بر اساس قانون برنامه پنجم و آیین​نامه داخلی مجلس، دولت باید تا 15 آذرماه هر سال لوایح بودجه سنواتی را به مجلس ارائه دهد.

به گزارش خبرآنلاين، اين قيد زماني در قانون برنامه سوم هم وجود داشت اما دولت​هاي نهم و دهم هرگز به اين قانون پايبند نبوده است و همه ساله با بيش از يک ماه تاخير اين لايحه را به مجلس ارائه داده است. کمترين تاخير دولت 32 روز و بيشترين تاخير دولت 75 روزه بوده است. رکورد اين تاخير در سال گذشته به ثبت رسيد. همزماني ارائه لايحه بودجه 90 و برنامه پنج ساله پنجم سبب شد که مجلس بررسي برنامه را در اولويت نخست خود قرار دهد و پس از آن ب بررسي لايحه بودجه بپردازد.
اينگونه بود که براي اولين بار در تاريخ بودجه نويسي کشور، بودجه سنواتي به شکل چند دوازدهم تصويب شد. ابتدا بودجه اي براي فروردين و ارديبهشت و بعد هم بودجه مابقي​ماه​هاي سال در ارديبهشت ماه به تصويب رسيد.
همين سوابق در تصويب بودجه​هاي سنواتي بود که نمايندگان را از دوماه پيش برآن داشت تا از دولت بخواهند اين لايحه را امسال در زمان مقرر ارائه دهد تا پيش از ورود نمايندگان به انتخابات مجلس آينده به تصويب نهايي برسد. همانطور که در سال 87 نمایندگان نگران بودند و اصرار داشتند که لایحه بودجه قبل از انتخاباتی شدن فضای سیاسی کشور در آستانه رقابت ها براي رياست جمهوري دهم به مجلس ارائه شود و چنين نشد. اما امسال در همين راستا بود که از هيات رئيسه مجلس دو نامه رهسپار پاستور شد تا دولت سر وقت اين لايحه را بفرستد. نامه​هايي که قرار بود سيدشهاب​الدين صدر نايب رئيس مجلس پيگير آن باشد و هربار با اين پاسخ محمدرضا ميرتاج​الديني معاون پارلماني دولت روبرو مي​شد که «انشالله سر موقع لايحه بودجه را مي​دهيم».
اما او به تدريج از خلف وعده​ای دوباره خبر داده است که نشان مي​داد باز هم این لایحه 15 آذرماه به مجلس نمی​رسد. به گفته محمدرضا میرتاج​الدینی دولت در تلاش است تا لایحه بودجه سال 91 را در آذر یا اوایل دی به مجلس ارائه کند. به گفته وي، رئیس جمهور به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ابلاغ کرده تا در کوتاهترین زمان ممکن بودجه را در جلسات آتی دولت مطرح تا پس از بررسی کلیات و جزئیات آن، به مجلس ارائه شود.
او در حالی از تلاش دولت برای ارائه لایحه بودجه 91 تا قبل از انتخابات خبر داده و ابراز امیدواری کرده است که مجلس فرصت کافی برای تصویب آن را داشته باشد که انتخابات مجلس نهم اوایل اسفندماه برگزار خواهد شد. به این ترتیب با ارائه لایحه بودجه در اوایل دی ماه، نمایندگان تنها یک ماه برای تصویب آن فرصت دارند. این در حالی است که مدت زمان بررسی این لایحه در کمیسیون​های تخصصی و کمیسیون تلفیق زمان بیشتری را طلب می​کند.
جدول تاخيرهاي سالانه دولت در ارائه لوايح بودجه سنواتي
اسامي لوايح بودجه
زمان ارائه به مجلس
تاخير دولت
زمان تصويب در مجلس
86
اول بهمن 85
45 روز
24 اسفند 85
87
17 دي 86
32 روز
28 بهمن 86
88
8 بهمن 87
53 روز
26 اسفند 87
89
4 بهمن 88
49 روز
24 اسفند 88
90
اول اسفند89
75 روز
19 ارديبهشت 90
91
؟؟
؟؟
؟؟
 
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 187970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۴
    16 8
    مگر فرقی میکند که لوایح بودجه به موقع ارائه شود یا با تاخیر به مجلس بیایید؟
  • بدون نام US ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۵
    22 2
    عجیبه که بعضی ها اعتقاد دارند این دولت خیلی پر کاره - در حالیکه این یک نمونه از کندی دولت است - نه فقط امروز بلکه از اول هم در انجام کارهای اصلی مشکل داشتند - البته قبول دارم که در کارهایی مثل وعده دادن و سفر داخل و خارج پرکار هستند - ای کاش جدول تاخیرات دولت های قبل را هم می گذاشتید تا کم کار ترین و پر کار ترین دولت ها مشخص شود
  • بدون نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    8 0
    اخه لايحه اي كه اجرا نميشه چه فرق ميكنه ارائه بشه يانه.اصلا براچي ابلاغ بشه