نه سفید نه مشکی، بیم و امید در سالی که گذشت

در این گزارش پنج اتفاق مهم ورزش ایران را با هم بررسی می‌کنیم.

ایمان گودرزی؛ سال 1402 هم به پایان رسید و ورزش ایران نیز فراز و نشیب های زیادی را در خود دید. سال آینده یکی از سال‌های مهم ورزش کشور است و قرار است مسابقات المپیک و پارالمپیک پاریس برگزار شد و ورزشکاران ایران آنچه کاشته‌اند را باید برداشت کنند. ورزش ایران در سال 1402 دو رویداد مهم را پشت سر گذاشت؛ بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی هانگژو. در فوتبال هم جام ملت‌های آسیا برگزار شد. در این گزارش قصد داریم به بررسی وضعیت ورزش ایران در سالی که گذشت بپردازیم.

تیم ملی؛ فوتباله دیگه!

در سالی که گذشت نگاه ویژه‌ای روی تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا بود، تیمی که با دو جین ستاره و بازیکن شاخص در حالی وارد قطر شد که همه در انتظار بازگشت ایران با جام به کشور بودند. ایران در جام ملت‌های نتایجی کاملا سینوسی را پشت سرگذاشت و یک بازی در میان عملکرد خوب و بدی را از خود به نمایش گذاشت و در نهایت موفق شد تا نیمه نهایی این رقابت‌ها پیش برود اما بازی برابر قطر برای فوتبال ایران تراژدی تلخی را همراه خود داشت و در دیداری که ملی پوشان نمایش بحث برانگیزی را از خود به نمایش گذاشتند، در نهایت شکست تلخی در کارنامه فوتبال ایران رقم خورد و در حالی که همه امیدوار به صعود به فینال بودند، بازی برابر قطر پایان کار ایران در جام ملت های آسیا بود.

نه سفید نه مشکی، بیم و امید در سالی که گذشت

بازی های آسیایی هانگژو

نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی 2022 به‌میزبانی شهر هانگژو در کشور چین برگزار شد و کاروان ایران که با 284 ورزشکار در این رویداد حضور داشت، با 13 مدال طلا، 21 نقره و 20 برنز و مجموع 54 مدال در رده هفتم جدول توزیع مدال‌ها قرار گرفت. این عنوان در حالی به دست آمد که کاروان ایران در سه دوره قبلی و از سال 2010 به بعد، به‌ترتیب رتبه‌های چهارم، پنجم و ششم را کسب کرده و در هر کدام نیز 20، 21 و 20 طلا به دست آورده بود، در واقع همین سقوط رتبه و البته کاهش تعداد مدال‌های طلا انتقادات زیادی را به‌دنبال داشت. پیش از اعزام و با توجه به شعار «کاروان کیفی»، تعداد نفرات نسبت به دوره قبلی با کاهش مواجه شد، اما انتظار می‌رفت که تعداد مدال‌ها به‌ویژه مدال طلا بیش از این باشد، با وجود این، انتظارات برآورده نشد. کاروان کشورمان با 284 نفر در بازی‌های 2022 هانگژو شرکت کرد که حاصل تلاش آنها 54 مدال (شامل 13 طلا) بود، بر این اساس درصد مدال‌آوری 19.01 بوده و درصد کسب طلا نیز 4.57 است، این در حالی است که ایران در دوره قبلی در 2018 جاکارتا با 378 ورزشکار حضور داشت و 62 مدال (شامل 20 طلا) کسب کرد که درصد مدال‌آوری 16.40 درصد و درصد مدال‌آوری طلا 5.29 درصد بود. این نکته که مرغوبیت مدال در کاروان ایران کاهش یافته، نگران‌کننده به‌نظر می‌رسد.

نه سفید نه مشکی، بیم و امید در سالی که گذشت

والیبال بلاتکلیف و پر حاشیه

والیبال ایران هم در سال گذشته روزهای پرحاشیه کم نداشت. تیمی که در رقابت‌های هانگژو در مصاف با مدعیان پرقدرت ظاهر شد و در نهایت مدال طلای بازی‌های آسیایی را از آن خود کرد در لیگ ملت‌ها پر انتقاد ظاهر شد به گونه‌ای که تغییرات در کادرفنی این تیم حواشی جدیدی را برای والیبال ایران به همراه داشت. والیبال ایران که سودای حضور در المپیک را دارد، با سرمربی و کادرفنی جدیدش در تلاش است از آخرین شانس خود برای کسب سهمیه المپیک در خرداد سال جاری دررقابت‌های لیگ ملت‌ها به نحو احسن بهره برده و بالاخره بلیت پرواز به پاریس را ok کند.

مسابقات کسب سهمیه المپیک

امسال سال کسب سهمیه المپیک بود و بیشتر فدراسیون‌ها و تیم‌های ورزشی ایران در میادین مختلف حضور داشتند تا بتوانند سهمیه المپیک پاریس را کسب کنند. تا پایان سال 1402 به صورت رسمی، کاروان ورزشی ایران 16 سهمیه کسب کرده است. هرچند در شمشیربازی، دوومیدانی و وزنه‌برداری تعدادی از سهمیه‌های ما مسجل شده اما تا زمانی که به صورت رسمی اعلام نشود، نمی‌توان از آنها نام برد. آرین سلیمی در تکواندو آخرین نفری بود که در امسال موفق به کسب سهمیه شد. 4 سهمیه در تیراندازی، 4 سهمیه در تکواندو، 7 سهمیه در کشتی آزاد و فرنگی، یک سهمیه در دوچرخه سواری، 16 سهمیه اعلام شده از سوی مراجع بین المللی ورزش هستند و این امید وجود دارد که تا پایان مسابقات کسب سهمیه، ایران بتواند نزدیک به 30 سهمیه کسب کند. تیم ملی والیبال کشورمان نیز از خردادماه مسابقات لیگ ملت های والیبال را برگزار می‌کند که البته از شانس بسیار کمی از صعود به المپیک برخوردار است.

تعویض وزیر ورزش

حمید سجادی که به عنوان یک چهره ورزشی و با کمترین رأی مجلس وارد وزارت ورزش شده بود، نتوانست خواسته‌ها و دیدگاه‌های اهالی ورزش را برآورده کند. از مدت‌ها قبل بحث کناره‌گیری وی مطرح شده بود. سرانجام در تاریخ دوم مردادماه از سمت خود استعفا کرد و کیومرث هاشمی 10 مردادماه به عنوان سرپرست وزارت ورزش معرفی شد. در نهایت در تاریخ 27 شهریورماه نمایندگان مجلس با 167 رأی موافق، 57 رأی مخالف، 12 رأی ممتنع و یک رأی باطله از مجموع 237 نماینده حاضر در صحن، تصدی وزارتخانه ورزش و جوانان را به هاشمی سپردند.

نه سفید نه مشکی، بیم و امید در سالی که گذشت

بیشتر بخوانید؛

257 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1886467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =