به نظر می رسد وزیر نیرو به دلیل کمبود منابع مالی ناشی از تصمیمات دولت دو راه پیش رو ندارد: یا خودداری از دستور رئیس دولت و پرداختن به مشکلات پیمانکاران که منجر به برکناری وی خواهد شد یا تن دادن به استیضاح نمایندگان مجلس.

آذرجزایری:وزیر نیرو بار دیگر زیر ذره بین بهارستانی ها قرارگرفته است.
 دراین بین اگرچه گفته می شود با حمایت هیات رئیسه مجلس فرصتی یکماهه به این وزیر برای اصلاح عمکلردریال داده شده است اما با توجه به افزایش بار سوالات نمایندگان از این وزیر به نظر می رسد طی این یکماه برای نامجو اگرچه سرنوشت ساز ولی بسیار دشوار خواهد بود.
براساس برنامه کمیسیون انرژی مجلس،سه شنبه این هفته مجید نامجو باردیگر باید به مجلس برود و پاسخگوی 8 سوال نمایندگان باشد.
این وضعیت در شرایطی است که این وزیر یکبار در اسفند سال گذشته مورد استیضاح قرار گرفته و با اختلاف یک رای توانسته است صندلی خود را حفظ کند.
درحال حاضر اغلب نمایندگان خوزستان در تلاشند تا وزیر نیرو را از این سمت برکنار کنند و تاکید دارند عدم رسیدگی لازم به وضعیت آب و برق این استان باعث این تلاش آنهاست.این امر در شرایطی است که هیات رئیسه مجلس در تلاش است تا با ایجاد آرامش میان بهارستانی ها آنها را از استیضاح این وزیر منصرف کند.
دراین بین آنچه حائز اهمیت است طرح موضوع استیضاح در شرایطی است که کمتراز دوسال به پایان دولت دهم باقی مانده است و اگر وزیری دیگر نیز بر این مسند بنشیند تا بخواهد به شرایط موجود در وزارتخانه متبوع خود تسلط پیدا کند به زمانی بیش از یکسال نیاز دارد.
اما پس از گذشت نزدیک به 8 ماه از استیضاح قبلی، دوباره جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که عمدتا در کمیسیون های کشاورزی و انرژی مجلس عضو هستند طرح استیضاح نامجو وزیر نیرو را تهیه کرده اند.
عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران و به ورشکستگی کشاندن آنها، بی کفایتی در اخذ مطالبات وزارت نیرو از دولت، ناتوانی در حل مشکلات آب کشور، عدم انجام موادی از قانون بودجه و برنامه توسعه چهارم و پنجم، بی توجهی به مطالبات قانونی نمایندگان از حوزه های مختلف، دادن مجوز برای پرداخت یارانه ها از محل درآمدهای وزارت نیرو و تمکین در برابر فشارهای غیر قانونی مقامات بالاتر اجرایی، عدم توجه به استراتژی صنعت برق از جمله محورهای طرح استیضاحی است که توسط نمایندگان مجلس تهیه شده است.
وی سال گذشته به دلیل بی توجهی به مشکلات آبی کشور، عدم اجرای مصوبات سفرهای استانی، افزایش واردات محصولات کشاورزی در پی بی توجهی به آبیاری، بی برنامگی وزارت نیرو برای خشکسالی و بحران های آبی در کشور و بی عدالتی در توزیع اعتبارات وزارت نیرواستیضاح شده بود.
حال در صورت رخداد استیضاحی مجدد، نامجو اولین وزیر دو کابینه احمدی نژاد خواهد بود که تا کنون دوبار در مجلس استیضاح می شود.
دراین بین آنچه حائز اهیمت است آن است که این استیضاح ها تا چه اندازه در شرایط فعلی به صنعت برق و آب کشور آنهم در شرایط بحران خشکسالی و کمبود منابع مالی کمک می کند. کارشناسان به عملکرد نامجو نقدهای بسیار دارند و به نظر آنها وی برای دفاع از دریافت مطالبات به حق این وزارتخانه تا کنون نتوانسته کار جدی انجام دهد و در مذاکرات همیشه تسلیم نظرات دولت شده است. در مقابل این نقد این سوال هم مطرح است که آیا در شرایط فعلی تغییر وزیر به حل مشکلات این وزارتخانه کمکی خواهد کرد؟
بنابراین در شرایط فعلی به نظر می رسد به جای استیضاح وزراء باید به فکر ایجاد راهکارهایی در قالب قانون بود که مسوولان دولتی را ملزم به اجرای تعهداتشان کرد.
اگرچه در شرایط فعلی نقد بسیاری به عملکرد نامجو وجود دارد اما به نظر می رسد هزینه برکناری این وزیر در شرایط فعلی بیش از حفظ وی بر این سمت است.چراکه تغییر این وزیر می تواند وضعیت این وزارتخانه را تا مدت ها دچار آشفتگی کند و این خود باعث تاخیر در اجرای پروژه ها و افزایش بدهی به پیمانکاران می شود.
درعین حال باید توجه داشت که در شرایطی که دولت بودجه لازم جهت پرداخت مطالبات پیمانکاران را اختصاص نمی دهد وزیر نیرو چاره ای جز پذیرش آن ندارد و افزایش مطالبات پیمانکاران مقوله ای است که باید رئیس دولت پاسخگوی آن باشد.
 اما به هرحال در شرایط فعلی به نظر می رسد برای وزراء، انتخاب گزینه استیضاح راحت تر از انتخاب گزینه برکناری توسط رئیس جمهور است. چراکه تجربه نشان داده است  استیضاح بهارستانی ها راهی طولانی طی می کند تا به انتهای خوش تبدیل شود. به هر حال وزیر نیرو همچان بر روی لبه تیغ استیضاح وجود دارد و باید طی یکماه آینده برنامه ای هدفمندی برای گریز از این استیضاح ارایه کند.البته اگر نمایندگان با افزایش فهرست سوالات خود در این روزها فرصتی برای رفع گلایه های خود توسط این وزیر بگذارند.
/31221

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 190881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پیمانکار بی چاره شده IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    6 0
    جناب وزیر نیرو اگر فقط لحظه ای جنابشان را در مکان پیمانکاران تصور میکردند، قطعاً مدتها قبل وجدانشان اجازه تکیه زدن بر مسند وزارت را از ایشان ستانده بود و عطای صدارت را به لقایش بخشیده بودند و امروز در دو راهی استیضاح و برکناری واقع نمی شدند، هرچند هنوز هم کناره گیری کردن برای ایشان پسندیده تر است!
  • اذربایجان شرقی شورا IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    0 0
    خدا از ایشان راضی باشه