آیا به راستی آلودگی هوا باعث مرگ و میر می شود؟مسئولان پاسخهای متفاوتی به این موضوع دارند.

 برخی مسئولان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را رد می کنند و برخی آن را غیر مستقیم عامل بیماری و بسیاری از مرگ و میرها می دانند.در این باره انوشیروان محسنی بند پی در گفت وگو با خبرآنلاین می گوید: متاسفانه در آماری که از شاخص های آلودگی هوا اعلام می شود هیچ گاه میزان بنزن موجود در هوا اعلام نمی شود در حالیکه میزان آن در هوای شهرهای بزرگ، چند برابر استاندارد بین المللی است که این هم خود افزایش دهنده بیماری های سرطانی است.
وی تاکید می کند: در واقع سرطان زا بودن بنزن صد درصد محرز شده است و شبهه ای در این مورد وجود ندارد. مسئولان ذی صلاح در این امر از افزایش تعداد مراجعه کنندگان به اورژانس و بیمارستان ها در زمان تشدید آلودگی هوا خبر می دهند و اعلام می کنند بیماری های ریوی و سرطان های ناشی از آلودگی هوا افزایش چشمگیری یافته است. بنابراین پزشکی قانونی باید سالانه آماری از مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا ارایه دهد.
مطابق آماری که از سوی اداره کل سلامت وزارت بهداشت سال گذشته اعلام شد، سالانه 4 هزار نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند اما عمق فاجعه بیش از اینهاست.
هرچند محسنی ، پزشک قانونی را مسئول ارائه آمار در اینباره می داند اما محمود خدا دوست رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور این موضوع را رد می کند و می گوید:هیچ مرجع و دستگاهی که بتواند مرگ ناشی از تاثیر مستقیم آلودگی هوا را تشخیص دهد وجود ندارد و تحقیقات نشان داده که ریه افراد سیگاری که در شمال کشور زندگی می کنند با ریه افراد غیرسیگاری در تهران از نظر بیماری و مصدومیت برابر است.
وی در گفتگو با مهر در مورد برخی اخبار و گزارشها مبنی بر اعلام آمار فوتیهای تهران بر اثر آلودگی هوا می افزاید: پزشکی قانونی کشور تنها مرجع اعلام آمار، کالبد شکافی و تشخیص فوت در کشور است و به جرات می توانم بگویم که با هیچ ابزاری نمی توان عنوان کرد که فردی تنها بر اثر آلودگی هوا فوت کرده است و اینکه رسانه و یا مرجعی اعلام کند این تعداد شهروند تنها به دلیل آلودگی هوا فوت کرده اند دروغ بزرگ است.
این مقام مسئول در سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: بیماران قلبی و ریوی بیشترین قربانیان آلودگی هوا هستند اما ممکن است حتی یک فرد بر اثر یک استرس روحی در اوج آلودگی هوا فوت کند اما نباید آن را به پای آلودگی هوا نوشت.
45232

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 189175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    9 0
    تایید یا عدم تایید شما چیزی از این واقعیت تلخ و فاجعه بار کم نمی کند.شما هم یک مسئول هستید که با توجه به منافع و سیاستهای سازمانتان اظهارنظر می کنید.مردم تهران در بدترین شرایط ممکن زندگی می کنند آلودگی هوا اثرات مخرب و غیر قابل جبرانی بر سلامت جسم وروان مردم گذاشته.خستگی زودرس ,کم شدن حافظه,استرس و عصبانیت های ناگهانی وبیماریهای مهلک مثل سرطان و.... چندی پیش بود که تهران و اهواز را جزو الوده ترین شهرهای دنیا اعلام کردند. در حال حاضر به جای این اظهار نظرهای خنده داربهتر است فکری به حال این شهر کنید.
  • بدون نام US ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    2 2
    ‫مراجع بفرمایند عملکرد شرکتهای خودروسازی و ازدیاد تعداد خودرو در پایتخت، باتوجه به ضرری که به سلامت شهروندان میزند چه وجه شرعی دارد؟