصنف مربوطه باید در خصوص برخورد با فروشندگان غیرمجاز برخورد کند، افزود: از سوی دیگر شهرداری نیز با توجه به این که کار ساماندهی مشاغل را بر عهده دارد در این خصوص مسوول بوده و مسوولان اطلاعاتی و امنیتی بخصوص پلیس آگاهی نیز باید عوامل اصلی عرضه این حیوانات را شناسایی کرده و ادره کل محیط زیست استان تهران نیز با پشتوانه دستگاه قضایی با متخلفان برخورد کند.

او همچنین از وضع نابسامان نگهداری حیوانات در باغ وحش ها حرف زد: "از 42 باغ وحشی که در کشور شناسایی شده‌اند تنها 19 باغ وحش توانسته‌اند حداقل استانداردهای لازم را اخذ کنند."

محمدی زاده به تدوین آیین‌نامه بررسی وضعیت باغ وحش‌ها و ابلاغ آن به استانداری‌های کشور خبر داد و گفت: بر این اساس مسائل بهداشتی و زیست محیطی باغ وحش‌ها، فضای فیزیکی، تغذیه و... آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد. بررسی‌های انجام شده طی شش ماه گذشته نشان داد باغ وحش‌هایی که حداقل استانداردهای لازم را کسب کرده‌اند همچنان با مشکل فضای فیزیکی، تغذیه و ... مواجهند که در این خصوص مهلت‌هایی به آنها داده شده است.

وی در خصوص باغ وحش تهران گفت: در این باغ وحش نیز مشکلاتی وجود داشت که بخشی از آن برطرف شده است و بخشی دیگر نیز با تذکرات انجام شده در حال پیگیری موضوع هستیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وجود حیوانات در داخل شهرها چه در سیرک ، چه باغ وحش و چه موزه‌ها تابع ضوابط و مقررات خاص خود است که باید حتما رعایت شوند و امیدواریم با ابلاغیه صورت گرفته استانداران تلاش کنند تا باغ وحش‌های کشور را به حد مطلوب و استاندارد برسانند که بدین ترتیب از ابتدای سال 91 هیچ محلی برای نگهداری وحوش به صورت غیراستاندارد در کشور نداشته باشیم.

 

به گزارش خبرآنلاین، سال گذشته یکی از دو ببر سیبری که برای احسای ببر مازندران به ایران آورده شدند به دلیل شرایط نامساعد نگهداری در باغ وحش ارم، به مشمشمه مبتلا شد و مرد. ببر دیگر هم تا مدتها بیمار بود. شمن اینکه اعلام شد اجتمال ابتلای گربه سانان دیگر باغ وحش ارم به مشمشه وجود دارد  به همین دلیل مدتی باغ وحش تهران تعطیل بود.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =