سرپرست حجاج ایرانی در آخرین روزهای حضورش در سرزمین وحی به پرسش های خبرنگاران درباره حج تمتع 90 پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرآنلاین به حج حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر در نشست خبری که 22 آبان‌ماه در جمع خبرنگاران اعزامی به سرزمین وحی برگزار شد گفت: بیشتر اهدافی که در این سفر پیش‌بینی شده بود، محقق شد.
 
افسردگی نداشتیم
وی در پاسخ به خبرآنلاین نتایج گزارشهای میدانی که نشان میدهد طولانی شدن مدت اقامت حجاج ایرانی در مکه معظمه منجر به بروز افسردگی در برخی کاروان ها شده و اینکه چرا پیش بینی برنامه های فرهنگی انجام نشده بود اظهار داشت: با نظر شما موافق نیستم؛ بازرسان بعثه‌ مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت هر روز گزارش مشکلات، کمبودها و نواقص را منعکس می‌کنند و خود ما نیز در بازدید از اقامتگاه‌ها در جریان روند امور و خدمت‌رسانی به زائران قرار می‌گیریم. همچنین هماهنگی بعثه‌ مقام معظم رهبری با سازمان حج و زیارت بسیار خوب بوده و این سبب شده است، هر جا مشکل و نقصی وجود داشته است، منعکس و برای حل آن تلاش و اقدام شود،
 
راهکار افزایش نیافتن رکورد تاخیر
وی درباره اینکه چه کاری برای افزایش نیافتن رکورد تاخیر پروازها که هم اکنون 7 ساعت است انجام داده اید گفت: پیش از حج قراردادی با سعودی منعقد شد که بار مسافران بازرسی نشود تا اینگونه زمان کمتری هدر رود اما درست با شروع پروازها قرارداد لغو شد و پس از دو سه روز مشکل حل شد.
وی افزود: بارهای مانده در عربستان روز دوشنبه و سه شنبه به ایران متقل خواهد شد.
 
نتیجه طرح های پیشنهادی منتشر خواهد شد
سرپرست حجاج ایرانی بدون اشاره به موضوعی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو با خبرآنلاین درباره ارائه بسته پیشنهادی به عربستان پس از موسم حج مطرح کرده بود گفت: حاضریم تا نظرات و طرح های حجاج و رسانه ها در خصوص مشاعر مقدسه را دریافت کرده و پس از کارشناسی و جمع بندی در اختیار دولت عربستان قرار دهیم.
 وی روابط عمومی بعثه مقام معظم رهبری را کانال دریافت نقطه نظرات حجاج اعلام کرد و افزود: نتیجه این طرح ها و پیشنهادات را به اطلاع مردم می رسانیم.
وی تصریح کرد: سعودی ها هم به دنبال دریافت پیشنهادات هستند و باید سرعت عمل خود را در بهسازی شهر مدینه و مکه افزایش دهند.
 
اصلاح را از درون پذیرفته‌ایم
وی تاکید کرد: ما یک اصلاح را از درون پذیرفته‌ایم و خدمتگزار حجاج هستیم و وظیفه‌ ما اصلاح وضعیت موجود و بهتر شدن آن است. البته اکثر زائران ما بار اول تشرف‌شان به سرزمین وحی است، بنابراین شاید آن‌گونه که باید در جریان سیر تحولاتی که برای بهتر شدن امور حج و خدمت‌رسانی انجام شده است، نباشند؛ ولی آنچه به نفع مردم و قابل عملیاتی شدن است را در دستور کار قرار می‌دهیم و مشکلاتی که در حین سفر قابل حل باشد، برطرف می‌کنیم، در غیر این صورت اگر نیاز به کار کارشناسی باشد، برای عمره و حج سال بعد عملیاتی می‌کنیم.
 
دیپلماسی حج
قاضی‌عسکر همچنین درباره‌ نتیجه رایزنی‌ها با بعثه‌های حج کشورهای دیگر و تبادل تجربیات، گفت: سال گذشته دیپلماسی حج را شروع کردیم و ارتباطمان را با بعثه‌ حج کشورها توسعه دادیم تا از تجربیات موفق آن‌ها استفاده کنیم و تجربیات و دانش خود را در این زمینه در اختیار آن‌ها قرار دهیم، بنابراین سال گذشته تعدادی از کارشناسان و نمایندگان این بعثه‌ها به ایران سفر کردند و کارگاه‌هایی در حوزه کارهای فرهنگی و اجرایی برای آن‌ها برگزار کردیم.
 
زائران باید مسلط به زبان دوم باشند
نماینده‌ ولی فقیه در امور حج و زیارت ادامه داد: در بحث حج آسیب‌شناسی کردیم، زیرا زائران به دلیل این که آموزش‌های لازم را نمی‌بینند، در عمل دچار مشکل می‌شوند. باید روی این موضوعات خیلی کار کنیم، بویژه در زمینه‌ تسلط به زبان چرا که معمولا زائران دیگر کشورها دست‌کم علاوه بر زبان مادری به یک زبان دیگر تسلط دارند. باید سرمایه‌گذاری کنیم تا زائران ما دست‌کم به زبان عربی مسلط شوند تا بتوانند با زائران دیگر کشورها در تماس باشند.
راهکار کاهش بازارگردی حجاج
او در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ دغدغه مقام معظم رهبری درباره‌ توجه زائران به فلسفه‌ حج و کاستن از بازارگردی زائران و خرید سوغاتی، خاطرنشان کرد: در این زمینه اقداماتی را در چند سال گذشته شروع کرده‌ایم، نتیجه‌ نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، بخشی از این مشکل را باید با فرهنگ سازی حل کرد. اگر زائر به این مساله توجه کند که این کالاها در کشورهایی تولید می‌شود که اعتقادی به خدا ندارند، پس نمی‌تواند تبرک و تیمن باشد و اگر به مردم بقبولانیم که به زائر خود سفارش خرید سوغاتی ندهند، بخشی از این مشکلات حل می‌شود؛ اما بخشی دیگر نیازمند فراهم کردن بستر برای خرید زائران با قیمت مناسب در داخل کشور است که باید توسعه یابد. همچنین توجه به فلسفه‌ی حج به طور طبیعی اثرگذار خواهد بود.
سرپرست حجاج ایرانی بیان کرد: امیدوارم به کمک رسانه‌ها این فرهنگ‌سازی صورت گیرد و بسترهای لازم فراهم شود که امسال در بازدیدهایی که داشتیم، کاهش حج بار زائران را شاهد بودیم.
وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم در سالن ترانزیت، فروشگاه‌هایی ایجاد کنیم که زائران از آن‌جا خرید کنند و توسط پست بارشان ارسال شود، می‌تواند حجم خرید و بازارگردی زائران را کاهش دهد، هرچند نباید به کلی با خرید سوغاتی مخالفت کنیم که استحباب آن در روایات ذکر شده است، باید از آسیب‌های آن کاسته و از منافعش بهره‌برداری کنیم.
 
باید تفاوتی بین دیدگاه‌های عناصر افراطی و مسؤولان دولتی عربستان قائل باشیم
سرپرست حجاج ایرانی که در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این که آیا تغییرات در دولت عربستان تاثیری در تعاملات آن‌ها با مسؤولان حج کشور در روزهای اول تشرف حجاج به عربستان ایجاد کرده است؟ اظهار کرد: تغییراتی که در دولت عربستان به‌وجود آمد مانع توسعه‌ روابط ما نیست. معتقدم روابط خوب بین دو کشور در حوزه‌ی حج و زیارت می‌تواند ما را به برگزاری حج و عمره آرام و روان موفق کند و برخی مشکلات نیز با تفاهم حل شود.
 
وی خاطرنشان کرد: باید تفاوتی بین دیدگاه‌های عناصر افراطی و مسؤولان دولتی عربستان قائل باشیم، چرا که عناصر افراطی اعتقاداتی دارند که مبنای آن بر اساس سلسله دریافت‌های غلط است، مثل اتهامات نادرستی که درباره‌ی تحریف قرآن یا قبرپرستی به شیعه نسبت می‌دهند که همه می‌دانند، این‌ها دروغ بزرگی است، لذا حساب آن‌ها را باید جدا کرد؛ اما با مسؤولان دولتی عربستان این ظرفیت برای همکاری مشترک و حل مسائل وجود دارد.
 
چطور سهمیه حج ایران افزایش میابد؟
قاضی‌عسکر همچنین در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای افزایش سهیمه‌ی زائران ایرانی دارید؟ گفت: اگر این روابط بین طرفین، کاملا پایدار شود می‌توانیم هر سال سهمیه‌ اضافه‌تری بگیریم تا زائرانی که در نوبت هستند، به حج مشرف شوند. البته در سال‌های گذشته سهمیه ما متفاوت نبوده است، بلکه در پایان سهمیه‌ای می‌دادند که امسال داده نشد و تلاش ما این است که بتوانیم این سهمیه را بگیریم.
 
همایش های بعثه و بیداری اسلامی
وی در ادامه درباره‌ این‌که برگزاری همایش‌هایی با حضور اندیشمندان و زائران دیگر کشورها چه تاثیری در توجه به بیداری اسلامی ملت‌های مسلمان دارد؟ یادآور شد: در دیدارهایی که داشتیم می‌توان فهمید که فضای حج امسال با سال گذشته متفاوت بود. امسال زائرانی که از کشورهایی همچون مصر و امثال آن آمده بودند، احساس عزت می‌کردند که دیکتاتورها ساقط شده و مردم بر سرنوشت خود حاکم شده‌اند و بیشتر آن‌ها معتقد بودند؛ از حرکت انقلاب مردم ایران الهام گرفته‌اند.
 
به گفته او، کفرستیزی، مقابله با استکبار جهانی، ضدیت با رژیم صهیونیستی، دفاع از مردم فلسطین و همبستگی اسلامی در زائران امسال مشهود بود و نشان می‌داد ملت‌های اسلامی بیدار شده‌اند و استکبار دیگر نمی‌تواند بر آن‌ها سلطه پیدا کند و در گفت‌وگوهایی که داشتیم نشان خاصی درباره‌ی گرایش به اسلام در مردم پیدا شده است.
 
سرپرست حجاج ایرانی گفت: قدرت‌های شیطانی باید بپذیرند که شرایط امروز متفاوت با گذشته است و خاورمیانه جدید با مبنای تفکر اسلامی و تفکرات دینی در حال شکل گیری و این بیداری اسلامی درحال تحقق است که امیدواریم کشورهایی که در حال حرکت به این سمت هستند، زودتر به موفقیت دست پیدا کنند.
 
ویژگی برنامه های فرهنگی امسال حج
نماینده‌ی ولی فقیه در امور حج و زیارت خاطر نشان کرد: و برنامه‌های فرهنگی همچون برگزاری دعاهای کمیل و عرفه، جلسات انس و معرفت در کاروان‌ها، فعالیت‌های فرهنگی روحانیون و برگزاری مسابقات و برنامه‌های مناسبتی نیز به شکل مطلوبی برگزار شد.
 
او با بیان این‌که در هفته‌ی اول برگزاری دعای کمیل در مدینه‌ی منوره حدود 26 هزار زائر و در هفته‌ی دوم نزدیک به 17 هزار زائر ایرانی حضور داشتند، گفت: آ‌نچه سبب شگفتی دیگران و حتا مسؤولان کشور میزبان در برگزاری این مراسم شد نظم و انضباط مردم در زمان برپایی مراسم و حتا پیش و پس از آن بود که مسؤولان سعودی حاضر در این مراسم رسما از نظم و انضباط زائران ایرانی تقدیر می‌کردند.
 
سرپرست حجاج ایرانی با بیان این‌که برنامه‌های سیاسی حج نیز طبق روال انجام شد که اوج آن‌ها مراسم برائت از مشرکان در عرفات بود، افزود: امسال تغییراتی در برنامه‌های این مراسم انجام شده بود که از جمله چادرها به گونه‌ای تنظیم شده بودند که نمود جمعیت بهتر از سال پیش بود، زائران نیز تا پایان قرائت قطعنامه در آن حضور داشتند و شرکت مردم در این مراسم جدی‌تر از سال قبل بود.
 
او ادامه داد: در تبلیغات داخلی مراسم برائت تغییراتی داده بودیم و شعارهای جدیدی نصب شده بود که صحنه‌ی جلسه را باشکوه‌تر کرده بود.
 
قاضی‌عسکر یادآور شد: برنامه‌های قرآنی نیز امسال رشد بهتری داشت و نشان می‌داد چاپ و توزیع قرآن بین زائران توانسته است اثرگذار باشد و ختم قرآن و تدبر در آن، میان زائران نسبت به سال گذشته بیشتر بود.
 
وی همچنین با اشاره به این‌که همایش‌هایی که در مکه و مدینه برگزار شده است نسبت به سال گذشته با شکوه‌تر و از نظر محتوایی، غنی‌تر بود، اضافه کرد: همایش‌های تقریب مذاهب اسلامی، اهل البیت (ع)، قدس و منزلت زن در حج امسال با استقبال بسیار گسترده و با شکوهی برگزار شد.
 
می خواهیم به حج مطلوب برسیم
او در ادامه با تقدیر از رسانه‌های تصویری و مکتوب در انعکاس اخبار رخداد عظیم حج و همچنین زائران بیت‌الله الحرام برای برگزاری هرچه بهتر و روان‌تر این مناسک حج، گفت: وقتی از حج مطلوب سخن می‌گوییم و بنا داریم به آن برسیم، طبیعی است که زمان می‌خواهد؛ اما در برخی بخش‌ها با وجود برنامه‌ریزی در عمل اتفاقاتی می‌افتد که آن را تغییر می‌دهد و یکسری کارها نیز در اختیار کشور میزبان است، به هرحال حضور بیش از سه میلیون زائر محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 184836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =