۱ نفر
۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
ایرانیان چگونه متمدن می شوند؟

بعضی از شما خواهند گفت ملت متمدن آن است که شهرهایش چنین و چنان باشد، خیابانهایش وسیع و آسفالته و خانه‌هایش چند اشکوبه باشد و قس علی‌ هذا. البته ملت متمدن این چیزها را دارند؛ اما اصل تمدن این است که ملت تربیت داشته‌باشد و بهترین علامت تربیت داشتن ملت این است که قانون را محترم بدارد و رعایت کند. اگر این اصل محفوظ باشد، آن فروع خودبه‌خود حاصل می‌شود.

گروه اندیشه: محمدعلی فروغی اندیشمند و سیاستمدار ایرانی، در عصر پهلوی اول و ابتدای پهلوی دوم، در زمانی که ایران به دست متفقین اشغال شده بود، خطاب به مردم پیام بسیار مهمی در عمل به قانون و حفظ آرامش صادر و آن را شاخص تمدن معرفی کرد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین این پیام نخست وزیر ایران که توسط رادیو تهران، در مهر ۱۳۲۰ خطاب به مردم اعلام شد حکایت از موقعیت دشوار ایران می کرد. در این پیام آمده است:

«شما شنوندگان! من یقین دارم که بسیار شنیده‌اید که از تمدن و توحش و ملل متمدن و وحشی سخن می‌گویند. آیا درست فکر کرده‌اید که ملت متمدن کدام است و ملت وحشی چیست؟ گمانم این است که بعضی از شما خواهند گفت ملت متمدن آن است که راه‌آهن و کارخانه و لشکر و سپاه و تانک و هواپیما و از این قبیل چیزها دارد و ملت وحشی آن است که این چیزها را ندارد؛ و یا خواهند گفت ملت متمدن آن است که شهرهایش چنین و چنان باشد، خیابانهایش وسیع و آسفالته و خانه‌هایش چند اشکوبه باشد و قس علی‌ هذا. البته ملت متمدن این چیزها را دارند؛ اما من به شما می‌گویم که این چیزها فروع تمدنند، اصل تمدن نیستند. اصل تمدن این است که ملت تربیت داشته‌باشد و بهترین علامت تربیت داشتن ملت این است که قانون را محترم بدارد و رعایت کند. اگر این اصل محفوظ باشد، آن فروع خودبه‌خود حاصل می‌شود.

شما ملت ایران به‌موجب قانون اساسی که تقریبا ۳۵ سال پیش مقرر شده‌است، دارای حکومت ملی پادشاهی هستید. اما اگر درست توجه کنید، تصدیق خواهید کرد که در مدت این ۳۵ سال، کمتر وقتی بوده‌است که از نعمت آزادی، یعنی مُجری' و محترم بودن قانون، برخوردار بوده‌باشید؛ و چندین مرتبه حکومت ملی، یعنی اساس مشروطیت شما، مختل شده‌است.معنای حکومت ملی این است که اختیار امور کشور با ملت باشد.»

برگرفته از مقالۀ
«فروغی؛ نظام‌الملکی در عصر جدید»
علی افتخاری روزبهانی
مأخذ: وب‌سایت تاریخ ایرانی

۲۱۶۲۱۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1887967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =