گمانه زنی در خصوص بازدهی طرح فروش اوراق سلف نفتی

وزارت نفت روز گذشته از آغاز زودهنگام اجرای طرحی برای پیش فروش چهارساله نفت به عموم سرمایه گذاران خبر داد. این طرح بلافاصله با حمایت مسوولان بورس مواجه شد. به طوری که برخی از آنها ضمن تاکید بر بررسی ها و مطالعات صورت گرفته در خصوص طرح انتشار اوراق سلف نفتی، سودآوری و موفقیت اجرای آن را از هم اینک به مردم نوید دادند.
اما آیا واقعا سرمایه گذاری در این طرح بازده اقتصادی بالایی خواهد داشت؟
رستم قاسمی، وزیر نفت روزگذشته در خصوص جزییات این طرح گفته بود:"  چنانچه در زمان سررسید چهارساله قیمت هر بشکه نفت از 140 دلار پایین‌تر بود دارنده حواله حق اختیار فروش به 140 دلار به شرکت ملی نفت ایران خواهد داشت و چنانچه در سررسید، قیمت هر بشکه نفت از 160 دلار بالا‌تر بود شرکت ملی نفت ایران حق اختیار خرید به 160 دلار از دارنده حواله خواهد داشت."
وزیر نفت خاطرنشان کرده بود:" در صورتیکه در سررسید قیمت هر بشکه نفت بین 140 تا 160 دلار باشد خریداران می‌توانند تسویه نقدی یا مطابق شرایط شرکت ملی نفت ایران تسویه فیزیکی نمایند."
قاسمی تصریح کرده بود:" این روش، امروزه بهترین شیوه سرمایه گذاری بدون ریسک است که با حداقل خرید 10 بشکه نفت خام می‌توان سرمایه گذاری کرد و از ارزش افزوده و بازگشت سرمایه خوبی برخوردار بود."
حال فرض کنید فردی تصمیم بگیرد، 10 بشکه نفت را به قیمت روز که طی هفته اخیر برای نفت ایران 114 دلار بوده است، خریداری کند. پس باید یکهزار و 140 دلار پول بپردازد. چهار سال بعد هم در خوشبینانه ترین حالتی که وزیر نفت تصویر کرده، اوراق این 10 بشکه را 160 دلار بفروشد. از این معامله 460 دلار معادل 40 درصد سود خواهد کرد. یعنی به طور متوسط سالانه 10 درصد. این درحالی است که نرخ مصوب بانک مرکزی برای سپرده گذاری چهارساله در بانک ها 14.5 درصد است. آن هم بدون ریسک و نگرانی از این که آیا قیمت نفت تا 160 دلار بالا می رود یا نه. چون در غیر اینصورت نرخ سود سالانه سرمایه گذاری در اوراق سلف نفتی به کمتر از 10 درصد خواهد رسید.
حال اگر وزارت نفت بخواهد بنابر سود پرداختی بانک مرکزی، درصد سود این اوراق را تا 14.5 درصد افزایش دهد باید سقف خرید و تسویه اوراق را بر مبنای نفت 180 دلاری قرار دهد. اما آیا نفت تا چهار سال بعد 180 دلاری می شود؟
البته این طرح در یک حالت می تواند برای سرمایه گذاران سودآور باشد. آنهم در صورتی که برنامه دولت برای چهار سال آینده، ادامه رشد قیمت دلار و تضعیف ارزش پول ملی باشد. تا خریداران بتوانند با محاسبه رشد ارزش دلار، کسری سود خود را جبران کنند. یعنی اگر دلار بیش از 10 درصد دیگر گران تر شود و در برابر یکهزار و 500 تومان معامله شود، آن گاه آرام آرام سود سرمایه گذاری در اوراق سلف نفتی قابل اعتنا خواهد شد.
والا در شرایطی وزارت نفت در تلاش است تا با پیش فروش نفت به مردم، سرمایه ارزان مورد نیاز پروژه های خود را با پرداخت سود سالانه 10 درصدی تامین کند که ماحصل سپرده گذاری در یک موسسه مالی و اعتباری یک و نیم برابر شدن پول سپرده گذار پس از 4 سال است.
به زبانی ساده تر، برای خرید هربرگ اوراق سلف نفتی که پیش فروش حداقل 10 بشکه نفت خام است و احتساب رقم 114 دلار برای هر بشکه نفت ایران در شرایط فعلی باید حدود یک میلیون و 500 هزار تومان پرداخت کرد که پس از 4 سال با پرداخت 40 درصد سود این مبلغ به 2 میلیون و 100 هزار تومان افزایش خواهد یافت.
درحالی که اگر سرمایه گذاری همین مبلغ را در موسسات مالی و اعتباری سپرده کند در زمان سررسید چهارساله می تواند با سود بیش از 101 درصد حدود 3 میلیون و 200 هزار تومان برداشت کند که حدود یک میلیون و 100 هزار تومان بیشتر از رقمی است که شرکت ملی نفت بابت خرید هر برگ اوراق سلف نفتی می پردازد.
گذشته از این بازار ارز که طی 7 ماه گذشته 20 درصد سود داشته و بازار سکه نیز که طی این مدت 50 درصد سود نشان داده، رقبای سرسختی هستند که اوراق سلف نفتی را به چالش می طلبند. حتی بازار سهام تهران نیز با وجود رکود این روزهای خود، همچنان بازده متوسط بیش از 10 درصد را در 7 ماهه نخست امسال تجربه کرده است.
درعین حال وزیرنفت در شرایطی از این طرح ویژه خبر می دهد که قصد دارد، اوراق مشارکت نفت را در همان زمان با نرخ سود 17درصد عرضه کند. در چنین شرایطی این سوال ایجاد می شود که وزارت نفت با چه توجیه اقتصادی عرضه اوراق سلفی نفت را به مردم پیشنهاد داده است و درعین حال عرضه این اوراق سلفی را با اوراق مشارکت نفت با سود 17درصد همزمان کرده است؟ آیا خیال وزارت نفت از دلار یکهزار و 500 تومانی راحت شده است؟
/3131
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    95 1
    فردا ميگن تلمبه خرابه برين خودتان از چاه درش بياريد
    • بدون نام IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
      25 0
      دمت گرم عجب نظري دادي
  • بدون نام IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    4 9
    سود سپرده ارزی (دلار آمریکا )سالانه 4.75در صد می باشد این کل محاسبات شمارابه همخواهد زد. مجددا بررسی کنید شاید نتیجه دیگری بگیرید. سود مورد اشاره مربوط به بانک سامان می باشد
    • سعید IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
      2 1
      شما راست میگین این کارشناس خیلی پرته از مرحله میخواد اینارو با دلار محاسبه کنه نه تومن خودمون!!
    • بهرام IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
      7 1
      دوستانه بشما میگویم که وقتی خوب این مقاله رو فهمیدید٬ دیگه در سرمایه گذاری به این سادگی کلاه سرت و سرمان نمی رود. دوباره مقاله رو بخوان. خیلی عالیه.
  • نخ نما IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    30 1
    اگه فرداي روزگار نفت زيادي ارزون شد و گفتن بياييد نفت خامتونو تحويل بگيريد چكار بايد كرد؟!
  • بورس باز IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    18 1
    استاد بدون نام که فکر کنم از طراحان این طرح باشی. چرا باید مردم حتما سپرده ارزی بگذارند که طرح اوراق نفت توجیه پیدا کند؟ مردم هر جور بیشتر بصرفه عمل می کنند. اصلا می روند طلا و سکه می خرند. چون با توجه با سیستم تورمی اصلا سپرده گذاری توجیه نداره.
  • بدون نام DE ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    18 1
    مشکل صنعت نفت که سرمايه نيست که حالا می خواهند کاسه گدايی جلو مردم دراز کنند، بلکه نداشتن فن آوری جديد است که اکتشاف و بهره برداری از ميدان های نفتی را راکد گذاشته است.
  • بدون نام DE ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    28 1
    اي بابا؛ دم تون گرم، نفت ملت ايران رو دوباره به ملت ميفروشين!؛ اينا سرمايه ملت هستن؛ شما بايد به خاطر در اختيار گرفتنش، به ملت سود بدين
  • جنگلبان US ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    15 2
    بازم داریم شتر گاو پلنگ درست می کنییم ؟ اگر قرار است اپشن بفروش برسانیم اولا باید فقهای محترم در نظرات خود در باره حرام بودن آپشن تجدید نظر بنمایند دوما در خرید آپشن خریدار حداکثر 10 درصد قیمت برگه را باید بپردازد زیرا اختیار وی برای خردیو فروش محدود میگردد . بنابراین وزارت نفت باید 90 درصد نیشتر از ارقام اعلام شده آپشن بفروشد تا تامین مالی لازم حاصل شود . ضمنا آن X درصدی که از خریدار میگیرد باز پس نخواهد داد . بنابر این بهتر است با مردم روراست باشیم که نه دینشان و نه دنیاشان از دست نرود .
  • ریما IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    5 16
    این روش خوبی است اگر نفت ایران را تحریم کردند( دولت ) بخش خصوصی به فروش نفت ایران ادامه می دهد .
  • bb IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    14 1
    اما واقعا سطح فکر و سواد ملت اینجاها حسابی بروز میکنه
  • ESI IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    4 2
    نفت حق ملته مال ملته می خوایین به خودمون بفروشینش بره تو جیب کی ؟! راست میگین به ایرانی 10 بشکه بدین کشور که شکر خدا مشکل مالی نداره !!!!!
  • بدون نام CN ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    7 0
    برايم جاي سوال مانده كه بعد از چهار سال ايا اسكناس دلار به من مي دهند يا انكه مي گويند نرخ دلار دولتي با شما محاسبه مي شود و تومان ان را به حسابتان واريز مي كنند در صورتي كه اسكناس دلار باشد مي شود اميدوار بود زيرا با اين سيستم سياسي كه اينها پيش گرفته اند و تحريمهاي خارجي كه روز به روز اضافه مي شود بزودي دلار را به مبلغ ٢٠٠٠ تومان هم مي بينيم و دليلم انست كه برحسب امار موجود از ابتداي سال تا بحال هر دلارتقريبا ٢٢٠تومان گرانتر شده كه اين مبلغ را اكر در چهار سال ضرب كنيد مي شود٨٨٠ تومان و خود اين مبلغ قابل توجهي است چون شما ١٠ بشكه نفت را چند تومان خريده ايد و بعد از چهار سال چند تومان فروخته ايد ولي اگر دلار را به نرخ دولتي حساب كنند وامصبتها
  • نا مشخص IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    5 1
    این وضعیت دلار که مشخص نیست تازه بانک مرکزی داره میاره پایین اصلا روی هیج قیمتی حساب نمی شود باز کرد با ترس و لرز باید بخری دلار هم با یک فوت میره بالا با یک فوت میادپایین این اقتصاد بیمار بستر اقتصادی ندارد روی خاک ساختمان 10 واحدی که نمیسازند خیلی ببخشید یک سری فکرهای کوچک جمع شدند دور هم فکر میکنند کارهای بزرگ دارند انجام میدهند
  • تیزتر IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    1 4
    مشتری مداری و نیز مانند سپرده در بانک است در ضمن نفت چیزی است که دنیا میخرد
  • بدون نام IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
    5 0
    اینوکم داشتیم سرمایه گزاران گول این حرفهای بدون پشتوانه را نمخورند