وزارت علوم در سال های گذشته تلاش بسیاری کرده است دوره های مجازی دانشگاه ها به عنوان یک راه ادامه تحصیل شناخته شود. اما به دلایل مختلف دوره های مجازی، چندان رشدی نداشته اند و البته مشکلات بسیاری هم برای آموزش عالی درست کرده اند.

اما از وزارت علوم خبر می رسد راهکاری تازه ای برای توسعه دوره های مجازی پیدا شده است؛ اختصاصی شدن آموزش مجازی دانشگاهی برای شاغلان.

به گفته مدیرکل دفتر گسترش وزارت علوم، یکی از شرایط ثبت نام در دوره های مجازی آزمون اختصاصی دانشگاه‌ها، داشتن سه سال سابقه کاری برای داوطلبان است.

این در حالی است که سه دهه پیش، در سال های پس از انقلاب فرهنگی که دانشگاه پیام نور پا گرفت، شاغلان دولتی به دلیل اینکه فرصنی برای ادامه تحصیل نداشتند، ترغیب شدند به این دانشگاه بروند. چه اینکه اصلا پیام نور به عنوان یک دانشگاه باز، کلاسی برگزار نمی کرد و اگر کلاسی هم تشکیل می شد، در روزهای آخر هفته بود. در میانه های دهه 80 اما پیام نور شد ناجی آموزش عالی و محل تحصیل جمعیت زیادی از جوانان پشت کنکوری.

اکنون اما به نظر می رسد دوره های مجازی دانشگاه ها، بار تحصیل شاغلان را به دوش بکشند.

سید ابوالفضل حسنی درباره دوره های مجازی به ایسنا گفته: در حال حاضر آیین‌نامه و نظام یادگیری دوره‌های مجازی تدوین و در دست مطالعه است. پذیرش دانشجویان مجازی از سال آینده براساس آیین‌نامه جدید صورت می‌گیرد، 

حسنی با اشاره به برگزاری آزمون دوره‌های مجازی از طریق کنکور سراسری، گفت: این دوره‌ها برای دانشگاه‌های توانمند و دانشگاه‌هایی که مجوز برگزاری دوره‌های الکترونیکی را از دفتر گسترش وزارت علوم دریافت کرده‌اند، از طریق آزمون اختصاصی و زیر نظر سازمان سنجش برگزار می‌شود.

به گفته مدیر کل دفتر گسترش وزارت علوم با بیان اینکه در آزمون ثبت نام دانشگاه ها، داوطلبان باید دارای سه سال سابقه کاری باشند: آموزش الکترونیک عمدتا برای افراد شاغل و کسانی است که نمی‌توانند در دانشگاه حضور فیزیکی و مستمر داشته باشند. آزمون اختصاصی دانشگاه‌ها مختص این افراد برگزار می‌شود، چرا که آنان نمی‌توانند با سایر متقاضیانی که وارد دوره‌های روزانه کنکور می‌شوند، رقابت کنند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین عطایی شهرضا IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۴
    6 2
    تحصیل در دانشگاههایی مانند پیام نور مشکلات خاص خودش را دارد و عده زیادی از افرادی که به این دانشگاه وراد می شوند با مشکلات عدیده مانند نبود منابع درسی استاندارد، نبود اساتیدمجرب، امتحانات پایان ترم مشکل و در نتیجه همه این موارد افزایش مدت تحصیل وبه نوعی در جا زدن در سنین جوانی مبتلا می شود که افراد را به تحصیل در دانشگاههایی مثل دانشگاه آزاد اسلامی ترغیب می کند باید پذیرفت که امکانات تحصیل از راه دور در ایران به خوبی میسر نیست//
  • سعیدی IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    0 0
    با سلام، من رشته تاریخ اسلام در دانشگاه آزاد واحدعلوم تحقیقات سال 93 ÷ذیرفته شدم ولی به دلیل شاغل بودن و نداشتن مرخصی نتونستم ادامه بدم خواستم سوال کنم میتونم انتقالی بگیرم و بیام دانشگاه مجازی؟ لطفا پاسخ بدید