تعطیلی چهار پروژه سینمایی در آستانه فیلمبرداری باعث شد بخش اعظم مذاکرات این هفته شورای عالی تهیه‌کنندگان به مشکلات فراروی تولید فیلم‌های سینمایی و تبعات آن اختصاص یابد.

به گزارش دبیرخانه شورای عالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران، سید‌غلامرضا موسوی رئیس شورای عالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران ضمن اعلام مطلب فوق افزود: «در ابتدای جلسه شورای عالی، همکاران طی گزارش‌هایی، خبرهایی را پیرامون تعطیلی چهار پروژه سینمایی، آن هم توسط تهیه‌کنندگان و کارگردان - تهیه‌کنندگان حرفه‌ای سینما مطرح کردند.»
دو فیلم در آستانه فیلمبرداری و دو فیلم دیگر پس از 70 و 80 در‌صد پیش‌تولید با تصمیم سازندگان آن تعطیل شده‌اند.
اعلام این خبرها باعث شد تا نمایندگان تشکل‌های صنفی عضو شورای عالی با تغییر دستور جلسه، این معضل را مورد گفت‌و‌گو قرار دهند. به خصوص که بر اساس گزارش کمیته اقتصادی شورای عالی بیش از 120 فیلم سینمایی که پروانه ساخت دریافت کرده‌اند، همچنان در مرحله پیش‌تولید متوقف شده‌اند.
موسوی اضافه کرد: «همکاران در شورای عالی تهیه‌کنندگان به این نکته توجه داشتند که چرا چهار تهیه‌کننده و یا «تهیه‌کننده -کارگردان» حرفه‌ای بخش خصوصی، علی‌رغم هزینه‌هایی که در پیش‌تولید داشته‌اند و قطعا رقم قابل توجهی را تشکیل می‌دهد، عملا از ساخت فیلم منصرف شده‌اند. بخصوص که سه تن از این همکاران سابقه خوبی در تولید آثار حرفه‌ای، استاندارد و خوش‌‌ساخت سینمای کشور داشته‌اند.»
او در ادامه افزود: «شورا بر اساس اطلاعات و مباحث مطرح شده در جلسه به این نتیجه رسید که عملاً نگرانی به حق از عدم بازگشت سرمایه، دلیل اصلی این تصمیمات بوده، چرا که از یک‌سو هزینه‌های تولید فیلم تا کپی صفر به‌دلایل متعدد تا 40 در‌صد افزایش یافته و از سوی دیگر امکانات بازگشت سرمایه به شدت کاهش یافته است.»
موسوی گفت: «به عبارت دیگر با افزایش هزینه تولید و کاهش امید بازگشت سرمایه، حرکت به سمت تولید توسط بخش خصوصی عملاً نوعی انتحار حرفه‌ای است. تهیه‌کنندگان هیچ‌گونه امنیت شغلی در زمینه بازگشت سرمایه ندارند. در همین مورد توضیح داده شد فیلم‌هایی که امکان اکران پیدا می‌کنند، باید نزدیک به 80 در‌صد سرمایه فیلم از طریق اکران تهران باز‌گردد، چرا که بازگشت سرمایه از شهرستان‌ها تقریبا به شکلی غیر قابل تصور کاهش یافته است. »
او اشاره کرد: «پیش از این حدود دو برابر اکران تهران از شهرستان‌ها بازگشت سرمایه داشتیم، اما در شرایط حاضر به جز دو، سه فیلم استثنایی، کمتر از بیست در صد فروش تهران، از شهرستان‌ها باز‌می‌گردد. در مورد حقوق نمایش خانگی هم با توجه به افت بهای خرید، امیدی به برگشت سرمایه نیست.»
موسوی ادامه داد: «همکاران شورای ‌عالی تهیه‌کنندگان با توجه به مباحث کارشناسی گرچه تصمیم همکاران تهیه‌کننده مبنی بر تعطیل تولیدات‌شان را قابل درک می‌دانستند، اما اعتقاد داشتند نباید تسلیم شد و باید با یافتن راهکارهایی، سینمای کشور را از این معضل که به تدریج به تعطیل بخش خصوصی می‌انجامد، نجات داد. شورای ‌عالی تهیه‌کنندگان همچنین اعتقاد داشت که در این زمینه لزوم هماهنـگی، همکاری، همراهی و همدلی همه تهیه‌کنندگان، کارگردانان و مسئولان سینمایی کشور لازم است تا بتوان به برنامه‌ای منسجم دست یافت که بتوانیم شرایط بحران را پشت سر بگذاریم.»
رئیس شورای عالی تهیه‌کنندگان اضافه کرد: «اعضای شورا تاکید کردند که تصمیم مشترک کانون کارگردانان و شورای ‌عالی مبنی بر تشکیل نشست‌هایی با همکاری هیئت مدیره خانه سینما برای آسیب‌شناسی تولید، توزیع و نمایش سریع‌تر برگزار شود.»
موسوی افزود: «در ادامه جلسه، بحث‌هایی مربوط به پخش فیلم در تهران و شهرستان‌ها با حضور کارشناسان توزیع فیلم و مدیران دفاتر مطرح شد. اعضای شورای‌ عالی و کارشناسان میهمان پخش فیلم ضمن بررسی معضلات اکران فیلم در تهران، دلایل ریزش بیش از حد تماشاگر در شهرستان‌ها را از زوایای مختلف مورد ارزیابی قرار دادند.»
او ادامه: «پس از بحث‌های گوناگون حاضران در نشست تصمیم گرفتند با تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه اکران فیلم برای سال آینده بر مبنای عدالت در عین رقابت حرفه‌ای، راهکارهایی فراهم سازند تا نظر آحاد تهیه‌کنندگان سینمای کشور فارغ از وابستگی تشکیلات صنفی فراهم شود. طبیعتا آیین‌نامه‌ای که از حمایت قاطبه تهیه‌کنندگان بر‌خوردار باشد می‌تواند به بسیاری از این مشکلات پایان دهد و مشکلات اساسی این بخش تا حد ممکن چاره شود.»
موسوی همچنین خبر داد نمایندگان شورای ‌عالی در کمیته مالیاتی در نامه‌ای به احمد توکلی ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، از تسریع، بررسی و اعلام نظر مشکلات آیین‌نامه مالیاتی توسط این مرکز تشکر کرده‌اند. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پی ملاقات و درخواست نمایندگان شورای‌ عالی در کمیته مالیاتی، موضوع را بررسی و نظریه کارشناسی این مرکز را برای ریاست مجلس، کمیسیون اقتصادی مجلس، سازمان امور مالیاتی و دیگر مراکز ذیربط اعلام داشته است. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در نظریه کارشناسانه خود بر حقوق اهالی سینما و محق بودن آنان در زمینه لغو ماده 15 و 16 آیین‌نامه مالیاتی تاکید کرده است.»

او ادامه داد: «سپس فرشته طائر‌پور و منوچهر محمدی نمایندگان شورای‌ عالی در کمیته مالیاتی، گزارش‌های جدیدی از پیگیری بحث مالیاتی با توجه به نظریه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ارائه دادند. در این گزارش‌ها از دو جلسه جداگانه با مدیر کل حقوقی سازمان امور مالیاتی و جلسه کارشناسی با حضور سمیعی و خندان وکیل شورای‌عالی جهت رفع مشکلات مالیاتی صحبت شد. در پی این دو جلسه، نامه‌هایی برای مسئولان ذیربط بر اساس نظریه مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه و برای آنان ارسال شد. شورای عالی از زحمات و پیگیری‌های این همکاران برای رفع مشکل تهیه‌کنندگان و دیگر اهالی سینما تقدیر و تشکر کرد.»

5858
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 187234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =