۰ نفر
۳۰ آذر ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۵

جام جم نوشت:

اجرای قانون جدید جرائم رانندگی در حالی از فردا به طور رسمی در کشور کلید خواهد خورد که مسوولان راهنمایی امیدوارند با اجرای این قانون که در آن بر دو محور افزایش جریمه‌ها و سیستم امتیاز منفی تاکید شده است، تخلفات رانندگی تا حد چشمگیری کاهش یابد.


بر اساس قانون جدید جرائم رانندگی که در آن میزان جریمه تخلفات از 3‌هزار تومان تا 200 هزار تومان تعیین شده است، قرار است پلیس سختگیری‌های بیشتری در اعمال قانون برای برخورد رانندگان متخلف داشته باشد. در قانون جدید جرائم رانندگی تخلفات عابران پیاده هم از نگاه مسوولان راهنمایی و رانندگی دور نخواهد ماند.


40 سال تاخیر در اجرا


براساس ماده ٣٣٣ قانون مجازات‌های اسلامی اگر خودرویی با سرعت مطمئن در شهر حرکت کند و نقص فنی هم نداشته باشد و با عابر پیاده‌ای در محل غیرخط کشی شده برخورد کند، عابر مقصر شناخته می‌شود، این ماده قانونی اکنون سال‌هاست در محاکم قضایی ایران به فراموشی سپرده شده است.


در ماده 8 قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و اخذ جرایم رانندگی‌ مصوب 30‌‌/‌‌3‌‌/‌‌1350 نیز آمده است: در صورتی که عابرپیاده در عبور از سواره‌‌ رو و معابر و خیابان‌ها جز از نقاطی که‌ خط‌کشی شده و مخصوص عبور عابرپیاده است (محل مجاز) از محل دیگری (محل‌های‌غیرمجاز) عبور کند، متخلف شناخته می‌شود و مکلف به پرداخت جریمه مقرر در آیین‌‌نامه‌ است و در صورتی که در این قبیل نقاط غیرمجاز وسیله نقلیه موتوری با عابرپیاده تصادف کند راننده وسیله نقلیه در صورتی که تمامی مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کرده باشد، مسوول شناخته نمی‌شود.نگاهی به این دو ماده قانونی کافی است برای پی بردن به این‌که موضوع جریمه عابران پیاده که در قانون جدید اخذ جرائم رانندگی بر آن تاکید شده است در واقع پیشینه 40 ساله دارد، اما چون تاکنون اجرایی نشده است مسوولان پلیس راهور امیدوارند شاید بتوانند با تصویب قانون جدید پس از 4 دهه انتظار عابران پیاده را هم بیشتر به رعایت قوانین و مقررات ملزم کنند.


از امروز مراقب باشید


رئیس پلیس راهور ناجا با تاکید بر این‌که براساس قانون جدید اخذ جرائم رانندگی از این پس عابران پیاده هم در وقوع تصادفات مقصر شناخته خواهند شد، توضیح می‌دهد: بر اساس قانون جدید جرائم رانندگی اگر هنگام وقوع تصادف عابرپیاده با خودرو، راننده تمام قوانین و مقررات را رعایت کرده باشد، اما عابرپیاده با وجود بودن محل خط‌کشی یا پل عابرپیاده به جای عبور از این دو محل از عرض خیابان یا بزرگراه عبور کرده باشد، قطعا دیگر راننده در وقوع تصادف مقصر شناخته نمی‌شود.


اما سردار اسکندر مومنی این را هم می‌گوید که با این وجود بازهم شرکت بیمه مکلف به پرداخت خسارت است. او تصریح می‌کند: عدم مسوولیت راننده مانع استفاده فرد مصدوم یا خانواده متوفی از مزایای بیمه نمی‌شود و شرکت بیمه با ارائه قرار منع تعقیب و حکم برائت راننده، به اجرای تعهدات خود ملزم خواهد بود. این‌طور که پیداست، اگر راننده بیمه نامه داشته باشد در صورتی که افسر کارشناس صحنه تصادف رای به بی‌گناهی وی بدهد بدون مشکلاتی مانند زندانی شدن یا دوندگی برای دریافت رضایت می‌تواند با مزایای بیمه دیه مورد نظر را پرداخت کند، اما اگر بیمه‌ای در کار نباشد آیا دیگر از پرداخت دیه خبری نیست؟


رئیس پلیس راهور ناجا می‌گوید: چنانچه وسیله نقلیه بیمه نباشد دیه عابر پیاده از صندوق قانون بیمه اجباری مسوولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث که مصوبه آن مربوط به تاریخ 23‌‌/‌‌10‌‌/‌‌47 است، پرداخت می‌شود.


قانونی با برخی نواقص

قوانین مربوط به تخلفات عابران پیاده فقط شامل موضوع تصادفات با خودرو نمی‌شود، بر اساس ماده 171 قانون جرائم رانندگی، عبور غیرمجاز عابرپیاده از محل سواره رو و همچنین در طول راه‌هایی که دارای پیاده‌رو است، 30 هزار ریال جریمه دارد اما از اجرای این ماده که در قانون قبلی و هم در قانون جدید به صراحت گنجانده شده، خبری نیست.


جریمه سنگین عابران پیاده در دنیا

نگاهی گذرا به نحوه اجرای قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در بسیاری از کشورهای دنیا بیانگر این است که پلیس در برخورد با تخلفات عابران پیاده کاملا جدی و بدون اغماض رفتار می‌کند. در واشنگتن جریمه بی‌توجهی عابران پیاده به چراغ راهنمایی 25 دلار است در دیگر ایالت‌های آمریکا نیز جریمه‌هایی جدی وجود دارد. جریمه عابران متخلف، در کشورهای اروپایی قابل توجه است. در شهر آتن عابر پیاده‌ای به خاطر عبور از روی خودرویی جریمه شد که وسط پیاده رو پارک شده بود.

این مرد یونانی هرچه در دفاع از کار خود برای پلیس دلیل آورد که به هیچ عنوان امکان عبور از کنار این خودرو نبوده و وی مجبور به رد شدن از روی آن شده تاثیری نداشت.


عدالت برای رانندگان بی‌گناه

اجرای قانون جدید اخذ جرائم رانندگی در حالی از فردا به طور رسمی در کشور آغاز خواهد شد که به نظر می‌رسد موضوع برخورد با تخلفات عابران پیاده بویژه در آن بخش که نقش آنها در وقوع تصادفات رانندگی از دید کارشناسی پلیس محرز شود می‌تواند نقطه امیدواری باشد بر این‌که از این پس دیگر عابران پیاده خود را از دایره قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی مستثنی ندانند. در واقع اجرایی شدن این ماده از قانون جدید جرائم رانندگی تا حد زیادی کمک خواهد کرد در صورتی که تمام قوانین و مقررات را هنگام رانندگی رعایت کند، اما به دلیل سهل‌انگاری عابر پیاده تصادفی رخ دهد با تایید افسرکارشناس صحنه تصادف دیگر نگرانی از این بابت که بی‌گناه مقصر شناخته شود، وجود نخواهد داشت.

30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 190436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • س ا ر ه US ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۳۰
    18 5
    خدا پدرتون رو بیامرزه! من رو به آرزوم رسوندین!!!
  • مش قاسم IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۳۰
    8 3
    چه کشتاری راه بیافته!
  • khan IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۳۰
    13 1
    سلام علیکم عارضم خدمت این قانون گذاران و مجری زحمتش کش که کدوم خیابان در شهرستان ها خط کشی شده که پیاده مقصر باشه مسئول جان مردم بیچاره چه کسی خواهد بود !!!!!!!!!!!!!!!ابتدا مقدمات اجرای قانون را اماده کنید سپس اجرا عزیز دل برادر
  • masoud IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۳۰
    4 2
    خدا به دادم برس که با اتوبوس و مترو نمیتونم برم سرکار و تاکسی ها هم برای افراد معلول به ندرت ترمز میکنن با این جریمه ها ی سنگین چکارکنم اشتباه برا همه هست من با کلی پس انداز و وام ماشین خریدم ...
  • بدون نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    15 4
    جناب قانون گذار مگه چقدر پل هوایی و خط عابر پیاده در جاهایی که مردم واقعا به اون نیاز دارند زده شده که به این راحتی جون ادما رو بخطر میندازید . از امروز باید از هر اتومبیلی بترسیم چرا چون بیمه داره و ما هم روی خط عابر نیستیم . ی کم فکر
    • بدون نام IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
      4 2
      يعني قبلا از اتوموبيل ها نميترسيديم؟
  • مجید IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    19 2
    اینکار بنظرم خیلی خوب است اما چند مشکل داره. اولا شما در ایران خط عبور پیاده روچطوری باید ببینی؟ وقتی من عابر از عرض خیابان رد میشم و جز چند تا خط کم رنگ که ترک برداشته چیزی نمی بینیم و از همه مهمتر وقتی راننده ای با سرعت n کیلومتر درست از روی خط عابر حرکت میکنه بدون توجه به این خط جریمه کردن عابر ظلم هست . ما هنوز نتونستیم یه خیابان با استاندارهای کشورهای اروپایی و آمریکایی و .. بسازیم . جالبتر از همه برای اینکه هزینه ها کمتر بشه برای یه خیابان ده متری که سرعت ماشینها بخاطر ترافیک بسیار کمه پل عابر پیاده میزنیم ولی برخی خیابانها و میادین بزرگ و بالای سی متر نه تنها پل نمیزنیم بلکه چراغ راهنمایی و خط عابر پیاده هم نمیزاریم .
  • بدون نام IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    22 1
    من موندم طرف کلی پول میده خودش و ماشینش رو بیمه میکنه! چرا وقتی تصادف میکنه میفرستنش زندان! مگه بیمه ضامن اجرایی پرداخت دیه نیست! مگه پول نگرفته که اینجور جاها حمایت از بیمه شده بکنه!
  • بدون نام IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    6 0
    قانون خوبیه ولی کمی ابهام داره 1-اگر عابر پیاده در هنگامی که چراغ عابر پیاده قرمز است از خط عابر عبور کند،مقصر کیست،اصلا رعایت قوانین توسط راننده در ماده 333 قید نشده،فقط سرعت مطمئنه قید شده 2-شیوه جریمه کردن عابر پیاده چگونه است،وی را با چه مشخصات وروشی جریمه میکنید و ضمتنت پرداخت جریمه توسط عابر پیاده چگونه است؟
  • بدون نام IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    7 3
    در بعضا از ایالت های آمریکا اگر عابر پیاده وارد محل عبور عابر پیاده شود،به دلیل ایجاد خطر تصادف برای خودش و مردم،پلیس میتواند وی را بازداشت و زندانی کند،یعنی مجازات زندان پیش بینی شده است!
    • بدون نام IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
      1 0
      در بعضا از ایالت های آمریکا اگر عابر پیاده وارد محل عبور عابر پیاده شود،به دلیل ایجاد خطر تصادف برای خودش و مردم،پلیس میتواند وی را بازداشت و زندانی کند،یعنی مجازات زندان پیش بینی شده است!؟؟ اين متن بالا يعني چي؟ عبور عابر از محل عابر پياده جريمه داره؟ از كجا رد ميشن مردم توي اون ايالات؟
    • بدون نام US ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
      1 0
      اصلاح میکنم،اگر عابر پیاده از محلی غیر از محل عبور عابر پیاده رد بشه،مثل اتوبان،بزرگراه چون ممکنه باعث تصادف سنگسن بشه و جان بقیه به خطر بیافته،به دلیل به خطر انداختن جان دیگران زندانی میشه،البته مدت زندانش بسیار کمه!
  • ننه DE ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    2 0
    ننه یه فکری به حال ما از سن گذشته ها هم بکنند.این پله های عابر پیاده که نمی شه استفاده کرد خط کشی های عابر پیاده هم که همه جا نیست ما اهسته می ریم ماشینا عین قرقی!شما اول راننده هایی که خط کشی عابر پیاده می بینند و ایست نمی کنند فرهنگ سازی کن بعد بیا پیاده ها را درست کن.یه نمونه اش این راننده های بی آر تی که وقتی می رسند به خط کشی عابر پیاده تخته گاز می رن و نمی گن یکهو ممکنه کسی تعادلشو از دست بده و بیافته وسط.البته وقتی پشت رل می شینم حق با راننده ها هم هست پیاده ها ملاحضه نمی کنند تو بعضی شهرها.انگار نه انگار خیابونه خیال می کنند وسط پارک دارند راه می رن
  • بدون نام IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    3 0
    قانون خوبيه ولي كپيه ناقص و بد از اروپا- عزيز من ضمن اشكالهايي كه بقيه گفتن، اگر عابر مقصره پس بايد خسارت و حق بيكار كردن سواره را هم بده نه اينكه بيمه طرف را هم ازبين ببره و از طرفي همين جريمه خودش به اندازه كافي سنگين هست حالا جريمه 3000 توماني حتما شوخي بوده (ديگه باب شده هر چيزي يه شوخي هم داشته باشه)
  • بدون نام NL ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    9 3
    از فردا هر ادم ناراحتی عابری را زیر میگیرد و اگر هم گرفتند میگویند مقصر پیاده بوده
  • بدون نام IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    5 7
    خدا پدرتونو بیامرزه حالا با خیال راحت می تونم هر کسی رو که می خوام زیر کنم و دیه اشم بیمه ام می ده.. از این به بعد عابره که می ره رو هوا
  • بدون نام IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    5 1
    من با این قانون موافقم. اما لازم است مسئولان این موضوع را فراموش نکنند که وقتی «حق تقدم با عابر پیاده است» را هم معنا کنند. در اروپا نیز قانون جریمه عابر پیاده وجود دارد اما در خیابان های کم عرض وقتی عابر پیاده می خواهد از خط کشی عابر پیاده عبور کنه، راکب وسیله نقلیه باید حتما توقف کند، در غیر این صورت دوربین های نصب شده حتما از پلاک خودرو عکس برداری می کنند. باید این مهم اول جا بیفته بعد فریاد زنیم عابر رو جریمه می کنیم. در غیر این صورت باید منتظر وقوع «چه کشتاری راه بیفته» بود که یکی از دوستان در بالا نظر داده بود.
  • sms IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    7 0
    اگرمسولین محترم حتی رده های پایین مثل کارمندان رده چند شهرداری چند روز یک بار پیاده از خیابان های قم رد می شدند می فهمیدندامنیت عابران به ویژه بچه ها بسیار پایین است عملا در قم چیزی به اسم حقوق عابر پیاده و کودکان وجود ندارد وسیله نقلیه مفیدی به نام موتور نیز تبدیل به ابزار ایجاد نامنی برای بقیه مردم چه پیاده چه با خودرو شده است.یک چهارراه امن در قم نشان بدهید جایزه بگیرید!!
  • مهمد IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
    2 0
    خدارحم کنه
  • بدون نام IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
    1 4
    مگه ما نظام سرمایه داری را تایید کردیم که قوانینمون رو بخواهیم از آمریکا اقتباس کنیم . ما انقلاب نکردیم که بخواهیم قوانین آمریکا را الگو قرار دهیم در اسلام هیچ چیزی والا تر از جان انسان نیست مرگ بر آمریکا مرگ بر نظام سرمایه داری مرگ بر کپی برداری از نظام های سرمایه داری
  • Ghasem IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    3 0
    اول موتورسوارها را ازپیاده روها حمع آوری کنند بعد محیط امنی برای تردد عابرین فراهم بکنند وسیله نقلیه عمومی سهل الوصول پیدابشه بعد اجرای قانون. مثل هدفمندی یارانه ها که درقانون تصریح شده است درابتدا دولت موظف به تامین کامل وسیله حمل ونقل عمومی درون وبرون شهری وسایر ... می باشد وسپس نسبت به اصلاح قیمتهای حاملهای انرژ ی نماید که دقیقا برعکس شده است.
  • حامد IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    3 1
    قرار است عابر پیاده هم مقصر شناخته شود . تابحال در تصادفات با عابر پیاده که راننده مقصر نبوده ولی گناهکار شناخته شده (علیرغم وجود قانون در این زمینه)و زندان رفته چه کسی باید جوابگو باشد؟