تظاهرات کارگری در چند شهر/ درگذشت ۴۵ نفر از حجاج در مکه به روایت آیت‌الله هاشمی/ به عربستان تذکر داده بودم

هاشمی رفسنجانی روز شانزدهم اسفند ۱۳۷۹ در مورد اعتراضات کارگری، فوت چند نفر از حجاج و اقامه نماز عید قربان نوشته‌است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌خوانید.

دیروز در مراسم رَمی جَمَرات در منی، ۴۵ نفر از حجاج، در اثر ازدحام و بی‌نظمی، تلف شدند؛ ۳۳ زن و ۱۲ مرد. قبلاً هنگام بازدید از مرکز تحقیقات خدمات حج در عربستان، تذکراتی دربارۀ حُسن اداره مسئله رمی جمرات و ایجاد نظم، به مسئولان عربستان داده بودم؛ متأسفانه کوتاهی می‌کنند. دو سال پیش هم حدود ۱۰۰ نفر آنجا تلف شدند. به خاطر روابط خوبی که عربستان با بسیاری از کشورهای اسلامی دارد، این مسئله تبدیل به یک بحران سیاسی نمی‌شود.

دیروز در تهران و اصفهان، جریان تظاهرات کارگران برای مشکلات کارگری و تقاضای نرخ مزد به مرحله جدیدی رسید. در اصفهان درگیری بود و جمعی مجروح و بازداشت شدند. مدتی است، به خاطر رکود اقتصادی و وضع نامساعد تولید، فشار زیادی روی بخشی از کارگران است.

برای اقامه نماز عید قربان، به دانشگاه تهران رفتم. خطبه‌ای در مورد عید [قربان] و خطبه‌ای در مورد مبارزه با فقر، با استناد به عمل و کلام علی(ع)، به مناسبت سال امام علی، ایراد کردم. سال‌ها، اقامه نماز عید قربان نداشتیم. از اول انقلاب تاکنون، ۱۲ نماز اقامه شده؛ یک بار من، یک بار آقای [محمد] امامی کاشانی در سال گذشته و هفت بار آیت الله خامنه‌ای. امسال ستاد [برگزاری] نمازجمعه، تصمیم گرفت که به نماز عید قربان، اهمیت بدهد و من از رهبری پرسیدم، چرا به نماز نمی‌روند. گفتند، سال‌های گذشته، شرکت مردم کم بود و کمکم ترجیح داده شد که نباشد؛ قرار شد با تبلیغ بیشتر، این بار من بروم.

وسط خطبه دوم، برای پخش مستقیم افتتاح ضریح نوساز امام رضا(ع)، با حضور رهبری، پخش خطبه از تلویزیون که به صورت مستقیم بود، قطع و سؤال‌انگیز شده است. قبل از نماز گفتم، سوره اعلی و شمس را روی ورقه‌ای به من بدهند که در حال نماز عید، از رو بخوانم؛ اشتباهی به جای سوره شمس، سوره تکویر را آماده کرده بودند؛ خوب شد که متوجه شدم و اصلاح شد. ظهر، بچه‌ها جمع بودند.

۲۱۹۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1881428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =