۳ نفر
۵ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۳

قانون جدید خدمت وظیفه عمومی، معافیت هایی که پیش از این وجود داشت را سخت تر کرده است.

حذف معافیت کفالت تک فرزندان پسر با پدر بالای 60 سال یکی از این موارد است که موجب شده بسیاری از خانواده ها که در تلاش برای گرفتن چنین معافیتی بوده اند، به سازمان نظام وظیفه مراجعه کنند و درخواست ادامه ان را داشته باشند. اماسازمان وظیفه عمومی ناجا از جاری بودن مقررات اعطای معافیت کفالت به تک فرزند ذکور پدر بالای 60 سال تا ابلاغ قانون جدید خدمت وظیفه عمومی خبر داد.

به نوشته سایت پلیس، در پی انتشار خبر حذف معافیت تک فرزند ذکور پدر بالای شصت سال، نگرانی‌هایی در مشمولان و خانواده‌هایی که شرایط این معافیت را دارند ایجاد شده که با مراجعه به مراکز وظیفه عمومی پیگیر این موضوع شدند.

برابر مقررات فعلی، یگانه مراقب نگهدارنده (تنها فرزند ذکور)، پدری که به سن 60 سال رسیده می‌تواند از معافیت کفالت استفاده کند که این مقررات تا ابلاغ قانون جدید وظیفه عمومی، جاری و قابل اجرا خواهد بود.

برابر مصوبه مجلس شورای اسلامی، در طرح اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی، یگانه فرزند ذکور مراقب یا نگهدارنده پدر نیازمند مراقبت که قادر به اداره امور خود نباشد، از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‌شود.

نیازمندی پدر به مراقبت به علت نقص عضو، بیماری یا کبر سن به تشخیص شورای پزشکی وظیفه عمومی و برابر آیین‌نامه اجرایی قانون خدمت وظیفه عمومی خواهد بود.

هفته گذشته معاون انسانی ستاد کل نیروهای مسلح گفته بود: در گذشته تک‌فرزند ذکور پدر بالای 60 سال از خدمت سربازی معاف می‌شد اما در قانون جدید این موضوع حذف شده و تنها کسانی که قادر به انجام امور خود نباشند و نیازمند به مراقبت تشخیص داده شوند می‌توانند از این معافیت استفاده کنند.

سردار کمالی یکی دیگر از تغییرات انجام گرفته در قانون خدمت سربازی را تغییر در شرایط معافیت فرزند ذکور مادر فاقد همسر دانست و گفت: در گذشته برخی‌ها از این قانون سوء استفاده کرده و با انجام طلاق‌های سوری سعی می‌کردند از این موضوع به نفع خود سوء‌استفاده کنند اما در قانون جدید این افراد در صورتی می‌توانند از این معافیت استفاده کنند که تا 30 ماه از معافیت موقت استفاده کنند یا به عبارتی دیگر 30 ماه از تاریخ طلاق گذشته باشد.

کمالی همچنین قانون معافیت افرادی که ازدواج با دختران معلول ازدواج می‌کنند اشاره کرد و گفت: در گذشته این افراد از سربازی معاف می‌شدند اما ما متوجه شدیم که عده‌ای از این شرایط سوء استفاده می‌کنند بنابراین در قانون جدید از این به بعد هر کسی که بعد از ازدواج همسرش معلول شود در شمول این قانون قرار می‌گیرد.

طرح اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی که آخرین اصلاحات صورت گرفته در آن در تاریخ 22 آبان ماه سال جاری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده برای تایید به شورای نگهبان ارسال شده که پس از تایید شورای نگهبان و ابلاغ از سوی مجلس قابل اجرا خواهد بود.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 186649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    77 11
    تا کی؟؟ لطفاً یه فرصتی تعیین کنید،مثلاً یکساله، من 6 ماه دیگه شرایط این کفالت رو دارم، کلی براش برنامه ریختم، اگه نشه همه چیم بهم میریزه، خواهشاً منعکس کنید.
    • بدون نام IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
      به نظرم قانون به جا اصلاح شده تا جلوي سوء استفاده گرفته بشه بهترين قانون همون 3 برادري هست چون توي يك خانواده نبايد همه سربازي برن
  • بدون نام LK ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    180 6
    وای چرا قانون را عوض میکنید از 100 سال قبل تک فرزنذ معاف بوده .چرا با اعصاب خانواده ها بازی میکنید
  • محسن از تهران IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    96 2
    تورو خدا صدای مارو به گوش مسئولین برسونید... بابا ما بر اساس این قانون برنامه ریزی کردیم واسه آیندمون حتی خیلی ها بر مبنای این قانونی که فکر کنم بیش از 50سال بدون تغییر بوده برنامه ازدواج یا ادامه تحصیلشونو ریختن... از خبر آنلاین عزیز خواهش میکنم حتما نظرات مردم رو منعکس کنه... به خدا تو این چند روز همش استرس و نگرانی ایجاد شده بین خانواده ها... حداقل اگه میخوان این قانون رو بردارند یک فرصت یک ساله تعیین کنند
  • بدون نام CH ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    91 4
    اخه این چه وضع مملکته؟ واسه چی این قانون رو بعد ۱۰۰ سال عوض کردن؟ من برنامه ریزی کردم که سال آینده که معاف شدم بیام ایران هیات علمی بشم همه کارام درست شده بود. آخه یعنی چی؟
  • بدون نام US ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    50 3
    خبر آنلاین لطفا به ما کمک کن و صدای ما را به مقامات برسان تا شورای نگهبان این قانون را اجرا نکند.
  • msh303 IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    49 1
    حذف اين كفالت باعث اعتراض هاي زيادي از سوي خانواده ها مي شه اميدوارم اجرانشه1
  • بدون نام IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    41 2
    ای کاش قانون تک پسری از سال 92 اجرا می شد، زیرا من برای اساس معافیت کفالت تک پسری کلی برنامه ریزی نموده ام. خواهشمندم از شورای نگهبان که برای افرادی مانند بنده که سال هاست با توجه به این قانون برنامه ریزی کرده ایم (تحصیل و ازدواج)، فکری بنمایند.
  • مسعود IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
    37 5
    توروخدا اینقد قانون عوض نکنین. زندگیم به هم میخوره با تصویب این قانون خواشا منعکس کنین.
  • کریم US ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۱
    5 85
    خوب شد حذف شد یکی بره 2سال خدمت کنه یکی الکی معاف بشه برید کلتونو بتراشید برید خدمت
  • بدون نام IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    47 2
    تورو خدا قانون تک پسری رو حذف نکنید
  • باقر US ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
    30 1
    خسته نباشید . کاش شورای نگهبان عادلانه تصمیم بگیره یا این قانون را تائید نکند یا فرصتی قابل قبول بدهد چون خداییش خیلی بی انصافیه برنامه ریزی چندین سال یک جوان و خانواده رو یکهو بهم بریزیم . حتی از نظر اسلامی هم قابل قبول نیست . خواهش ما از خبر ان لاین اینست که صحبت ها را به شورای نگهبان منعکس کند با تشکر
  • رفسنجانی US ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    6 60
    افرین .. بلاخره این دولت یه کار مفید انجام داد برید پوتیناتونو بپوشید سینه خیز در راه است .. سربازی انسانو مرد میسازه ...
  • بدون نام CA ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    31 4
    آقا تغییر یک شب قانون نه عقلانی هست، نه انسانی‌. عده‌ی زیادی با توجه به قانون قبلی‌ برنامه ریزی کردن برای زندگیشون، ازدواج کردند، بچه دار شدند. کار می‌کنند و کمک خرج خانواده هستند. زن و بچه شیر خواره را ولش کنه فرد ۲ سال بره کجا؟ سر اون زندگی‌ چی‌ میاد؟ با این وضع فعلی‌ اقتصادی جامعه، این کمک خرج خانواده با پدر بالای ۶۰ سال رو قطع می‌کنین، آخه کجای این کار کارشناسی شده است. یک شبه، بدون در نظر گرفتن بازه زمانی‌ برای اجرا... آخه ایمانتون کجا رفته. استدلال نماینده مجلس در تصویب این طرح این بوده: پدر تک فرزند، وضع مالی خوبی‌ داره، چون تعداد بچه هاش کم هستند، پس نیازی به کفیل نداره. حال نماینده‌های مجلس خوبه؟ شورای نگهبان به داد ملت برس. این قانون، یک شبه اجرا شدنش ظلمه. نکنید این کارو.
  • بدون نام IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    42 2
    پدر بالای 60 سال یعنی پیر شده و توان کار کردن رو نداره و وقته استراحتشه ، اینجاس که تک پسر باید دست پدرو بگیره ، آقایون خواهشا از روی حسادت نظر ندید ، کاملا مشخصه عده ای که نظر دادن پوتینا رو بپوشین در چه شرایطی بودن که این نظرو دادن
  • بدون نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    3 52
    قانون بسیار خوبی است قبلا الکی یه عده معاف میشدند
  • رضا خدایی IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
    27 2
    من فکر میکنم این عدالت نیست.شانس آوردم آخه من عاشق یه دختر شده بودم خوب شد جواب منفی داد کم مونده بود ازدواج کنم. خدارو شکر.ولی من موندم چی بگم به خدا خیلی ها برنامه ریزی کرده بودن.من میتونستم سال بعد کفالت بگیرم.
  • بدون نام IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
    28 1
    آقا تو رو خدا من واسه زندگیم برنامه ریختم الان 20 ماه از دنیا عقب میمونم کلی واحد نگه داشتم که بابام 60 سالش بشه وای نابود شدم
  • محمد رضا IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    22 1
    به خدا من چند ساله رو این قانون حساب کردم حداقل از دو سه سال پیش اعلام میکردید که امسال این قانون برداشته میشه . از شورای نگهبان خواهش مندیم که این قانون را اصلاح کنند.
  • مهدی IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۳
    23 0
    اخه کجای دنیا دیدین شب بخوابی صبح پاشی قانون عوض شده باشه ؟ اونم هروز
  • نیما IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    18 0
    اخه 1 کی نسیت به اینا بگه مگه میشه پدری با 65 سال پسره 18 ساله داشته باشه که معاف بشه یعنی یارو باید47 سالگی بچه دار بشه که 1 دونه بچش معاف بشه
  • مهدی IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    14 2
    سلام.از خبر انلاین ای تقاضاروداریم این مشکله ما جوونورا به گوش مجلسیها برسونه جز خبر انلاین امیدی به کسه دیگه نداریم.ما تک پسرهایی که سنه پدرمون 60 ساله اخه چطوری بریم سربازی درحالی ه تا پارال یا 4 فروردین معافی داریم؟ایااین تبعیض نیست؟خوب همینا میشه عقده واسه ما جوونا و معتاد میشیم
  • ابوالفضل IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    7 3
    سلام .من دانشجوهستم وترم آخرمه پدرم23ماه جبهه دارن درحین تحصیل خواستم کسری خدمت بگیرم گفتن هروقت خواستی بری خدمت.الآنم میگن این قانونوبرداشتن.به نظرشمااین تبعیض نیست.دوستم قبل ازمن رفته خدمت 15ماه بهش کسری دادن.باتشکر
  • متین A1 ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    17 0
    بابا اخه این چه وضعشه ما تک پسرا اگه بریم خدمت کی بالا سرخانوادمون باشه
  • پدرام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    10 1
    یعنی چی؟ تک فرزند باید معاف باشه یعنی چی پدر باید بالای 60 باشه. از هر صدتا یکی اینطوری. .واقعا که...
  • ابوالفضل A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    8 0
    چرا اینقدر خودتونو اذیت میکنید روتون نمیشه بگید آقا معافیت نداریم این چه شرایطیه که گذاشتی،فکر کنم تا ده سال دیگه اگه بخوای بمیریم بگن کارت خدمت داری یا نه ،اگه نداری نمیتونی بمیری اینو عزرائیل بگه