روزنامه کیهان نوشت:

سفارت آمریکا در لندن براساس جمع آوری اطلاعات از رابطان ایرانی پیش بینی کرده بود اصلاح طلبان، چشم اندازی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال88 نداشته باشند.
براساس یکی از یادداشت های محرمانه ارسالی سفارت به وزارت خارجه آمریکا که مربوط به 2ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری است، «دیدبان بخش ایران در سفارت»- فردی به نام پولوف- با چند تن از رابطان ایرانی مذاکره و جمع آوری اطلاعات کرده است. سفارت پس از آن ارزیابی و جمع بندی خود را از چشم انداز انتخابات ایران ارائه می کند. به گزارش ویکی لیکس در سند شماره 09LNDON923 به تاریخ 20 آوریل 2009 آمده است: تحلیل گران ایرانی مقیم ایران و بریتانیا هیچ الگوی نوظهوری در مبارزات انتخاباتی نامزدهای ریاست ماه ژوئن نمی بینند. منابع ایرانی «دیدبان ایران سفارت» به طور گسترده به اهمیت مذاکره مستقیم با حکومت ایران تأکید دارند اما زمان ها و تاکتیک های مختلفی را برای این کار توصیه می کنند... [نام حذف شده یکی از رابطان سفارت[ اهمیت استراتژیک کمی برای انتخابات قائل است. به اعتقاد او مذاکره مستقیم با ایران فراتر از انتخابات عمل خواهد کرد و اگر دنبال شود تأثیری بنیادین و تعدیل کننده بر سیاست های ایران خواهد گذاشت... [نام حذف شده] معتقد است مذاکرات با حکومت ایران صرف از نتایج خاص مذاکره، موجب تعدیل رفتار رژیم در داخل کشور و صحنه بین الملل خواهد شد. او درمورد انتخابات ماه ژوئن فکر می کند که غرب، این بار نیز مانند انتخابات سال 2005، موضع و توانایی های سیاسی طبقات فرو دست را دست کم می گیرد.
در این گزارش که از سوی گرگ بری مشاور سیاسی با قید «محرمانه» طبقه بندی شده، آمده است: منابع پولوف معتقدند اصلاح طلبان پس از پایان ریاست جمهوری خاتمی نتوانستند متحد شوند. تأثیر نامزدی موسوی قابل اندازه گیری نیست. اصلاح طلبان پراکنده و سرگردان به نظر می رسند و هیچ تمرکزی بر خواسته هایشان ندارند. آنها فراتر از انتقاد از دولت پیام مشخصی ندارند و همین طور فاقد چشم اندازی برای پیروزی در انتخابات هستند. موسوی با وجود شعارهایش برای آزادی های مدنی و سخنان نرمش درمورد اسرائیل و هولوکاست، هنوز برای بسیاری از جوانان ناشناخته است. او کمتر از خاتمی در مقام الهام بخش رأی دهندگان مخالف احمدی نژاد ظاهر شده است.رابط های ایرانی نظرات مشابهی درباره گذشته تاریخی موسوی و اصطکاک او در زمان نخست وزیری اش با رهبر فعلی نظام دارند... [نام رابط ایرانی حذف شده سفارت] فکر می کند موسوی لحنی شبیه خاتمی (نزدیک به ادبیات مردم شمال شهر) انتخاب کند اما اعتقاد دارد که موسوی موفق نمی شود حمایت کافی در مقابل احمدی نژاد جلب کند. کارشناس سیاسی رابط سفارت گفت که موسوی در جوانی از دانشجویان هوادار هیپی ها در دانشگاه هنر بود.
/212217
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 186045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =