محمود احمدی نژاد امروز در مراسم افتتاح بزر گترین و مجهزترین مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک خاورمیانه گفت که اعتقاد ندارد افزایش مبلغ جریمه ها می تواند تلفات جاده ای و تخلفات رانندگی را کم کند.

به گزارش خبرآنلاین این درحالی است که از امروز، اول دیماه، قانون جدید اخذ جرایم رانندگی کامل اجرا می شود و در آن جریمه های نسبتا سنگینی برای تخلفات عادی شده در ایران پیش بینی شده است. تخلفاتی که مثلا برای پارک دوبل تا 50 هزار تومان جریمه پیش بینی کرده است. پلیس امیدوار است جرایم جدید، بتواند از میزان تلفات جاده ای کم کند و در نهایت به اصلاح فرهنگ رانندگی در ایران کمک کند.
با این حال، امروز صبح رئیس جمهور با اشاره به کاهش تلفات جاده‌ای در کشور اظهار امیدواری کرد به جایی برسیم که همین میزان هم به حداقل ممکن برسد. احمدی نژاد گفت: از مهمترین وظایف یک حکومت و خود مردم و هرکسی، حفظ جان و سلامتش است چرا که اگر این نباشد ماموریت‌های بعدی بی معناست؛ تک تک مردم مسئول هستند که جان وسلامتی خود را حفظ کنند. گاهی مرگ بر اثر حوادث، قابل پیشگیری است به خصوص مرگ‌های ناگهانی و مرگ‌هایی که بر اساس تصادف رخ می‌دهد و این مرگ‌ها غیر از اثرات اقتصادی، اثرات اجتماعی و انسانی زیادی هم به همراه دارد که این اثرات غیر قابل جبران است.

 

دولت الکترونیک از ترافیک کم نمی کند

احمدی نژاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: امروز جابجایی و رفت و آمد جزو ضروریات زندگی است و حتی می‌توان گفت نشانه رشد و کمال انسان است، همه می‌خواهند پیشرفت کنند، جمعیت زیاد است و انسان‌ها میل به جهانی شدن و عالم گیر شدن دارند و این میل هر روز زیادتر می‌شود، افق نگاه انسان بسیار وسیع شده است و هر روز ارتباطات بیشتری ایجاد می‌شود.

او همچنین در تضاد با شعاری که معمولا برای دولت الکترونیک داده می شود، گفت: دولت الکترونیک لازم است ولی ایجاد دولت الکترونیک از میزان ترددها کم نمی کند، چرا که انسان موجودی اجتماعی است و تمایل به ارتباطات و رفت و آمد دارد و هرچه می‌گذرد جابجایی‌ها و سفرها و به همین نسبت برخوردها بیشتر شده و البته در پی آن هرچه می‌گذرد کار ما نیز در این زمینه بیشتر می‌شود لذا ما باید از بهترین، موثرترین و پیشرفته ترین وسایل استفاده کنیم."

محمود احمدی نژاد که خود دکترای ترافیک دارد، درحالی چنین درباره دولت الکترونیک حرف می زند که شهرداری و کارشناسان ترافیک، توسعه دولت الکترونیک را یکی از راه های موثر در کاهش ترافیک می دانند و بسیار بر آن اصرار دارند.

 

تلفات و تخلفات با جریمه کم نمی شود

اما احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنانش با تشکر از پلیس راهنمایی و رانندگی و دیگر نهادهای مسوول در کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای و ایمنی جاده‌ها گفت: برای کنترل خسارات جاده ها باید به عامل اصلی حوادث توجه داشت. عامل اصلی حوادث در تمام دنیا از جمله ایران نیروی انسانی است که اگر آموزش دیده و کنترل شود و نحوه استفاده از خودرو و شبکه راه را بیاموزد و به آن عمل کند خسارات جاده ای به سرعت کاهش خواهد یافت .

او گفت: با همدلی و همراهی که بین سازمان‌هاَ، نهادها و دستگاه‌های مربوطه صورت گرفته میزان تلفات کاهش پیدا کرده است و انشالله با همراهی و همدلی بیشتر این میزان کمتر نیز خواهد شد.

رییس جمهور همچنین به اهمیت همدلی و همراهی مردم در این زمینه به همکاری پلیس و مردم اشاره کرد و گفت: این کار جمعی باید ادامه پیدا کند، آموزش‌ها و فرهنگسازی و استفاده از پیشرفته ترین امکانات و کنترل‌ها ادامه پیدا کند، به نحوی که تمام جاده‌ها تحت کنترل قرار بگیرد و باید به نقطه‌ای برسیم که اقلیت محضی که به قوانین توجه نمی‌کنند بدانند که در هر جاده‌ای که بخواهند جان مردم را در خطر بیاندازند قانون اعمال می‌شود و نمی‌توانند تخلف کنند.

رییس جمهور با اشاره به استقرار 1800 پایگاه امداد جاده‌ای در کشور گفت: باید به سمتی برویم که در تمام کشور این پایگاه‌ها مستقر شود و در کوتاه ترین زمان ممکن عملیات امداد انجام شود.

احمدی نژاد همچنین با اشاره به قانون جدید اخذ جرایم رانندگی گفت: البته خیلی اعتقاد ندارم که پول جریمه می‌تواند باعث کاهش کامل میزان تلفات و تخلفات شود و همه چیز را در این زمینه درست کند، مبلغ جریمه از جنس تخلف است، جریمه یعنی کسی تخلف کرده است لذا انتظار داریم به سمتی برویم که تخلف‌ها صفر شود و کسی تخلف نکند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه تنها 4 درصد از مجموعه عظیم رانندگان در کشور میل به تخلف دارند و مشکلاتی را ایجاد می کنند، گفت : هم اکنون بیش از 14 میلیون خودرو در کشور در حال تردد است که قربانی تخلفات دیگران می شوند که باید آن عده ای که تخلف می کنند با قدرت کنترل شوند و امیدوارم به روزی برسیم که میزان تخلفات در حداقل خود قرار گرفته باشد.

خودروها ایمنی ندارند

رئیس‌جمهور همچنین گفت: تلاش کارخانجات خودروسازی برای تطبیق محصولات خود با استاندارد و آموزش هایی که در مدارس و دانشگاه ها و شبکه رسانه ای به انجام رسید و نیز حضور قدرتمند پلیس برای کنترل رفتار رانندگی و تلاش راهداران برای اصلاح نقاط حادثه خیز کمک بسیاری در کاهش و کنترل حوادث داشت.

پیش از سخنان احمدی نژاد، سردار مومنی رییس پلیس راهنمایی و رانندگی به ارائه گزارشی پرداخت و سپس نیکزاد وزیر مسکن و شهرسازی و احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی سخنرانی کردند.

احمدی مقدم در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه یکی از اولین خواست‌های رییس جمهور از ما تلاش در جهت کاهش تلفات جاده‌ای بود گفت: ما در گذشته دارای طرح جامع در کنترل ترافیک نبودیم و اقدامات دستگاه‌ها جزیره‌ای و بعضا خنثی کننده یکدیگر بود و شاخص‌ها رو به سراشیبی حرکت می‌کرد ولی اکنون اقدامات ما در کنترل ترافیک به صورت منسجم و هماهنگ است و کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند یک خانواده منسجم هستند.

احمدی مقدم به موضوع ایمنی خودروها اشاره کرد و گفت: ایمنی خودروها بسیار مهم است، اکنون خودروها در این زمینه انتظارات ما را برآورده نمی‌کنند و حرکت آنها کند است؛ ضریب تلفات خودرو در کشور ما بالاست و این به خاطر ضعف خودروهاست که باید در این زمینه اقدامات اساسی تری انجام شود، البته ما از محدودیت‌های فنی که در این زمینه وجود دارد اطلاع داریم ولی باید در برآورده کردن انتظاراتی که وجود دارد با سرعت بیشتری حرکت کنند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 190587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    48 4
    ولی من اعتقاد دارم که جریمه های الکی که شخص حتی روحش هم خبر نداره مثلاً راننده شمالی که در زاهدان جریمه شده می تواند بخشی از کسری بودجه را تامین کند
    • بدون نام IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
      6 0
      تعجب کردم که خبر انلاین نظرت رو منتشر کرده
  • شاهپور IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    3 1
    به نظر من بااین قانون جریمه مثل مسائل دیگربرای پولدار ها مانعی برای جلوگیری از جرم نمی باشد
  • حسین IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    0 7
    با سلام. من هم با نظر مقام محترم ریاست جمهوری موافق هستم.ضمنا پشنهاد می کنم میزان جرایم در دادگاه وبراساس نوع جرم وتکرارجرم مشخص گردد و در وضعیت حضوری مجرم در خصوص دفا ع از خود انجام شود. و بجای توقف خودرو خود با خود راننده برخورد و در صورت نیاز نفر را حبس کند تکرا ر جریم نباید با پول خریداری شود هر چند امتیاز منفی بصورت غیابی نفر ویا عتراض.به جریمه بخاطر حذف جریمه جریمه ..مبلغ پشنهادی خیلی بالا است و بروز بیماریهای روانی و ایجاد شرایط نا سالم وراند و لوث کردن چهره نظام مقدس جمهوری اسلامی میگردد.جرایم باید متناسب با درامد عمومی مردم تدوین شود که بنظر میرسد درست کارشناسی نشده است.
  • بدون نام IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    2 4
    من خودم ماشین دارم ولی صد در صد با جریمه های سنگین موافقم اولا خیلی ها که ماشین ندارند حقشون با بی قانونی ماشین دارها پایمال میشه و خیلی از راننده ها هم که رعایت میکنند کم کم از بی قانونی و عدم برخورد دیگران دلسرد شده و انها هم بی قانونی را شروع میکنن گرچند متاسفانه پلیس فقط یاد گرفته یک دوربین بزاره و نگاه کنه و فقط سرعت را جریمه کنه انگار در طول راه هیچ خلاف دیگه ای نیست اول باید همه جاده ها مکانیزه کنترل بشه
  • بدون نام IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    4 0
    منم مثل اقای دکتر چنین تصور میکنم کشور باید سفر ریلی وهوایی را دنبال کند همه ترمینالها انباشته است از اتوبوس جاده ها هم باریک مشخص است چه اتفاقی می افتد مسافر ومردم به جای اینکه با هواپیما سفر کند به کاراش برسد با اتومبیل خودش مسافرت میکند این جاده ها همین تصادفات وهمین تلفات اصلا کم نخواهد شد حتی یک میلیون جریمه شوند. چون راه آهنو رها کرده هواپیما را بلیطش هر روز میره بالا فکر وذکر دولت شده جاده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11
  • بدون نام IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    4 1
    ولی این قابلیت را دارد که قیمت خودرو را پائین بیاورد و از ترس جریمه شدن کسی خودرو نخرد و بیرون نیاورد و بنزین کم مصرف شود و خودکفایی را رسمی کند. و برگ زرین دیگری به افتخارات بیافزاییم. و از سویی که مطرح میشود در مبلغ جریمه به استاندارد جهانی رسیده ایم ولی در تغییر و افزایش سرعت خطوط که تابلوهای 20-40 سال پیش همان سرعت را ذکر نموده بودند 2 کیلومتر افزایش نبوده و 2 متر عرض جاده زیاد نشده. و وقتی همه چیز را با استاندارد جهانی میسنجید قیمت و سرویسهای خودرو و استاندارد جاده را نیز بسنجید و صرفا به پر کردن جیب نیروی پلیس راه توجه نکنید که نهایتا یکی از خدا بی خبر پیدا شود کیسه کند ببرد اروپا و اقتصادشان را رونق دهد و با اغوش باز از ایشان پذیرایی و پناهندگی دهند.
  • اسی IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    4 0
    این یه مورد راست گفته
  • احمد IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    11 0
    این جریمه ها ، تامین کسری یارانه ها است . فقط از مردم میگیرند . تخلف بزرگ خودروسازان همیشه نادیده گرفته میشود . سه برابر قیمت جهانی خودرو ، مردم پول پرداخت میکنند ولی کیفیت زیر صفر . گرانی بیداد ، یارانه ها را بطریقی از مردم میگیرند. باید دیه تصادفات عدم کنترل راننده ، بی کیفیتی قطعات و... منجر به واردشدن خسارات سنگین میشود ، خودروسازان جریمه و پرداخت نمایند . البته هیچوقت ندیدیم چاقو دسته اش را ببرد .
    • عباس IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
      1 0
      لام بااي صحبت که جريمه ها تامين کسري اعتبار يارانه ها است کاملا موافقم .به تمام وزارتخانه ها وسازمانها وشرکتهاي دولتي دستور داده شده به هر طريقي که مي توانند کسب در آمد کنند تا کسري بودجه دولت رفع شود.هرچند که با بررسي هايي که انجام دادم به اي ن نتيجه رسيدم که پولي که مردم بابت حذف يارانه ها پرداخت ميکنند بسيار بيشتر از پولي است که بابت يارانه ها مي گيرند.مثلا اگر در ماه چهار باک 60 ليتري بنزين 700 توماني بزنند 168000 تومان بايد هزينه کنند در حاليکه اين مقدار نزديک به يارانه خانواده چهار نفره است .پرداخت اضافي بابت حذف ساير يارانه ها ناز شست تان.
  • بدون نام IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    3 0
    تایید میشه حرف دکتر احمدی نژاد تا وقتی تمام مولفه های ایمنی سر از جمله خودرو و راه و قانون همزمان باید بروز بشه نه اینکه خودروهای قدیمی راه های غیر استاندارد تولید میشه ولی جریم ه هاسرسام اور بالا بره.یه مثال ترافیک کلانشهر ها مثلا تهران می گفتند بعد از گرانی نرخ بنزین بالا بره کم میشه و حمل و نقل عمومی هم گشترش پیدا میکنه هم استقبال بیشتر میشه ولی دیدیم ترافیک بدتره
  • علی IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    10 0
    امیدورام این کامنت گذاشته بشه آقای رئیس جمهور عزیز، من ایرانی چرا باید در جاده ها تاوان بد بودن جاده،خرابی روکش جاده، افتضاح بودن خودرویی که دارم رو بدهم؟؟؟ شما که دکترای ترافیک دارید بهتر از من باید بدونید که سوانح رانندگی که منجر به فوت هزاران نفر در سال میشه فقط از سمت رانندگان نیست چرا ماشینی رو به مردم میدید که نه تنها بسیار گران قیمته بلکه از ایمنی صفر برخورداره؟؟؟نمونه:پراید به هر حال به جای اینکه این همه از مردم پول دریافت میشه سعی کنید مشکلات رو از سمت خودتون هم کم کنید و همه اش رو ندازید تقصیر مردم
  • بدون نام GB ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    13 0
    متاسفانه این قانون کاملا یکطرفه است و همه چیز به نفع دولت. مگر همه چیز در حوزه راهنمایی و رانندگی در ایران در حد استاندارد جهانی است که جریمه ها در حد استاندارد جهانی باشد. دولت همیشه از مردم شروع می کند. اتومبیل های ساخت داخل همگی غیر استاندارد، جاده ها غیر استاندارد و .... . چرا دولت اول بخش های مربوط به حوزه کاری خودش مثل اتومبیل و جاده را استاندارد جهانی نمی کند؟
  • بدون نام IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    9 0
    کاملا درست باعث کاهش تخلف نمیشه
  • بدون نام IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
    7 0
    این قانون امکان اخذ رشوه توسط مامرین را امکان پذیر می سازد و هر راننده متخلف با پیشنهاد رشوه کمتر از جریمه خواهد توانست رشوه بدهد.
  • بدون نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
    6 0
    اگر مغرور ترین افراد را بگویند نام ببرید ، میگویم پلیس های راهنمایی و رانندگی - جلوی دوربین خبرنگار ویا دوربین خودشان مودب صحبت میکنند . فقط میتونم بگویم پلیس خوب وبا ادب هست ولی کم .
    • سامان IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
      1 0
      درسته
  • سامان IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
    0 0
    متاسفانه مسولین ما تنها کاری که از دستشان بر می آید آسان ترین گزینه که همان پاک کردن صورت مسئله است را برمی گزینند . اجرای قانون خوب است اما فقط جریمه کردن نیست . لطفا به نکات زیر توجه کنید 1- در 3 دهه گذشته چقدر جاده درست شده است 2- در شهرهای ما ودر چهار ره ها چقدر پل های زیر گذر و روگذر درست کرده اند 3- در سه ده هه گذشته چقدر تولید خودرو داشته ایم 4-چقدر از خور رو های فرسوده کنار گذاشته شده اند. الان در شهرهای کوچک هم حتی در خیابان های فرعی جا برای پارک کردن خودرو ها نیست . خواهش می کنم و دستتان را می بوسم لطفا کار زیر بنایی انجام دهید. لطفا منتشر کنید.
  • عباس IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    1 0
    سلام عامل اصلي در ايجاد ترافيک وحوادث ترافيکي در سطح شهرهاي بزر گ وکشور نه وجود تعدادزياد ماشين(تعدادماشينها در کشور هاي اروپاپي پنج برابر کشور ماست)بلکه عدم وجود زيرساختهاومديريت سنتي ترافيک وآسيبهاي شديد رواني مردم است.کمبود پارکينگ در سطح شهرها که موجب پارک خودرو ها در حاشيه خيابانها ميشود،نبود وکمبود قطار شهري ووسايل حمل ونقل شهري وطرحهاي ترافيکي که موجب ميشود براي رسيدن به يک مسير صد متري يک کيلومتر مسير اضافه طي کنند از عوامل ايجاد ترافيک است.از عوامل ايجاد حوادث مي توان به تزريق غم وغصه وناراحتي بجاي شاد نمودن جامعه وايجاد آرامش در افراد وبالا رفتن ضريب تحريک پذيري وخستگي مفرط وعصبانيتهاي ناشي از ناکامي وبي عدالتي اجتماعي و....قوانين پليس ،مشکلات جاده اي وخودروهاي غير ايمن را نام برد.