۱۳ نفر
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۰
کشف اتفاقی شهاب‌سنگ در استان لرستان/ عکس

پژوهشگر و محقق زمین شناسی گفت: یک نمونه سنگ فلزی که دارای چگالی بالا و جذب آهنربای قوی بوده را مورد آزمایش قرار دادیم. در این آزمایشات تخصصی و دقیق مشخص شد این نمونه با توجه به وجود بافت ویدمن اشتاتن(بافت مخصوص شهاب سنگ های آهنی) مربوط به هسته یک سیاره یا سیارک بوده که طی برخوردهای فضایی بین اجرام فضایی متلاشی شده و قطعاتی از آن در فضا فاصله زیادی را طی کرده و سپس در سرزمین ایران فرود آمده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مسعود کیانی، پژوهشگر و محقق زمین شناسی و مدیر موسسه گوهرشناسی و شهاب سنگ شناسی واحد فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه خوارزمی، درباره نتیجه یک آزمایش بر روی نمونه شهاب سنگی گفت: شهاب سنگ قطعاتی از اجسام فضایی مانند سیارات، سیارک ها و ستاره های دنباله دار هستند که در فضا سرگردان بوده و روی یک سیاره یا سیارک فرود می آیند. این سنگ ها دارای انواع مختلفی بوده که در چهار نیم میلیارد سال قبل شکل گرفته است و بدون هیچ تغییر شیمیایی قابل توجه ای در فضا در حال حرکت هستند که به آنها شهاب واره می گویند. هنگامی که این سنگ ها بر روی زمین سقوط می کنند به آنها شهاب سنگ گفته می شود.

براساس گزارش ایسنا، وی در ادامه به کشف جدید پژوهشگران اشاره کرد و گفت: اخیرا فردی از یکی روستاهای استان لرستان قطعه ای از یک نمونه سنگ فلزی که دارای چگالی بالا و جذب آهن ربای قوی بوده را به موسسه گوهرشناسی کیپا (کیانپارس) ارسال کرد. با توجه به مشکوک بودن این سنگ از نمونه ارسالی با استفاده از مقاطع میکروسکوپی و نمونه های شیمیایی آنالیز شده توسط میکروسکوپ الکترونی دانشگاه خوارزمی تهران این سنگ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

کشف اتفاقی شهاب‌سنگ در استان لرستان/ عکس

این محقق تصریح کرد: در این آزمایشات تخصصی و دقیق مشخص شد این نمونه با توجه به وجود بافت ویدمن اشتاتن(بافت مخصوص شهاب سنگ های آهنی) و درصد آهن و نیکل بالا یک قطعه شهاب سنگ آهنی است. در نمونه آزمایشی میزان خلوص آهن بالای نود درصد و مقدار نیکل حدود ۸ درصد است.

وی بیان کرد: طی مطالعات تکمیلی مشخص شد این شهاب سنگ مربوط به هسته یک سیاره یا سیارک بوده که طی برخوردهای فضایی بین اجرام فضایی متلاشی شده و قطعاتی از آن در فضا فاصله زیادی را طی کرده و سپس در سرزمین ایران فرود آمده است.

227227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1903247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    6 10
    شب قدر شهاب سنگ تو روستای ما جلوی یه خونه ای که همسایه ی حسینیه بود فرود اومد همه ی مردم دیدن خیلی هیجان انگیز بود
    • جاوید ایران DE ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      20 5
      شبا پر خوری نکن
    • مملو IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      11 9
      جدی می‌فرماید...
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    9 1
    نقوش روی سنگ که به حروف انگلیسی ویاخط شباهت داره جالبه
  • علی عزیزی‌ US ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    11 2
    سلام به هر چیز شبیه الا شهاب سنگ بابا شهاب سنگ در زمان فرود آمدن و برخورد با جو زمین با حرارت بالای 1000درجه ذوب و حالت خمیری تبدیل میشه در این سطح سنگ نامرتب و بصورت فرو رفته و برآمدگی و شکل سنک بصورت نامرتب میشود این تصویر سنکش به هیچ وجه شهاب سنگ نیست
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    18 1
    انگلیسی ها اشتبا پرناب کرد بودن فکرکنم
  • بنیامین IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    3 0
    این که سنگ عادیه اون خط خطی ها چیه روش
    • حبیب IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      4 3
      بزرگوار به مغزت فشار نیار ، همشهریهای ما اینو تو دیوار حیاط کار گذاشتن اون خطها هم بند کشیه😀
  • جلال نیکزاد IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    7 5
    سلام خسته نباشید ؟شهاب سنگ به شکلی در میاد و شاید در دوره تاریخی حکاکی شده باشه که شناختن این مدل سنگ باید خیلی زمان تحقیقات گزاشت ؟بهترین متخصص در ایران شاید آقای حجت کمالی باشن و تمامی عزیزانی که هوا فضا فعال هستن
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      0 0
      بله همه سنگ کار در کهکشانها هستن متری چند
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    7 2
    خب سنگ برش خورده ولبه بالای سنگ که رنگ سوختگی داره نمای اصلیش بوده
  • ا به هیچ عنوان شهاب سنگ نیست IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    2 2
    به هیچ عنوان شهاب سنگ نیست
  • حامد IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    0 0
    منم یکی از اینا دارم.آیا واقعا ارزشی دارن.البته شما کامل پوستشو نشون ندادی ولی مال منم همینه مال من گرده ۴۲۰ گرم و چگالی ۷/۵ که بعد از پوسته گداختش سفید و سیقلی هست.
  • احمد IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    1 0
    الان همه کارشناس شدن، اونم با یک عکس، شماها حیف شدین سریع خودتون معرفی کنید به ارگان مربوطه، کارشناسای همه ی عالم... طرف نصف عمرشو تحقیق و درس خوانده از روی عکس نمیتونه بگه شهاب سنگه