بررسی طرح دو فوریتی کاهش روابط با انگلیس در دستور کار امروز مجلس بود که به تصویب نهایی مجلس رسید. تصویب این طرح با فریاد مرگ بر انگلیس نمایندگان همراه شد.

به گزارش خبرآنلاين، علاءالدين بروجردي رئيس کميسيون امنيت​ملي و سياست خارجي به عنوان يکي از طراحان اين طرح از کارنامه سياه انگليس در قبال ايران ياد کرد و از نقش بسيرا مخرب اين کشور در فتنه 88 سخن گفت که هم در سفارت اين کشور انجام مي​شد و هم از سوي رسانه​هايشان از جمله بي​بي​سي.
وي با اشاره به اينکه رابطه ايران با ديگر کشورها در سطح سفير است، ادامه داد: با کشوري که رابطه​اي خصمانه با کشورمان دارد، نمي توانيم در اين سطح رابطه داشته باشيم و سفير انگليس در ايران حضور داشته باشد. از اين رو خواسته​ايم که سطح روابط دو کشور ظرف دو هفته به کاردار تنزل يابد و در صورت تغيير سياست​هاي خصمانه انگليس، وزارت خارجه سطح روابط را تغيير دهد. مثلا اگر دست از تحريم بانک مرکزي بردارند و روششان را اصلاح کنند.
به گفته وي، اين روند بايد در قبال ديگر کشورهايي که رفتاري مشابه انگليس با ايران دارند نيز تکرار شود.
حسين سبحاني​نيا ديگر عضو کميسيون امنيت ملي نيز در موافقت با اين طرح از مواضع خصمانه انگليس عليه ايران از دوران دفاع مقدس گرفته تاحمايت از جريان​هاي ضد انقلاب و اقدامات براندازانه، ياد کرد و اظهار داشت: مجلس از ماه​ها پيش منتظر چنين فرصتيبود تا حداقل پاسخي به دشمني​هاي انگليس بدهد.
وي با بيان اينکه نقش انگليس در شورش​هاي خياباني فتنه 88 بر کسي پنهان نيست، گفت: نقش آفريني انگليس عليه ايران در مجامع بين​المللي و همکاري تنگاتنگش با آمريکا نيز عيان است. حمايت مالي و تجهيزاتي از ضد انقلاب​هاي خارج از کشور ومنافقين و استفاده ابزاري از آنها و گروهک ريگي عليه ايران نيز براي ما اثبات شده است.
زهره الهيان سومين عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي بود که در موافقت با اين طرح بار ديگر از نقش اين کشور در طراحي فتنه 88 براي براندازي نظام جمهوري اسلامي ايران ياد کرد و گفت: عناصر اصلي فتنه با سفارت انگليس تردد داشتند و اين سفارتخانه اتاق جنگي عليه ما بود که 24 ساعته فعاليت مي​کرد و عناصر آن نقش ميداني براي ايجاد آشوب در کشور ما داشتند.
اما محمود احمدي​بيغش نماينده شازند و عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در مخالفت با اين طرح گفت: مخالفتم از اين رو نيست که دلم با انگليسي​هاست. بلکه معتقدم که اين طرح بايد قاطع​تر باشد. از چپاول انگليس در دوران قاجار گرفته تا امروز شاهد مکر پياپي انگليس عليه کشورمان هستيم. بردن قاجارها و آوردن پهلوي​ها براي محکم کردن منافع انگليسي​ها در ايران بود.
وي از پرونده سراسر جنايت و خيانت انگليس سخن گفت و افزود: سال گذشته طرح کاهش رابطه با انگليس را ارائه داديم اما انگيزه لازم براي بررسي آن در مجلس نبود. انگليس حتي اگريک نماينده در سطح کاردار هم داشته باشد، باز در ايران خيانت خواهد کرد. بايد به در سفارت انگليس قفل بزنيم و با شدت و حدت بيشتري با انگليس برخورد شود.
نورالله حيدري نماينده فارسان هم دومين مخالف طرح کاهش رابطه با انگليس بود که خطاب به طراحان و موافقان آن گفت: جانا سخن از زبان ما مي گويي. چرا بعد از هر حرکت خصمانه انگليس، ما رويکردي واکنشي داشته باشيم که نمايانگر انفعال باشد؟ اين ديپلماسي مقتدرانه​اي از ايران به نمايش نمي گذارد. بايد کاري کنيم که ديگر اين موارد تکرار نشود.
او از گزارش مرکز پژوهش هاي مجلس در اين زمينه ياد کرد و طرح موجود را کم مايه خواند و گفت: در اين طرح رگه​هايي از اينکه دولت جنايتکار انگليس، ممکن است اصلاح شود؛ ديده مي​شود. کاهش رابطه در سطح سياسي کافي نيست و مشت اينگونه ما محکم نخواهد بود! چرا احتمال مي​دهيد که اين دولت روباه صفت تغيير کند؟
حيدري تاکيد کرد که خواهان قطع کامل رابطه با انگليس است و هيچ ضرري از اين راه متوجه کشور نخواهد شد.
در نهايت کليات اين طرح به تصويب نمايندگان رسيد که نمايندگان پس از آن فرياد مرگ بر انگليس سر دادند. 179 راي موافق در مقابل 4 راي مخالف و 11 راي ممتنع نشان دهنده موضع هماهنگ نمايندگان در تصويب اين طرح بود.
هم اکنون نمايندگان مشغول بررسي جزئيات اين طرح هستند.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 186743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجتبی IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    5 3
    یا حسین ایا برای مومن خدا کافی نیست ؟