چاپ کتابی درباره غیبت امام زمان/زمان قیام است یا سکوت؟

طبق عقیده شیعیان، در زمان حضور معصوم(ع) وظیفه تشکیل حکومت برعهده ایشان نهاده شده، اما حکم قیام و تشکیل حکومت در عصر غیبت، جای سؤال دارد که محق‍ق‍قان و فرهیختگان دینی باید پاسخگوی آن باشند.

به گزارش «مبلغ»، اثر حاضر، پس از بررسی اجمالی مفاهیم کاربردی تحقیق، به ارائه کلیات مربوط به مسأله مانند مقتضای اصل اولی نسبت به تشکیل حکومت در عصر غیبت پرداخته و در ادامه نیز مستندات ممنوعیت قیام در عصر غیبت، در ضمن هشت گفتار مورد بررسی دقیق سندی و دلالی قرار گرفته و نقدی قابل اطمینان ارائه شده است.

شبکه اجتهاد نوشت: احکام و قوانین دین مبین اسلام، به امور عبادی و وظایف فردی منحصر نیست، بلکه معاملات و سیاست و اقتصاد و روابط داخلی و خارجی مسلمانان نیز جزء قوانین مهم اسلام است و اجرای این احکام جز در بستر حکومت دینی میسر نخواهد بود.

طبق عقیدۀ شیعیان، در زمان حضور معصوم (ع) وظیفۀ تشکیل حکومت برعهدۀ ایشان نهاده شده، اما حکم قیام و تشکیل حکومت در عصر غیبت، جای سؤال دارد که محق‍ق‍قان و فرهیختگان دینی باید پاسخگوی آن باشند.

در برخی جوامع دینی شیعه، روایاتی وجود دارد که به گمان عده‌ای، این روایات مؤمنان را از هرگونه قیام و تحرک سیاسی در عصر غیبت بازداشته و آن‌ها را به سکوت و سکون امر کرده است بنابراین ناآگاهان و ساده‌اندیشان با شعار جدایی دین از سیاست دیگران را از تحرکات سیاسی منع می‌کنند.

ازآنجا که تاکنون کتاب جامع و مستقلی در بررسی و تحلیل چنین روایت‌هایی وجود نداشته است اح‍م‍د ن‍ق‍وی به تدوین کتاب «عصر غیبت؛ عصر قیام یا سکوت؟!» پرداخته که پژوهشی فقهی دربارۀ مستندات ممنوعیت قیام در عصر غیبت است.

این کتاب در سه فصل تدوین شده است. فصل اول به شناخت الفاظ کلیدی و مفاهیم کاربردی کتاب، ازقبیل سکوت، قیام، سیاست و غیبت از نظر لغوی و اصطلاحی و بیان مطالب کلی مربوط به بحث، پرداخته است.

فصل دوم، روایات مورداستناد اهل سکوت بر عدم‌جواز قیام و تحرک سیاسی در عصر غیبت را در هشت گفتار از نظر سندی و دلالی تحلیل و بررسی می‌کند. در فصل سوم، جایگاه قیام زید بن علی (ع) در کلام اهل‌بیت (ع) بررسی شده است.

باید توجه داشت که تمام این مطالب، با تکیه بر مباحث فقهی و روایات اهل‌بیت (ع) و صرفاً از بُعد فقهی بررسی شده است. البته در فصل مربوط به قیام زید بن علی (ع) به برخی مطالب تاریخی نیز اشاره شده است.

مطالب این اثر علاوه‌بر استفادۀ طلاب علوم دینی و دانشجویان و دانش‌پژوهان دانش سیاسی، می‌تواند برای علاقه‌مندان غیردانشگاهی نیز مناسب و مفید باشد.

کتاب «عصر غیبت؛ عصر قیام یا سکوت؟!» به قلم اح‍م‍د ن‍ق‍وی در ۳۰۴ صفحه و با قیمت ۱۸۰ هزارتومان، با همکاری «دبیرخانه حمایت از پژوهش‌های مورد نیاز نظام اسلامی» توسط انتشارات کتاب جمکران روانه بازار نشر شده است.

شایان ذکر است این کتاب در جشنواره کتاب سال حوزه، درسال ۱۴۰۰ حائز رتبه «شایسته تحسین» گردیده، و در جشنواره پاسخ برتر در سال ۱۴۰۲، رتبه «شایسته تقدیر» را کسب کرده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1887975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =