ابوالفتح:بعید است دموکرات‌ها با جو بایدن قمار کنند/ شانس پیروزی ترامپ در انتخابات افزایش یافت

کارشناس حوزه آمریکا در گفتگو با خبرآنلاین با اشاره بر اینکه شانس پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری نسبت به جو بایدن افزایش یافته است گفت: شانسی برای اینکه فرد دیگری جز بایدن در بین دموکرات‌ها باشد وجود ندارد. شاید دموکرات‌ها بتوانند با بایدن انتخابات را ببرند اما اگر او را با تمام مشکلاتش کنار بگذارند، جنگی داخلی در حزب برای جانشینی او شکل می گیرد.

مهسا مژدهی: هر چند پزشکان صحت و سلامت بایدن را برای انتخابات پیش‌رو ریاست جمهوری آمریکا تایید کرده‌اند، اما کماکان سایه شایعات در مورد امکان انصراف او بالای سر انتخابات سال ۲۰۲۴ است. ترامپ که از نظر سنی تفاوت چندانی با بایدن ندارد، خودش را برای پست ریاست‌جمهوری آمریکا لایق‌تر از بایدن می‌داند. نتایج انتخابات مقدماتی می‌گوید شانس ترامپ برای اینکه رییس جمهور امریکا شود، اصلا کم نیست. با این‌حال دموکرات‌ها به آمریکایی‌ها مدام هشدار می‌دهند که دموکراسی در ایالات متحده با آمدن دوباره ترامپ به کاخ سفید در خطر خواهد افتاد. در خبرآنلاین با امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در مورد رقابت بین ترامپ و بایدن به گفتگو نشسته‌ایم:

ترامپ خودش را برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا کاملا آماده کرده. وضعیت او در انتخابات مقدماتی در بین جمهوری‌خواهان و ایالت‌های امریکا چگونه است؟‌

ترامپ تا کنون که انتخابات در چند ایالت انجام شده پیروز مطلق بوده و هر چقدر زمان بگذرد، پیروزی او قوی‌تر و مستحکم‌تر می‌شود. در روز پنجم مارچ که ۱۵ اسفند می‌شود، تقویم انتخاباتی ریاست جمهوری امریکا ۱۲ ایالت انتخابات مقدماتی را انجام می‌دهند. به‌نظر می‌رسد در این ایالت‌ها هم ترامپ پیروز شود. احتمالا در روز ششم مارچ بگوییم که کار در بین جمهوری‌خواهان تمام شده و ترامپ بماند و حزب جمهوری‌خواه و تبدیل به کاندیدای این حزب شود. پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری آمریکا قطعی فرض می‌شود و در کنوانسیون ملی حزب جمهوری‌خواه که در تابستان برگزار می‌شود و تشریفات اداری‌اش اینگونه است که حزب از دونالد ترامپ دعوت می‌کند که نامزدی حزب را بپذیرد و از آن به‌بعد ترامپ تبدیل به نامزد نهایی جمهوری‌خواهان در ریاست جمهوری می‌شود. انتخابات مقدماتی تا الان به‌نفع ترامپ بوده. رقبای جدی او سریع کنار رفته‌اند و الان فقط نیکی هیلی مانده که در هیچ انتخاباتی به جز واشنگتن دی سی حتی در جایی که فرماندار آن بوده پیروز نشده و حتی در مناطق شهرستانی کارولینای جنوبی هم پیروزی به‌دست نیاورده است. بنابراین کار تمام شده است. آنهایی که فکر می‌کردند ممکن است ترامپ در انتخابات مقدماتی پیروز نشود، ناامید شده‌اند.

ابوالفتح:بعید است دموکرات‌ها با جو بایدن قمار کنند/ شانس پیروزی ترامپ در انتخابات افزایش یافت

وضعیت بایدن به چه شکل است؟

وضعیت بایدن قوی‌تر از ترامپ در انتخابات مقدماتی است. ترامپ چند رقیب شاخص و سرشناس داشت. مثلا دیسانتیس بود که به‌نظر می‌رسید بتواند با او رقابت کند اما کنار رفت. اما برای بایدن در حزب دموکرات اصلا رقیب جدی وجود ندارد. رابرت کندی جونیور هم که از نامزدی حزب دموکرات کناره‌گیری کرده و احتمالا از یک حزب سوم در انتخابات شرکت می‌کند و بنابراین بایدن خیلی راحت تر نامزدی حزب دموکرات را در مقایسه با ترامپ در حزب جمهوری‌خواه کسب می‌کند. اما اینکه در انتخابات نهایی بتواند ترامپ را شکست داده و برای دور دوم در کاخ سفید بماند یا نه؛ به بررسی دیگری نیاز دارد.

در وضعیت فعلی به‌نظر می‌رسد که بایدن هم به‌دلیل اتفاقاتی که در خاورمیانه و اوکراین می‌افتد و هم به‌خاطر وضعیت سلامتی خودش خیلی شانس بالایی مقابل ترامپ ندارد. اما آیا ارقام و اعداد هم همین را نشان می‌دهند؟

ارقام تنها بخشی از واقعیت را نشان می‌دهند نه همه آن را. سال ۲۰۱۶ همه نظرسنجی‌ها می‌گفت هیلاری کلینتون ترامپ را می‌برد و سال ۲۰۲۰ نظرسنجی‌ها می‌گفت ترامپ برای دور دوم انتخابات برنده می‌شود. هر دو نظرسنجی‌ها اشتباه در آمدند. اکنون ما در ابتدای رقابت‌های مقدماتی قرار داریم. این نظرسنجی‌ها خیلی کمک‌کننده نیستند. اگر در ماه اکتبر یا دو هفته مانده به زمان برگزاری انتخابات نظرسنجی‌ها را بررسی کنیم، شاید دقت بالاتری داشته باشد. اما الان شش هفت ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری نظرسنجی‌ها خیلی دقیق نیستند. اما ماحصل اتفاقاتی که رخ‌داده این است که الان شانس پیروزی دونالد ترامپ افزایش پیدا کرده و شانس پیروزی جو بایدن کاهش پیدا کرده. اما در ماه‌های پیش رو می‌تواند اتفاقات منتظره یا غیرمنتظره رخ دهد. از مسائل امنیتی و غیرامنیتی در داخل آمریکا گرفته تا موارد سیاست‌خارجی و اتفاقات صحنه بین‌المللی تا بحث سلامت و ظهور و بروز پدیده‌ای علمی می‌تواند بر این مسائل تاثیر بگذارد و معادلات را بهم بزند.

شایعاتی درمورد اینکه شاید بایدن در ادامه از نامزدی انتخابات انصراف دهد و شخصیت‌هایی مانند میشل اوباما وارد انتخابات شوند وجود دارد. چقدر چنین احتمالاتی وجود دارد؟

بایدن تا به این جای کار که انصراف نداده است. مشکل هم این نیست که او انصراف بدهد یا نه. مشکل این است که هر روزی که می‌گذرد شانس معرفی شدن یک نامزد دیگر از سوی حزب دموکرات سخت‌تر می‌شود. اگر بایدن از ریاست‌جمهوری کنار برود، چه در اثر مرگ طبیعی چه بیماری یا تصمیم‌شخصی، در لحظه معاون او کاملا هریس رییس‌جمهور می‌شود. اما برای نامزدی حزب اینگونه نیست که اگر او کنار برود خیلی راحت‌ جایگزین برای او پیدا کنند. به‌خصوص اینکه در برخی از ایالت‌ها زمان برای معرفی نامزد جدید گذشته. یعنی حتی اگر هریس یا هر فرد دیگری بخواهد نامزد شود، برخی از ایالات ممکن است بگویند فرصت گذشته و فرد جدید به رای گذاشته نشود. از این جهت کار سخت است که بایدن کنار برود. به‌نظر من خیلی شانسی برای اینکه فرد دیگری جز بایدن در بین دموکرات‌ها باشد وجود ندارد. شاید دموکرات‌ها بتوانند با بایدن انتخابات را ببرند اما اگر او را با تمام مشکلاتش کنار بگذارند، جنگی داخلی در حزب دموکرات برای جانشینی او شکل می گیرد. به‌خصوص اینکه کاملا هریس خیلی هم فرد محبوبی نیست و ممکن است جناح‌های داخلی حزب از او حمایت نکنند و این بهترین فرصت برای نامزد حزب جمهوری‌خواهان خواهد بود. ریسک کنار گذاشتن بایدن برای انتخابات بسیار زیاد است. من بعید می‌دانم که تصمیم‌گیرندگان حزب دموکرات این راه را پیش بگیرند که بایدن را در مرحله مقدماتی کنار بگذارند.

۳۱۱۳۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1880173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • GB ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    0 0
    بایدن قرار نبود ۴ سال پیش بیاد..