نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی چهارشنبه با حضور در فرودگاه جده در جریان مشکلات پروازی بوجود آمده برای حجاج ایرانی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرآنلاين به حج، سرپرست حجاج ایرانی در این بازدید ضمن دلجویی از حجاجی که در سالن‌های فرودگاه جده منتظر بودند تا زمان دقیق پروازشان اعلام شود، از نمایندگی سازمان حج و زیارت در جده و نمایندگی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در جده خواست تا هر گونه تدبیری که می‌تواند مدت زمان تأخیر در پروازهای بازگشت حجاج ایرانی به کشورمان را کاهش دهد به کار بندند.
نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت از مسئولان اجرایی حج سال 90 خواست تا تأخیرهایی که در پروازهای بازگشت حجاج ایرانی بوجود آمده را با رویکردی تعاملی با مسئولان عربستان به حداقل برسانند.
سرپرست حجاج ایرانی از دفتر نمایندگی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه جده نیز بازدید کرد. به گفته مسئولان این دفتر، دست‌اندرکاران فرودگاه جده قول داده‌اند ظرف یک یا دو روز آینده 2 فرصت زمانی جدید برای فرود هواپیمای ایرانی در فرودگاه جده در نظر بگیرند که در صورت تحقق این موضوع، مدت زمان تأخیر پروازهای بازگشت حجاج به کشورمان کاهش پیدا خواهد کرد.    
فرودگاه جده این روزها با چند برابر ظرفیت خود کار می‌کند چون قرار است حدود يک ميليون و 300 هزار حاجي با پنج هزار و 200 پرواز تا نيمه‌محرم‌الحرام به کشورهايشان باز‌گردند. خالد الخيبري، سخنگوي رسمي هواپيمايي غيرنظامي عربستان با اعلام این آمار می‌گوید: ميانگين پروازهاي روزانه خروجي از فرودگاه جده به 160 پرواز و در زمان اوج در سالن‌هاي حجاج به 200 پرواز مي‌رسد.
مسئولان کشور میزبان با اعلام این آمار می‌خواهند از عملیاتی سنگین در فرودگاه جده خبر دهند. هر چند که تراکم جمعیت در سالن‌های فرودگاه جده حاکی از آن است که نه تنها حجاج ایرانی بلکه حجاج سایر کشورها اعم از مصر، الجزایر، ترکیه، هند و ... در انتظار پروازی آسان برای بازگشت به کشورشان هستند.
هر چند تأخیر پروازهای بازگشت حجاج ایرانی در برخی موارد به 20 ساعت نیز رسیده است اما تأخیر 20 ساعته به منزله این نیست که حجاج 20 ساعت در فرودگاه سرگردان شده‌اند!
حسن سرخوش، رئیس دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در جده درباره تدابیری که برای جلوگیری از سرگردانی حجاج ایرانی در فرودگاه جده در نظر گرفته شده است، گفت: حجاج زمانی به جده اعزام می‌شوند که هواپیمای مربوطه‌شان وارد فضای عربستان شده باشد. همچنین اگر پرواز زائران ایرانی پس از اعزام‌شان به جده با مشکل روبرو شود، چنانچه زائران بیش از حد معمول در فرودگاه معطل شوند آنها را به هتلی که در جده پیش بینی کرده‌ایم اسکان می‌دهیم تا زائران در فرودگاه سرگردان نباشند.
سرخوش وضعیت جوی مشهد و ارومیه در روزهای اخیر را از عوامل موثر در تشدید تأخیر پروازهای بازگشت حجاج ایرانی به کشورمان دانست و گفت: کولاک در مشهد منجر شد در دو پرواز، 12 ساعت به زمان تأخیر پرواز بازگشت حجاج اضافه شود. همچنین یک پرواز به ارومیه داشتیم که به دلیل برف 40 سانتی‌متری در ارومیه زمین‌گیر شد و با تأخیر به فرودگاه جده بازگشت لذا کاروان‌هایی که قرار بود با این هواپیما به ایستگاه پروازی ساری رجعت کنند با تأخیر در پروازشان مواجه شدند.
رئیس دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در جده، محدودیت تعداد پروازهایی که با بوئینگ 747 صورت می‌گیرد را به عنوان دلیل دیگر تشدید تاخیر در پروازهای بازگشت حجاج ایرانی اعلام کرد و گفت: هر کدام از شرکت‌های هواپیمایی ایران‌ایر و ماهان روزانه فقط 4 فروند بوئینک 747 برای عملیات انتقال حجاج دارند. اینکه یک فروند بوئینگ 747 از فرودگاه جده دیر به ایران بازگردد یا از ایران با تاخیر به قصد جده به پرواز درآید موجب تشدید تاخیر می‌شود چون تعداد بوئینگ 747 محدود است و شرکت‌های هواپیمایی دست‌اندرکار نمی‌توانند جایگزین برای‌شان بفرستند. اما پروازهای ایرباس معمولاً بدون تاخیر یا با کمترین تاخیر ممکن انجام‌شده چون تعداد ایرباس‌ها زیاد است و در صورت بروز مشکل می‌توانند برای‌شان جایگزین بفرسنند.
اینکه تخصیص سالن از سوی عربستان به سختی صورت می‌گیرد و عملیات مقدمات پرواز و تفتیش برای هر پرواز بیش از چهار ساعت به طول می‌انجامد از جمله مواردی است که رئیس دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در جده از آنها به عنوان عوامل تاثیرگذار در بروز تأخیر در پروازهای بازگشت حجاج به کشورمان نام می‌برد.
با این حال، حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت ضمن بازدید از فرودگاه جده از حجاج خواست مشکلاتی که به لحاظ بروز تاخیر در پروازهای بازگشت به کشور بوجود آمده است را با سعه‌صدر پشت سر بگذارند. در عین حال از مسئولان اجرایی نیز خواستار شد با تعامل حداکثری با دست‌اندرکاران فرودگاه جده به کاهش مشکلات کمک کنند.
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =