رمزگشایی از قرارگاه سری

 تجربه ثابت کرده که می توان با بهره گیری از قدرت سینما، موضوعاتی را برجسته کرد که عامه مردم یا از آن ها اطلاع ندارند و یا در حد یک اشاره درباره شان شنیده اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یکی از مصادیق این مساله، سلسله اتفاقات خاصی است که در طول هشت سال دفاع مقدس رقم خورد. نمونه اش ماجراهای عجیب و دراماتیکی است که توسط قرارگاه نصرت به بار نشست.

این سوژه، حالا دستمایه تولید فیلمی جدید با عنوان «قرارگاه سری» به کارگردانی دانش اقباشاوی شده که از محصولات سازمان هنری رسانه ای اوج و بنیاد سینمایی فارابی است. چرا تولید این فیلم اهمیت دارد؟ بیایید به شکل مجمل نگاهی داشته باشیم به فعالیت های قرارگاه نصرت. یکی از اقدامات قابل توجه این قرارگاه در دوران دفاع مقدس، شناسایی مناطق عملیاتی، از هورالعظیم، تا جاده بغداد به بصره بود.

فعالیت قرارگاه نصرت فراتر از این رفت و شناسایی برون ‌مرزی در کشور عراق، از جمله شهرهای نجف، کربلا و سامرا را شامل می شد. همین مرور کوتاه و چند خطی، نشان می دهد چه داستان های بکر و مهیجی می توان از دل آن ماجراها استخراج و تبدیل به آثار سینمایی کرد. این کاری است که هالیوود درباره جنگ جهانی انجام داده اما در کشور ما نمونه های عینی، انگشت شمار است و اغلب به دوران پرالتهاب جنگ برمی گردد؛ دورانی که ساخت آثار تحت تاثیر هیجان قرار داشت.

با فروکش کردن آن التهاب، حالا می توان سراغ سوژه هایی رفت که از مختصات کامل سینمایی برخوردار هستند. مثل ماجراهای قرارگاه نصرت و البته نقش سردار علی هاشمی ملقب به سردار هور. بویژه این که موردی مثل قرارگاه نصرت ظرفیت تبدیل به اثری با تم جاسوسی را نیر دارد و این ژانر همواره پر طرفدار بوده است. بر اساس اخبار رسمی، فیلم سینمایی «قرارگاه سری» دربرگیرنده هر دو موضوع، یعنی عملیات های قرارگاه نصرت و فرماندهی مثال زدنی شهید هاشمی است.

این چهره شاخص دوران دفاع مقدس، سهمی از آثار نمایشی نداشته و قاب گرفتن بخش هایی از زندگی او می تواند پایان این کم کاری سینمایی باشد. شهید علی هاشمی فرماندهی با هوش سرشار بود که نیروهای تحت امر او با مدیریتی درست توانستند، ۴۲۰ مورد شناسایی را بدون لو رفتن حتی یکی از آن ‌ها به سرانجام برسانند. آیا این خود ظرفیت تبدیل به اثری زندگی نامه‌ ای-جاسوسی درخشان ندارد؟ در این باره چند کتاب مثل «گمشده من» و «قرارگاه سری نصرت» منتشر شده است اما کیست نداند که آثار سینمایی در بازتاب اتفاقات خاص، قدرتی بی بدیل دارد. از این رو می توان امیدوار بود فیلم سینمایی «قرارگاه سری» معرف یک چهره مهم یعنی سردار علی هاشمی و تبیین اقدامات قرارگاه نصرت باشد. و نیز باید دو چندان امیدوار بود که فیلم، استفاده ای بهینه از تم جاسوسی سوژه، به عنوان یک ژانر محبوب، برده باشد تا از دل این اتفاق، شاهد یک اثر مهیج باشیم.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1856415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =