۸۴۶ هزار اصله نهال در همدان کاشته شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: سهم استان از طرح "مردمی کاشت یک میلیارد درخت" ۱۲ میلیون درخت در مدت چهار سال است که امسال در این رابطه ۸۴۶ هزار اصله نهال کشت شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان همدان، اسفندیار خزائی با اعلام این خبر افزود: در سالجاری، ۲ میلیون اصله نهال با همکاری بخش خصوصی در استان همدان تولید شده هر چند همه این گونه ها قابل کاشت و توزیع نیستند.

وی با اعلام اینکه باید نهال استاندارد در اختیار مردم گذاشته شود، گفت: نهال با مشارکت شهرداری، نیروهای نظامی و انتظامی و اقشار مختلف مردم کاشته شده است و به زودی با در اختیار قرار دادن گونه صنوبر در اختیار مردم این عدد تا حد قابل توجهی افزایش می یابد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان خاطرنشان کرد: برخی از اراضی از جمله سایت گیان و گاماسیاب مناسب کاشت نهال نیست اما می تواند برای بذرکاری از آن بهره گرفت که در این راستا ۵۰۰ هکتار اجرای عملیات داشتیم و در هر هکتار یک هزار و ۶۰۰ چاله برای بذرکاری ایجاد شد که زمینه رشد ۸۰۰ هزار نهال متصور است.

خزائی با بیان اینکه تاکنون ۳۱ گونه نهال در همدان تولید شده است گفت: سهم پیش بینی شده برای جنگل کاشت ۲۰۰ هزار اصله نهال بود که این رقم به ۲ برابر و ۴۰۰ هزار اصله نهال افزایش یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان تاکید کرد: طرح "مردمی کاشت یک میلیارد درخت" پروژه محور است بنابراین افراد حق ندارند بدون برنامه نهال بکارند.

خزائی بیان کرد: به منظور پیشبرد صحیح کارها و با توجه به مردمی بودن این طرح، در هر استان یک سازمان مردم نهاد به عنوان ناظر بر طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت نظارت دارد.

وی اظهار کرد: طرح "مردمی کاشت یک میلیارد درخت" اعتبار دولتی ندارد بلکه مردم محور است بنابراین در این رابطه ۲۰ تفاهم نامه با سازمان ها و نهادها منعقد شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان ادامه داد: با توجه به کمبود منابع آبی در این استان از ظرفیت نیروگاه شهید مفتح و پساب این مجموعه برای کاشت نهال استفاده شده است.

خزائی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب نیز مکلف به تولید و کاشت نهال در مراکز تصفیه خانه شده است، همچنین توسعه فضای سبز شهری توسط شهرداری ها، مشارکت مردم در قالب زراعت گونه هایی با رشد سریع از جمله صنوبر، احیا و غنی سازپ پارک های جنگلی با استفاده از بذرهای جنگلی و مقاوم پیگیری می شود.

وی گفت: گونه هایی مقاوم در برابر کم آبی شامل بلوط، ارژن، بادامک، افرا، گلابی وحش، داغداغان، بنه، برای کاشت در عرصه های جنگلی و گونه هایی همچون سنجد، توت، اقاقی ها، ارغوان و کاج و سرو برای فضای سبز استفاده می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اظهار کرد: ۲۰ پویش مردمی برای نهال کاری برگزار شده است همچنین در تفاهم نامه ای با بسیج سازندگی، بسیجیان حفر ۶۰ درصد چاله ها و حفره های مورد نیاز برای کاشت یک میلیون و ۸۰۰ هزار نهال را عهده دار شدند.

خزائی افزود: با همکاری و مشارکت آموزش و پرورش، کاشت نهال با شعار «هر مدرسه یک نهالستان» در حال اجرا است که تاکنون در مدارسی از شهرستان همدان، رزن و ملایر این نهالستان ها بهره برداری شده است.

وی اضافه کرد: ۱۵ هزار نفر روز آموزش برای دانش آموزان و مراقبان سلامت و دبیران جغرافیا برگزار شده تا دغدغه مندی آنها به منابع طبیعی و کاشت و نگهداری نهال افزایش یابد.

لازم به یادآوری است، وسعت جنگل ها در استان همدان به ۴۵ هزار هکتار می رسد که از این میزان یک هزار و ۴۴۱ هکتار جنگل طبیعی و مابقی اراضی جنگلی و جنگل های دست کاشت، پارک های جنگلی و ذخیرگاه ها هستند.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1867075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =