معاون برنامه ریزی استانداری تهران امروز از جمعیت 8 و نیم میلیونی تهران، سخن گفته، در حالی که 5 سال پیش، جمعیت تهران 700 هزار نفر کمتر بوده است

امید سلیمی بنی: سرشماری سال 90، آزمونی برای تلاشهای دولت در کاهش جمعیت تهران است. هر چند به صورت رسمی و دقیق، آمار جمعیتی تهران منتشر نشده، ولی آن چنان که برخی از مسئولان دولتی می گویند جمعیت در کلانشهر تهران، نسبت به سال 85 نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش هم داشته است.
به گفته معاون استاندار تهران، تاکنون 8 و نیم میلیون نفر در کلانشهر تهران، سرشماری شده اند. نعمت اله ترکی در گفتگو با مهر، تاکید کرده: "تاکنون دو میلیون و 830 هزار خانوار در شهر تهران ثبت شده و نزدیک به 200 هزار خانوار نیز در زمان مراجعه ماموران سرشماری غایب بوده اند."
همچنین معاون برنامه ریزی استاندار تهران، اعلام می کند: "جمعیت شهروندان تهرانی در شهرستانهای استان تهران حدود سه میلیون و 60 هزار نفر و جمعیت شهروندان در شهر تهران حدود 5/8 میلیون نفر است."
این آمار در حالی منتشر می شود که در سال 85، جمعیت شهر کلانشهر تهران، کمتر از 8 میلیون نفر بوده، یعنی دقیقا 7 میلیون و 797 هزار و 520 نفر. با این حساب، به فاصله 5 سال، جمعیت تهران، بیش از 700 هزار نفر (نزدیک به 10 درصد) افزایش یافته است. این یعنی شکست سیاستهای دولت که طی آن قرار بود با برنامه هایی مانند مهاجرت کارمندان به سایر استانها، انتقال ادارات و دوایر دولتی به شهرهای دیگر و ساخت شهرهای جدید در بیرون از حریم تهران، 5 میلیون نفر از جمعیت پایتخت کاسته شود.
 

استان تهران، خلوت تر شده
آمارهای اعلام شده در مراحل فعلی سرشماری عمومی نفوس و مسکن نشان می دهد با وجود شلوغی بیشتر شهر تهران، استان تهران، خلوت تر از گذشته شده. به گفته معاون برنامه ریزی استاندار تهران، در این استان، در سرشماری امسال، 12 میلیون سر، شمرده شد.
آمارهای 5 سال پیش نشان می دهد استان تهران در سال 85، شلوغتر بوده، یعنی نزدیک به یک و نیم میلیون نفر از امسال، جمعیت بیشتری داشته، دقیقا 13 میلیون و 413 هزار نفر.
مقایسه جمعیت 700 هزار نفری اضافه شده به کلانشهر تهران و جمعیت یک و نیم میلیون نفری کاسته شده از استان، این نکته را تداعی می کنند که ممکن است مهاجرت از حاشیه به هسته شهر، باعث افزایش و تمرکز جمعیت در مرکز استان شده باشد. منتهی امسال، مطالعه ای در این باره انجام نشده است تا این فرضیات را ثابت کند. هر چند تاکنون نیز پیداست مهاجرت منفی، از استان تهران به سایر مناطق کشور، بیشتر از شهرستانهای اطراف تهران، صورت گرفته تا هسته مرکزی این کلانشهر.
مطالعات سالهای گذشته نشان می دهد تهران، مهاجرپذیرترین نقطه کشور است. مطابق مطالعات انجام شده در سال 1385 استان تهران با موازنه مهاجرتی 617 هزار نفر در رأس استانهای مهاجرپذیر کشور قرار می گیرد. بر همین اساس، شهر تهران با جذب 31 درصد از کل مهاجران کشور مهمترین کانون مهاجرپذیر بوده است. بیشترین ساکنان جدید تهران به ترتیب از استانهای مرکزی با 22 درصد، شهرستانهای تهران با 7 درصد، اصفهان با 6 درصدو آذربایجان شرقی با 5 درصد از کل جمعیت مهاجران تشکیل می دادند.
همچنین تهران به لحاظ جابه جایی درون استانی نیز در صدر قرار گرفته بود به طوری که 10 درصد جمعیت تهران را به جابه جایی های درون استانی تشکیل می داد.
بر همین اساس، جا دارد مطالعات جمعیت شناسی با تمرکز بر جمعیت فعلی تهران، بار دیگر انجام گیرد تا آزمون دقیقی برای سیاستهای کاهش جمعیت تهران و برنامه ریزی برای آینده مردم پایتخت، شمرده شود.
45/233
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    4 0
    استان البرز دراین تحلیل لحاظ شده؟
  • بدون نام IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    2 0
    چون استان البرز از تهران جدا شده ، جمعیت استان تهران 5/1 میلیون نفر کم شده