کمیته‌های اقتصادی و صیانت سینمای ایران شورای عالی تهیه‌کنندگان بی‌برنامگی در سطح مدیریت سینما را ام‌المسائل سینمای ایران دانست.

به گزارش روابط عمومی شورای عالی، تازه‌ترین نشست این شورا با حضور نمایندگان کانون تهیه‌کنندگان، مجمع فیلمسازان و انجمن تهیه‌کنندگان مستقل تشکیل شد و پس از سخنان پیش از دستور گزارش کمیته اقتصادی و حرکت‌هایی که عملا به ورشکستـگی تهیه‌کنندگان منجر مـی‌شود به عنوان اولین دستور جلسه مطرح شد.
 
کمیته اقتصادی شورای عالــی در تازه ترین گزارش خود بی‌برنامگــی در سطح مدیریتی سینما را ام‌المسائل مشکلات سینمای کشور دانست و اعلام کرد این بی‌برنامگی در شوراهای دولتی منصوب معاونت سینمایی نیز وجود دارد. آن هم در شرایطی که برخی از این شوراها با حضور جمعی از تهیه‌کنندگان سینمای کشور تشکیل می‌شود.
 
این شوراها همچون شورای صنفی نمایش اگر چه به دلایل از جمله نبود نماینده‌ای از سوی جمع کثیری از تهیه‌کنندگان متعدد فاقد مشروعیت لازم هستند، اما انتظار می‌رفت به خاطر حضور تعدادی تهیه‌کننده و سینمادار، حداقل رفتارهای صنفی و قاعده بازی را رعایت و برای فعالیت خود برنامه‌ای تدوین می‌کردند. به نظر می‌رسد روزمرگی همچون سیاست‌های معاونت سینمایی بر این شورای کلیدی خروجی سینمای ایران نیز حاکم است .
 
کمیته اقتصادی شورای عالی معتقد است حتی آئین‌نامه «حکیم فرموده» شورای صنفی نمایش نیز اجرا نمی‌شود و به نظر می‌رسد سلایق شخصی جایگزین آئین‌نامه باری به هر جهت این شورا شده است. به گونه‌ای که برای اکران فیلم «آینه‌های روبرو» سه سینما را به عنوان شرط اکران تعیین می‌کند که باعث انصراف اکران فیلم از سوی تهیه‌کننده و پخش‌کننده فیلم شد یا بی‌توجهی به سرنوشت فیلم‌ها در اکرانی پرفیلم باعث خسارت به فیلم‌های فراوانی همچون «مرگ کسب و کار من است»، «خانواده ارنست»، «باغ قرمز» و تعداد دیگری از فیلم‌ها شده است.
 
در گزارش دبیر کمیته اقتصادی آمده است: «ما انتظار داشتیم با توجه به اینکه اعضای تهیه‌کننده شورای صنفی می‌دانند اکثریت تهیه‌کنندگان را نمایندگی نمی‌کنند، حداقل با برنامه‌ریزی تلاش کنند بتوانند سروسامانی به وضع آشفته اکران بدهند تا شاید نبود مشروعیت خود را تا حدی جبران کنند، اما چنیننشد و پیش‌بینی می‌شود در پایان سال شاهد شکست فاحش اقتصادی فیلم‌های بیشتری باشیم.»
 
در بخش دیگر این گزارش آمده: «به خصوص که در این شرایط فیلم‌سوزی، با برنامه اکران فیلم‌های مخاطب خاص باز هم تعداد سالن‌ها برای فیلم‌های روی اکران کاهش خواهد یافت و بسیاری از این فیلم‌ها امکان اکران در شهرستان‌ها را اساساً نخواهند داشت .»
 
بخش دیگر گزارش دبیر کمیته اقتصادی شواری عالی سینما به این شرح است: «متاسفانه سینمای ایران پس از 32 سال که از انقلاب شکوهمند اسلامی می‌گذرد، همچنان آزمون و خطا را به لطف مسئولان سینمایی تجربه می‌کند که باعث تاسف است و سرمایه‌های سینمای کشور همچنان هدر داده می‌شود.»
 
در ادامه نشست نمایندگان تشکل‌های صنفی با ابراز تاسف و نگرانی از بی‌برنامگی در سینمای ایران، لازم دانستند بخش‌هایی از گزارش به عنوان هشدار در خبرهای شورای عالی منتشر شود تا همکاران و علاقمندان سینمای ایران در جریان این موارد باشند.
 
دومین دستور جلسه، گزارش کمیته صیانت شورای عالی بود که با اشاره به برخی بداخلاقی‌ها و بی‌اخلاقی‌های برخی که خود را منتسب به سینمای ایران می‌دانند، از تمدید نشدن پروانه ساخت برخی از فیلمسازان همچون اثر ابراهیم مختاری به تهیه‌کنندگی سیدجمال ساداتیان ابراز تاسف کرد.
 
کمیته همچنین گزارش داد به خاطر تاخیر در ارائه پروانه ساخت به یک بانوی فیلمساز، تهیه‌کننده فیلم مجبور شد پس از پیش‌تولید، فیلم دیگری را در دستور کار قرار دهد.
 
این گونه روش‌ها باعث شده است در میان فیلم‌های آماده نمایش برای سال آینده ، به تعداد انگشتان دست نیز فیلمساز صاحب‌نام و فیلم قابل تامل موجود نباشد.
 
بر اساس گزارش دبیر این کمیته در حال حاضر 118 فیلم در مرحله پیش‌تولید ، 12 فیلم در مرحله فیلمبرداری و 65 فیلم در مراحل مختلف فنی است. بسیاری از کارگردانان و یا تهیه‌کنندگان این فیلم‌ها شناخته شده نیستند.
 
دبیر این کمیته اضافه کرد: «با توجه به تجربه اعضای کمیته صیانت به نظر نمی‌رسد اغلب این فیلم‌ها بتوانند بر سرمایه‌های کیفی سینمای ایران بیفزایند. اگر چه به هر حال در بعد کمی می‌توانند به آمار مسئولان اضافه کنند.» اعضای شورای عالی ابعاد این گزارش را از جهات مختلف مورد توجه و بررسی قرار دادند.
 
در ادامه جلسه نمایندگان شورای عالی در کمیته امور مالیاتی آخرین فعالیت‌های خود را برای حل و فصل مشکل مالیاتی دست‌اندرکاران سینمای ایران بیان کردند و شورا از زحمات شبانه روزی آنان تشکر و تقدیر کرد.
 
نمایندگان شورای عالی همچنین گزارشی از مذاکرات و توافق‌های انجام شده با مدیر یکی از شبکه‌های تلویزیون برای ارتقای کیفی کپی فیلم‌ها، به خصوص فیلم‌های قدیمی دهه اول و دوم پس از انقلاب ارائه کردند.
 
در سخنان پیش از دستور که در ابتدای جلسه مطرح شد سخنران مجمع فیلمسازان سینمای ایران از تصمیم فرشته طائرپور مبنی بر انصراف از اکران فیلم «آینه‌های روبرو» که به دلیل همکاری نکردن شورای صنفی نمایش و اعلام شرایط غیرمعمول و برخلاف آئین‌نامه صورت گرفته، اظهار نگرانی کرد و گفت: «هر روز شاهد مشکلاتی جدید برای فیلم‌های ارزشمند سینمای ایران هستیم. آن هم فیلمی که در چندین جشنواره و از جمله جشنواره فیلم فجر جوایز متعددی به خود اختصاص داد، به خاطر تصمیم غیرآئین‌نامه‌ای شورای صنفی نمایش از چرخه اکران حذف شد.
 
سخنران انجمن تهیه‌کنندگان مستقل در سخنان پیش از دستور خود از اضافه شدن تهیه‌کنندگانی جدید به جمع ورشکستگان سینمای ایران گفت و اعلام کرد شورای مرکزی انجمن تهیه‌کنندگان مستقل با بررسی‌های خود متوجه شده بیش از نیمی از فیلم‌های اکران تهران، حتی امکان اکران‌های محدود در شهرستان‌ها ندارند و باید در این زمینه فکری اساسی کرد.
 
آخرین سخنران پیش از دستور عضو کانون تهیه‌کنندگان در شورای عالی بود که درباره حرکت سینمای ایران به سوی دولتی شدن سخنانی گفت. او اعلام کرد در شرایطی که سینمای دولتی در هیچ کجای جهان وجود ندارد، برخی مسئولان سینمایی با حرکت‌های خود سینما را به سمت دولتی شدن و حذف بخش خصوصی سوق می‌دهند.
 
58243
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =