دولت برای تامین کسری بودجه مجبور به فروش ارز است در غیر این صورت باید اوراق مشارکت منتشر کند که در شرایط کنونی خریدار ندارد.

مهدی تقویی استاد دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس ارشد اقتصاد کلان در گفتگویی کوتاه با خبرآنلاین در مورد تاثیر افزایش نرخ ارز بر بازارهای صادراتی کشور گفت: افزایش قیمت ارز به طور معمول باید به افزایش صادرات در اقتصاد منجر شود ولی در شرایط فعلی بنا بر چند دلیل افزایش قیمت ارز به جای تقویت صادرات به مشکلات اقتصادی بیشتر دامن خواهد زد.
وی در ادامه گفت: در حال حاضر تاثیر افزایش نرخ ارز به دلیل فشارهای ناشی از هدفمندسازی یارانه ها خنثی شده و در عمل تولید کننده کالایی برای صادرات ندارد که بتواند از افزایش قیمت ارز منتفع شده و تشویق به صادرات بیشتر شود، دولت نیز به تولید کنندگان وعده داده بود با اجرای هدفمندسازی یارانه ها تسهیلاتی در اختیارشان قرار می دهد که ظاهرا این وعده نیز عملی نشده است.
تقوی تاکید کرد: در کنار این بحث هدفمندسازی موضوع دیگری که به تولید لطمه زده است بحث حجم عظیم وارداتی است که به مرز 80 میلیارد نزدیک می شود در عمل کمر تولید کننده در حال شکستن است و نمی توان از این تولید انتظار افزایش صادرات داشته باشیم، و اگر آنچه به عنوان صادرات بیست و چند میلیارد دلاری در آمارها ذکر می شود را با حذف نفت و فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی که بازهم منشاء نفتی دارد بررسی کنیم متوجه می شویم صادرات تغییری نکرده به همان دلایلی که به آن اشاره شد.
وی در تحلیل تاثیر افزایش نرخ ارز گفت: افزایش نرخ ارز منطقی نیست و نه نه فقط برای تولید کنندگان و مردم مشکل ساز است سطوح فعلی قیمت برای صادر کنندگان نیز مطلوب نیست، من در یک میزگرد رسانه ای از زبان رئیس اتاق بازرگانی تهران، آقای آل اسحاق شنیدم که قیمت مناسب برای ارز را بین 1100 تا 1200 تومان پیشنها می کرد بنابراین قشری که به صورت سنتی از افزایش نرخ ارز دفاع می کنندهم با قیمت های فعلی موافق نیستند و در این شرایط باید بانک مرکزی برای تعدیل وارد بازار شود.
تقوی در بخش دیگری از گفتگو افزود: البته من در رسانه ها تحلیل هایی می خوانم که عنوان می کنند بانک مرکزی با فروش ارز وسکه پول کلانی کسب می کند، سئولا من این است که این پول به کجا می رود؟ معلوم است بانک مرکزی باید پول فروش ارز را به خزانه واریز کند و دولت از این طریق بودجه خود را تامین می کند و اگر دولت از این طریق درآمد کسب نکند مجبور به انتشار اوراق مشارکت است که بازهم در وضعیت فعلی کسی خریدار این اوراق مشارکت نخواهد بود. پس منطقی است که بانک مرکزی با فروش ارز به تامین کسری بودجه دولت کمک کند ولی این تامین بودجه نباید از طریق اعمال قیمت های غیر معمول در بازار اتفاق بیافتد.
وی در تحلیل شرایط فعلی بازار گفت یکی از دلایل اصلی افزایش نرخ ارز در بازار افزایش تقاضای سفته بازی است، زیرا وقتی مردم می توانند از طریق خرید و فروش ارز و سکه درآمدهای بسیار خوبی را کسب کنند، چرا به دنبال کار دیگری باشند؟ حتی من هم به عنوان یک استاد دانشگاه در این شرایط وسوسه می شوم از پولی که به همین راحتی قابل کسب کردن است استفاده کنم چه برسد به کسانی که با مشکلات معیشتی هم دست به گریبان هستند.
/31222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 190124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م.ح IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
    4 0
    دلار رو که نمیتونن ازاد بفروشن تبدیل میکنن به طلا وبعد طلا رو توبازار برای کمبود بوجه میفروشن.دراصل دارن دلار رومیفروشن غیر مستقیم.
  • بدون نام IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
    5 1
    درود بر شما استاد واقعی. تحلیل بسیار صحیح و جالبی است که لازم است افرادی که ادعای دانش اقتصادی دارند آن را بطور ذقیق مطالعه نموده و بیاموزند.
  • ارش ایرانی IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
    1 6
    با افزایش قیمت دلار، کشاورزی داخلی تقویت می شود. وقتی کسی در دولت حاضر نیست جلو واردات بی رویه را بگیرد، همان بهتر که قیمت ارز بالا رود. تجمل گرایی هم کم می شود. دلار باید 2000 تومان شود تا از ورشکستگی صنایع داخلی جلوگیری شود. تا کی باید جنس مزخرف چینی بخریم. 2 کار بکنیم، آینده از آن ماست. 1- آنقدر دلار بخریم تا واردات محدود شود 2- به هیچ وجه جنس چینی نخریم.
  • بدون نام IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
    3 0
    مگه مجبور بودید اینقدر پول به بازار تزریق کنید؟؟؟