تصمیم ناگهانی بانک مرکزی در توقف فروش سکه به انفجار در بازار ارز منجر شد.

علی پاکزاد: اعلام تصمیمات اقتصادی در ساعات نزدیک به نیمه شب انگار مدتی است که بین مسئولین کشور به سنت تبدیل شده است. خبری که بانک مرکزی در آخرین ساعات شب یکشنبه بر روی سایت قرار داد، آنقدر دیر بود که بسیاری از سایت های خبری و خبرگزاری ها هم تا حدود ظهر دوشنبه هم از این تصمیم مطلع نشده بودند ولی در این بی اطلاعی رسانه ها، دلالان برای هجوم به بازار ارز مسابقه گذاشته بودند.
در سایت رسمی بانک مرکزی خبر به این صورت درج شده بود:« به منظور رفاه حال متقاضیان خرید مسکوک طلا و در راستای توزیع عادلانه آن بین اقشار مختلف جامعه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اقدام به پیش‌فروش مسکوک طلا بدون هیچ‌گونه محدودیت، از تاریخ 29/9/1390 تا اطلاع ثانوی از طریق تمامی شعب بانک ملی ایران در سراسر کشور می‌نماید.بدیهی است از تاریخ یادشده، فروش نقدی سکه طلا از طریق شعب منتخب بانک ملی که موجب بروز مشکلاتی در نحوه توزیع آن شده بود، متوقف و فروش نقدی مسکوک و شمش طلا صرفاً از طریق بانک کارگشایی به روش معمول انجام می‌پذیرد».
اما همین چند خط دیروز (دوشنبه) بازار ارز را به لرزه در آورد.  قیمت هر دلار که در پایان روز یکشنبه به 1408 تومان رسیده بود امروز با جهشی یک باره به مرز 1445 تومان رسید، هرچند با فاصله ای اندک و عرضه ارز توسط صرافی ها که از این جهش قیمت به وجد آمده بودند، قیمت ها اندکی کاهش پیدا کرد ولی در نهایت بازار با قیمت 1450 تومان بسته شد.

 


افزایش لحظه ای در بازار این نگرانی را ایجاد می کرد که مشکلی در بحث نقل و انتقال ارز به کشور ایجاد شده است ولی نکته جالب آنکه تعدادی از فعالین بازار ارز و مسئولین صرافی ها در پاسخ به پرسش خبرنگار ما تاکید کردند هیچ تغییری در وضعیت بازار پیش نیامده است و فقط امروز شاهد هجوم مردم برای خرید ارز هستیم.
خبر توقف فروش نقدی سکه از امروز بازتاب خودش را دیروز در بازار ارز نشان داد، ولی به طور حتم بانکهای که تا دیروز  شلوغ بودند امروز خلوت خواندشد و صرافی ها از امروز با جمعیت بیشتری مواجه خواهند بود.
بانک مرکزی در مورد نحوه پیش فروش سکه در سیستم بانکی عنوان کرده است قیمت پیش فروش هر سکه بدون محاسبه مالیات بر ارزش افزوده معادل 540 هزار تومان خواهد بود و اوراق چهارماهه تنها در شعبه فروشنده در پایان دوره قابل تبدیل به سکه خواهد بود و اگر مشتری بخواهد این اوراق را پیش از پایان دوره چهارماهه نقد کند بانک تنها متعهد به بازپرداخت رقم 540 هزار تومان اولیه خواهد بود. حال سئوال اینجاست، بانک مرکزی با این روش به دنبال چه هدفی بوده؟ آیا می توان انتظار داشت قیمت هر سکه بهار آزادی با این روش به حدود 540 هزار تومان کاهش پیدا کند؟
البته باید گفت پیش فروش به این صورت که مبلغ کامل از سوی خریدار پرداخت می شود، می تواند استقبال از این طرح را کاهش دهد و کاهش از پیش فروش سکه به معنی ملتهب شدن بازارهای های پولی دیگر خواهد بود و در عمل به معنی شکست طرح جدید بانک مرکی است، البته شاید قضاوت زود به نظر برسد و باید منتظر ماند و دید چه پیش خواهد آمد.

از سوی دیگر این روند می تواند به معنی دخالت در فعالیت بورس کالا تلقی شود مگر آنکه بانک مرکزی توانسته باشد در همین مدت کوتاهی که بین تصمیم گیری ها و اعلام آن در بانک مرکزی طی می شود بورس کالایی را در این فرایند مشاکرت داده باشند که بعید به نظر می رسد.
واقعیت این است تصمیمات خلق الساعه بانک مرکزی تا امروز نتوانسته است بازار های پولی کشور را متعادل نگهدارد، باید منتظر بود و دید آنچه به عنوان رویکرد جدید بانک مرکزی از فروش نقدی به پیش فروش سکه در حال اتفاق افتادن است، چه بازتابی در بازار خواهد داشت.
یکی از مسائلی که این نحوه عملکرد بانک مرکزی که مدعی است از ابتدای سال تاکنون بالغ بر 39 تن سکه بهار آزادی ( بر مبنای اظهارات رئیس کل در صبحانه اتاق بازرگانی که عنوان کرد روزانه بالغ بر 20 هزار سکه توسط بانکها در کشور توزیع شده است) می توان انتظار داشت دربازخورد بازار اتفاق بیافتد نگرانی از نبود ذخایر کافی طلا در بانک مرکزی است و این تفکر به ادامه رشد قیمت سکه در بازار منجر می شود.
بازخورد بعدی نیز اتفاقی است که دربازارهای موازی رخ می دهد مانند آنچه در بازار ارز اتفاق افتاد.
بانک مرکزی اگر واقعا بر مبنای یک تفکر منطقی و غیر منقطع اداره می شد، می توانست از یک ماه قبل پیش فروش اوراق سکه آنهم قابل معامله در بورس کالایی را در بانکها آغاز می کرد و به موازات این فرایند که حتی می توانست در قالب طرحی از سوی بورس کالایی مطرح می شد، عرضه نقدی سکه در بانکها را انجام می داند.
فایده این روند تدریجی رونق بورس و به عنوان یک بازار شفاف بود و از سوی دیگر حساسیت های ناشی از اینکه فرایند از سوی بانک مرکزی آغاز شده است را در بازار کاهش می داد.
اما همانطور که پیش از این محمود بهمنی خود متذکر شده، متاسفانه بانک مرکزی به جای رئیس کل توسط یک سرباز اداره می شود.
22239

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 190193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نيما IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    10 76
    اگر پيش فروش سكه تداوم داشته باشد به مرور باعت تعادل در بازار شده و جو رواني بازار را به سمت كاهش قيمت سوق مي دهد.
  • مدیرفرش پاتریس IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    63 5
    این چه وضعش است داریم به صادرات غیرنفتی ضربه می زنیم.من با کارگاهی(فرش) که150کارگر مستقیم و700کارگرغیرمستقیم دارم به شدت زیر فشارم وصادراتمون ازماهی 7میلیاردبه 4میلیارد رسیده.ومجبورم کارگران را اخراج کنم.خواهش میکنم به این حباب ارز رسیدگی کنید.
    • کارگر بدبخت IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
      7 21
      خوش به حال خودم که ماهی 500 تومن می گیریم نه کار به صادرات نفتی دارم نه غیر نفتی نه سکه دارم نه ارز می خوام کارگر غیر مستقیم که ندارم هیچ مستقیم هم ندارم حالا تو می گی با 4 میلیارد زیر فشاری بابا تعطیل کن برو حالشو ببر!
    • ابوالحسن IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
      14 3
      برادر گرامي كارمند نميخواي؟
    • احسان IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
      8 1
      فکرکنم آقای فرش فروش نمیدونه دلارصبح 1445 بود الان شده 1550وگرنه کلا باید کارگراش رو اخراج کنه
    • بدون نام IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
      7 1
      دوست عزیز اگر واقعا صادرات داشته باشی که با گرانی ارز نفع بیشتری می بری ولی اگر واردات داشته باشی به خاک سیاه می شینی
    • بدون نام CA ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
      2 1
      تولید کننده ها شدیدا" تحت فشار هستند.کشاورزی که رهت حتما" صنعت هم باید برود تا مسئولان بی کفایتی خودشونو قبول کنند؟
  • ناشناس IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    33 1
    من هم با نظرشما موافقم باید رسیدگی بشه.اخراج کارگر بیکاری روبیشتر وفسادبیشر میشه
  • تحصیل کرده بیکار IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    38 2
    بابا چیکار دارین می کنین یه ذره به فکر مردم باشین. لجو لج بازی تا کی؟ تا کی مردم باید بدبختی بکشن؟؟
  • بوق IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    39 2
    به نظر من و خیلیا این بازی دولت برای جمع کردن نقدینگی برای جبران کسر بودجه نهایتا اسیب به اقتصاد بیمار کشور خواهد زد.کما اینکه تبعات ان در کشور تا اکنون دیده شده.
  • بدون نام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    43 4
    نمی دانم چرا مسئولین پولی کشور نمی خواهند این اصل بدیهی اقتصاد را بپذیرند که کنترل بازار با دستور و بگیر و ببند نمی شود . وقتی شورای پول و سازمان برنامه منفجر می شود و مغز یک سیستم از کار انداخته می شود دیگر هر عضوی از بدنه جامعه هر کاری بخواهد می کند. واقعا چه خوش گفت حافظ شیرین سخن " فلک به مردم نادان دهد زمام مراد / تو اهل دانش و فضلی همین گناهت بس"
    • بدون نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
      8 2
      دوست عزیز سازمان برنامه و بودجه سالیان دوریست که منحل شده است شما کمی دیر از خواب بیدار شده ای
  • دانشجوی دکتری اقتصاد بین الملل IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    48 4
    حباب ارز یکی از دلایلش اقتصاد بیمار و سرگردانی نقدینگی جامعه است... با تحریم بانک مرکزی این شوک بزرگ دلار را به بیش از 3000 تومان هم خواهد رساند.. دلار بخرید نه یورو...
  • دلال IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    16 17
    بذارید همین روند افزایش ادامه پیدا کنه من که وضعیتم توپ توپ شده.
  • v.r IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    47 2
    برای کسری بودجه که نباید به سوی گرانی سکه وارز پیش رفت این کار به شدت به واحدهای تولیدی ضربه میزنه.
  • نیما IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    8 16
    آقای مدیر اگه کارت خوبه و فروش داری چرا فقط زورت به ایرانی ها میرسه خوب قیمت فرشت رو ببر بالا ، کسانی که صاحب صنایع هستند در ارزش پول ملی اثر گذارند ، نه اینکه اونها هم موازی با جریان پول شویی حرکت کنند
  • اکبر IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    25 7
    من چند روز پیش یک شب کامل جلوی بانک ملی خوابیدم برای خرید سکه الان سرما خوردم اندازه سکه خرج کردم دکتر.
  • پول چاپ کن IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    23 2
    هی ارز وگران کنید تا منم بیشتر پول قلابی چاب کنم
  • بی نظر IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    6 4
    نظرندارم
  • آرش IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    11 3
    من هم باآقای فرش فروش موفقم
  • داریوش IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    17 2
    به نظر من که آقای مدیرفرش پاتریس درست میگه
  • محمود IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    11 72
    فقط احمدی نژاد
  • بدون نام MY ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    40 13
    افزایش نرخ دلار اصلا هم ربطی به تحریم بانک مرکزی نداره!!!!
  • معاون فرش نگین مشهد IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    16 4
    ازمجموع انلاین خواهشمندم درخواست آقای مدیر فرش پاتریس رو رسانه ای کنید مچکرم
  • بدون نام IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    22 1
    1495!!! برو بریم به سمت 2000 تومنی
  • سام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    18 2
    صرفا جهت اطلاع دلار از مرز 1500 هم گذشت
  • بدون نام IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    14 0
    دلار شد 1500 تومان!!!!!!!!!!!!
  • دایی حسن IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    39 1
    علیییییییییییییییییی دایییییییییییییییییییییییی!!!!!!!
  • مهرداد IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    8 1
    علیــــــه دایی علیــــــه دایی علیــــــه دایی علیــــــه دایی علیــــــه دایی علیــــــه دایی علیــــــه دایی
  • آرش IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    0 1
    بهترين راه حل تعطيلي به خاطر آلودگي چهارشنبه و پنجشنبه مي باشد و مسافرت رفتن مردم و بعد مصادف با شنبه و يكشنبه مي باشد .
  • بدون نام IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    20 2
    اگه بعد چهار ماه گفتند سكه اي در كار نيست و بياييد سود پولتونو بگيريد چي ! كلا تو اين مملكت كسي خيري از پيش فروش خونه و ماشين و .... نديده!!
  • بدون نام IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    8 0
    برنامه دولت رفع بیکاری و سامان دادن به بوضع بیکاران جامع بود یا این وضع نا بسامان ؟؟؟؟؟ برادر من الان 2ماه هست که بیکار شده.الان راضی به کاری شده که دستمزدش فقط هفته ای 40 هزار تومانه !!!!!!!!!!! خواهشا اگر توانش رو دارین به این وضع سرو سامان بدید.....
  • ای کاش IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    2 0
    ای کاش آقای رییس رو بکنن , رییس بانک جهانی , اونوقت این بحران جهانی را نجات بده , مردم از بدبختی خارج شن , شما ها هم بفهمید این آقای رییس چقدر متفکر اقتصادی بوده که خبر نداشتین
  • بدون نام US ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
    0 0
    انقدر ما بدبختیم که سه ماه باید بلا تکلیف باشم. قانونی وجود نداره و ما هیچوقت نداشتیم و نمی خوایم اینو باور کنیم. اقای بهمنی هم ملت ایرانو گیر اورده وعده سر خرمن میده.ملت ماست که صدمه می بینه. هرچی زمان جلو میره بدتر قبل میشه که بهتر نمی شه. خداوکیلی من کم اوردم!
  • بدون نام US ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
    0 0
    ارز بالا میره همه چی گرون میشه چه جنس داخلی و چه خارجی. و الا قصه ای نبود..