وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دعوت وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی عربستان برای مشارکت ایران درباره انتخاب مدینه به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2013 میلادی خبر داد.

 
سیدمحمد حسینی در گفت و گو با خبرنگار اعزامی خبرآنلاین به حج در مکه معظمه، با اشاره به دیداری که با دکتر خوجه در جده داشت گفت: ایشان در این دیدار از جمهوری اسلامی دعوت کرد در برنامه های مربوط به سال پایتخت فرهنگی جهان اسلام در مدینه منوره مشارکت کنیم.
تجربه ایران در خدمت مدینه منوره
وی افزود: با توجه به تجربه ای که ما از برنامه های مربوط به سال 2006 میلادی که در اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شده بود اعلام آمادگی کردیم که فعالانه در این برنامه شرکت نمائیم و به سهم خود در معرفی شهر پیامبر گرامی اسلام(ص) به جهانیان بکوشیم.
وی با باین اینکه در این دیدار بنده به حضور گسترده جمهوری اسلامی در سال گذشته در دوحه قطر که پایتخت فرهنگی جهان عرب بود اشاره کردم که علاوه بر نمایشگاه کتاب آثار هتنری، هفته فیلم و تئاتر و مراسم ورزش پهلوانی و اجرای برنامه های هنری داشتیم که مورد توجه قرار گرفت، به گونه ای که در نمایشگاهی که آذرماه امسال در قطر برگزار می شود ایران به عنوان «ضیف الشریف» (میهمان ویژه) شرکت خواهد کرد.
 
مدینه منوره، اولین پایگاه حکومت اسلامی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره پایتخت فرهنگی شدن مدینه منوره نیز گفت: در خصوص مدینه منوره نیز که مهبط وحی است و اولین پایگاه حکومت اسلامی است و بخش عمده ای از آیات قرآن در این شهر بر پیامبر نازل شده است و به یک معنا شهر اهل بیت گرامی اسلام است اقدامات فراوانی را می توان انجام داد.
وی افزود: بسیاری از بزرگان در خصوص مدینه کتاب نوشته اند و در آن به اماکن مختلفی که رویدادهای مهمی در آنجا به وقع پیوسته است اشاره کرده اند از جمله احد که مدفن حضرت حمزه سیدالشهدا است و نیز مسجد قبا که اولین مسجدی است که پیامبر اسلام هنگام ورود به مدینه آن را ساخت و در قرآن تعبیر زیبایی در خصوص آن به کار رفته است که بر پایه تقوی بنا شده است.
 
مساجدی که نباید فراموش شود
وی با اشاره به اینکه همچنین مسجد قبلتین در مدینه قرار دارد که تا چند سال قبل هنوز دو محراب در مسجد مشاهده می شد یادآور شد: از دیگر اماکن مدینه که باید بیشتر معرفی شود مساجد سبعه است البته 6 مسجد که در حال حاضر مسجد بزرگی ساخته اند و دیگر اجازه نمی هند در مساجد سابق مردم نماز بخوانند. به هر حال جای جای مدینه گفتنی های فراوان دارد که بایستی به مسلمانان بیشترین توضیح داده شود. در خود مسجد پیامبر ستونهای مختلف مثل ستون ابولبابه یا توبه حکایت تاریخی دارند که آیاتی از قرآن نیز در ارتباز با آن نازل شده است.
 
شهر و مردمی که پیامبر متحول و انقلابی کرد
حسینی در گفت و گو با خبرآنلاین ضمن اشاره به بخشی از تاریخ مدینه منوره اظهار داشت: در یثرب که بیش از 100 سال درگیر جنگ دو قبیله اوس و خزرج بود و از این جنگها مردم به ستوه آمده بودند با پذیرش پیامبر تحولی بنیادین در روحیه مردم به وجود آمد هم نام این شهر تغییر یافت و هم خلق و خوی مردم این سرزمین از مردمی تندخوی تبدیل به مجاهدان فی سبیل الله شدند و به عنوان انصار پیامبر با مهاجران از مکه پیمان اخوت بستند و از هرگونه انفاق و مساعدت دریغ نورزیدند.
وی افزود: ماجرای مباهله با نصاری نجران در مدینه رخ داده است که فضیلتی بزرگ برای اهل بیت به شمار می رود.
مدینه مرکز جهاد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مدینه مرکز اعزام مجاهدان برای شرکت در غزوه ها و سریه هاست گفت: جنگ بدر، جنگ خندق(احزاب)، جنگ احد و ... نمونه ای از این نبردهاست.
 
صحابه ای که باید به جهانیان معرفی شوند
حسینی با اشاره به اینکه رخدادهای مربوط به صحابه پیامبر(ص) همچون سلمان فارسی، بلال، ابوذر، عبدالله بن مسعود و ... در این شهر هر کدام حکایت مفصلی است تصریح کرد: می توان در طول سال2013 با برپایی همایش های علمی، نشرکتاب، ساخت فیلم مستند و سینمایی نسل جوان را با تاریخ شکوهمند صدر اسلام آشنا ساخت. علاوه بر آن در طول تاریخ رویدادهای فراوانی در این شهر به وقوع پیوسته است که نیاز به تحقیق بیشتر دارد.
 
شهر ائمه معصومین
وی تاکید کرد: مدینه یادآورزندگانی مظلومانه اهل بیت(ع) از جمله حضرت زهرا(س) و امام حسن مجتبی(ع) است. ادعیه و ضمامین ارزنده صحیفه سجادیه در این شهر به مردم آموزش داده شده است. امام باقر(ع) نهضت فکری و فرهنگی را در این شهر پایه گذاری کردند و امام صادق (ع) دانشگاه بزرگ جعفری با چهار هزار شاگرد را در این شهر تاسیس کردند که هنوز احادیث آن امام همام راهنمای اسلام شناسان است.
 
امسال در نجف حضور گسترده داریم
وی با اشاره به اینکه سال آینده میلادی شهر نجف اشرف پایتخت فرهنگی جهان اسلام است گفت:​ در سال 2012 نیز شهر نجف اشرف به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شده است که در دیدار با مسئولان عراقی و مکاتبه با استاندار نجف و وزیر فرهنگ این کشور آمادگی خود را برای حضور گسترده اعلام کرده ایم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: زیرا علاوه بر بارگاه ملکوتی امام علی(ع) و دیگر اماکن متبرکه در نجف اشرف و کوفه مشترکات فیهنگی، علمی، تاریخی فراوان داریم که قابل طرح است.
 
مشاهیر بی شمار شهر حضرت علی (ع)
حسینی با اشاره به مشاهیر نجف اشرف گفت: علمای بسیاری در نجف رحل اقامت افکنده اند و منشاء خیر و برکت شده اند. از شیخ طوسی که بنیانگذار حوزه علمیه نجف است و ایرانی است تا برزگانی همچون شیخ مرتضی انصاری و در دوره معاصر بزرگانی همچون علامه امینی صاحب الغدیر که کتابخانه و مرقد وی در نجف است و همینطور مدفن آیت الله قاضی و آیت الله خوئی در نجف است.
وی افزود: امام خمینی (ره) نیز نزدیک به 15سال دوران تبعید را در این شهر گذراندند و بعضی مراجع موثر فعلی مانند آیت الله سیستانی ایرانی هستند. حتی بعضی شخصیتها که عمرشان در ایران سپری شده اما وصیت کرده اند که در وادی السلام دفن شوند مثل شهید رئیس علی دلواری قهرمان مبارزه با انگلیس که جا دارد در سال 2012 میلادی از این بزرگان تجلیل بعمل آید.
 /2727
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =