اکران انیمیشن کوتاه موجب دلگرمی فیلمسازان است

کارگردان انیمیشن کوتاه «جمشید؛ مرثیه‌ای بر یک اسطوره» گفت: بدون شک اتفاق بسیار خوبی است و باعث دلگرمی و تشویق فیلمسازان فیلم کوتاه خواهد شد. تماشای فیلم روی پرده بزرگ، در سالن‌های حرفه‌ای باکیفیت صدای استاندارد در کنار تماشاگران تجربه ویژه است، هم برای فیلمساز و هم تماشاگر.

معین صمدی، کارگردان انیمیشن کوتاه «جمشید؛ مرثیه‌ای بر یک اسطوره» که از سال ۱۳۷۴ در حوزه انیمیشن و سرگرمی فعالیت می‌کند و برنده بیش از ۲۰ جایزه بین‌المللی و ملی شده است، درباره ساخت این انیمیشن به خبرآنلاین گفت: «جمشید؛ مرثیه‌ای بر یک اسطوره»، فیلمی موزیکال درباره شخصیت جمشید بر اساس متون کهن و شاهنامه است. آشنایی من با این شخصیت از مطالعه بخشی از شاهنامه برای تحقیق روی پروژه دیگری شروع شد، ولی همان موقع کنجکاو شدم که درباره جمشید بیشتر بدانم. تضادهای زیادی در این شخصیت وجود داشت که برای من آن را جذاب می‌کرد، هم پادشاه بود و هم موبد، هم گناهکار و هم قهرمان، هم شکوهمند و هم تیره روز.

او ادامه داد: همین موضوع باعث شد که بعدها دوباره با انگیزه ساختن یک فیلم به شخصیت جمشید بازگردم و این بار در متونی غیر از شاهنامه مطالبی درباره جمشید پیدا کردم، متون پهلوی و اوستایی و سانسکریت. در نهایت به دلیل تمام تضادها و تناقضاتی که ابعداد جدانشدنی این شخصیت داشت، تصمیم گرفتم نوعی از روایت و قاب‌بندی را برای فیلم انتخاب کنم که ما به عنوان مخاطب نتوانیم به این شخصیت نزدیک شویم و اتفاقات را طوری ببینیم که انگار در یک صحنه تئاتر رخ می‌دهند.

صمدی که برای ساخت این انیمیشن موفق به کسب ۹ جایزه بین‌المللی و ملی شده است، توضیح داد: تکنیک قالب فیلم انیمیشن ۲ بعدی دیجیتال است که به‌صورت ۳ بعدی کامپوزیت شده است. جمشید، طولانی‌ترین فیلم من است نه به لحاظ مدت فیلم که ۱۲ دقیقه است بلکه به دلیل ۸ سال زمان تولید و تحقیق این فیلم. بخش عمده ای از این زمان به تحقیق اختصاص داشت و تولید فیلم به‌صورت ناپیوسته با تیم کوچکی انجام می‌شد. شاید بیشتر از ۵۰ نفر در تولید کل فیلم همکاری داشته باشند ولی هیچ موقع بیشتر از ۵ نفر همزمان درگیر پروژه نبودند.

او درباره اینکه «جمشید؛ مرثیه‌ای بر یک اسطوره» چه جایگاهی در کارنامه کاری‌اش دارد، گفت: این انیمیشن برای من تجربه جدیدی بود و نگاهم را به داستان‌پردازی تغییر داد، این فیلم هم در نوع روایت داستان و هم به لحاظ فنی، فیلم پیچیده ای بود. مهم ترین ویژگی این فیلم، فرآیند شکل‌گیری آن از دل منابع متعدد و متنوع بود. منابعی که حتی روایت‌هایی متضاد را بازگو می‌کردند، تلاش و کاوش برای پیدا کردن فرم و روایتی فراگیر و منسجم بدون استفاده از ابزارهای معمول روایت سینمایی چالش اصلی این فیلم بود.

اکران انیمیشن کوتاه موجب دلگرمی فیلمسازان است

او درباره اکران شدن انیمیشن‌های کوتاه در گروه سینمایی هنروتجربه عنوان کرد: بدون شک اتفاق بسیار خوبی است و باعث دلگرمی و تشویق فیلمسازان فیلم کوتاه خواهد شد. تماشای فیلم روی پرده بزرگ، در سالن‌های حرفه‌ای باکیفیت صدای استاندارد در کنار تماشاگران تجربه ویژه است، هم برای فیلمساز و هم تماشاگر. این تجربه برای فیلمساز موقعیت ویژه ای است، او را متوجه نقاط ضعف و قدرت فیلمش می‌کند و در مسیر فیلمسازی او نقش مهمی را ایفا می‌کند اما نباید این نکته را فراموش کنیم که مخاطب فیلم کوتاه که برای تماشای فیلم به سینما می‌آید مخاطب خاص است با نگاه، انگیزه و سلیقه خاص، پس بازخوردی هم که به فیلم می‌دهد برآمده از همین سلیقه است و نباید آن را به نگاه مخاطب عام تعمیم داد. با اینکه قبلا اکران این فیلم را در چند جشنواره تجربه کردم ولی اکران آن در سینمای هنروتجربه برایم حس دیگری داره و دوست دارم بازخورد فیلم را در این پخش ببینم چون خودم از طرفداران این جنس سینما هستم.

صمدی در ادامه خاطرنشان کرد: به‌نظرم بهترین جای نمایش فیلم کوتاه، در اکران‌های عمومی در ابتدای فیلم‌های بلند است. اگر باکس‌هایی از یک فیلم کوتاه و یک فیلم بلند درست شود، هم برای مخاطب تنوع ایجاد می‌کند و هم باعث بهتر دیده شدن فیلم‌های کوتاه خواهد شد. این امر فیلمساز را تشویق می کند که مخاطب را بیشتر بشناسد و برای ارتباط بهتر گام تلاش کند، علاوه بر این امکان کسب درآمد برای او فراهم می‌شود. در یک دوره‌ای این کار انجام شد ولی نمی‌دانم چرا متوقف شد، یادم می‌آید در کودکی انیمیشن کوتاه گلباران ساخته علی‌اکبر صادقی را در ابتدای یک فیلم بلند در سینما( فکر کنم آزادی بود) دیدم و هنوز شیرینی این خاطره رو در ذهن دارم.

صمدی که در حال حاضر عضو هیات مدیره صنف انیمیشن خانه سینماست برای انیمیشن «جمشید؛ مرثیه‌ای بر یک اسطوره» موفق به کسب جایزه بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم انیمیشن سلتیک ۲۰۱۸، جایزه ویژه هیئت داوران هفتمین جشنواره فیلم حسنات ۲۰۱۸، جایزه بهترین انیمیشن دومین ماراتن انیمیشن ۲۰۲۷، جایزه بهترین اقتباس سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، جایزه بهترین فیلم کوتاه از نهمین جشن سینمای ایران، جایزه بهترین کارگردانی هنری از دهمین جشنواره پویانمایی تهران و ... شده است.

مجموعه انیمیشن‌های کوتاه هنری «رویاهای بیداری» از روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه هرروز در سینماهای منتخب گروه سینمایی «هنروتجربه» در تهران و روزهای چهارشنبه هر هفته در سینماهای شهرستان‌ها به نمایش در آمده است.

مجموعه انیمیشن‌های کوتاه هنری «رویاهای بیداری» شامل ۱۰ انیمیشن به نام‌های «آدم خانگی» به کارگردانی مرضیه ابرار پایدار، «جمشید؛ مرثیه‌ای بر یک اسطوره» به کارگردانی معین صمدی، «داش آکل» به کارگردانی هاجر مهرانی، «دشت گل‌های زرد» به کارگردانی حسین آقامحمدی، «قطعه تنهایی» به کارگردانی الهه قمیشی ، «کلنل» به کارگردانی پرستو کاردگر، «گنجشکک» به کارگردانی الهه فلاحیان، «نقطه» به کارگردانی محمد زارع ، «همیشه گمشده‌ای هست» به کارگردانی مسعود صفری، «باغ پادشاه» به کارگردانی ایرج محمدی رزینی است.

آثاری که در این مجموعه به نمایش درمی‌آیند در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی شرکت کرده و جوایز معتبری را کسب کرده‌اند.

این بسته انیمیشن مناسب مخاطبان بالای ۱۲ سال است.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1868663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =