فارس نوشت:

رئیس مرکز آمار ایران از هزینه 200 میلیارد تومانی سرشماری سال 90 خبر داد و گفت: طبق گزارش 18 روزه کشور، 10 درصد خانوارها غایب بودند که در دو روز باقی مانده این رقم کاهش می‌یابد.
عادل آذر  با بیان اینکه سرشماری تمام‌ طرح‌ها در سال 91 الکترونیکی می‌شود، اظهار داشت: تمام برنامه‌ریزی‌های ما این است که در سال 91 اطلاعات طرح‌ها از روش کاغذی به رایانه انجام شود.

*راه‌اندازی سیستم آمار و اطلاعات ملی کشور در سال 91

وی با اشاره به اینکه امسال آخرین دوره سرشماری به روش سنتی و کاغذی است، ابراز داشت: راه‌اندازی سیستم آمار و اطلاعات ملی کشور در سال 91 جزو ماموریت‌های مرکز آمار ایران است.
این مسئول، درباره ویژگی این سیستم اذعان داشت: با راه‌اندازی این سیستم سرشماری نفوس و مسکن سال 95 با استفاده از دستگاه رایانه شخصی و کاملا الکترونیک انجام می‌شود و این سیستم هوشمند اطلاعات را از طریق ماهواره به مرکز داده انتقال می‌دهد و کار پردازش سریع انجام می‌شود.
وی ادامه داد: قبلا کار پردازش در سرشماری قبلی حدود یک سال تا 1.5 سال طول می‌کشید و در سرشماری 90 این زمان به 6 ماه رسیده و در سال 95 با استفاده از سیستم هوشمند مذکور کارپردازش سرشماری به یک ماه می‌رسد.

*سرشماری الکترونیکی طرح کشاورزی

آذر با تصریح بر اینکه تمام طرح‌ها از سال 91 با سیستم هوشمند و دیجیتالی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: نخستین آمارگیری هوشمند و الکترونیکی با سرشماری کشاورزی انجام می‌شود.
وی، استخراج و کارپردازش سرشماری نفوس و مسکن 90 را کاملا مکانیزه عنوان کرد و افزود: بخشی از استخراج این سرشماری در نیمه نخست آذر امسال اعلام می‌‌شود و انتشار کامل آمار در بهار سال 91 صورت می‌گیرد.
رئیس مرکز آمار ایران خاطرنشان کرد: امسال استخراج و کارپردازش آمار نفوس و مسکن مبتنی بر فناوری‌های نوین به صورت متمرکز در تهران انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه سیستم بسیار پیشرفته برای آغاز قرائت فرم‌ها از 25 آبان جاری نصب می‌شود، یادآور شد: نتایج این پردازش در آذر امسال مشخص می‌شود.

*پیش‌بینی 75 میلیون نفر جمعیت ایران

آذر درباره پیش‌بینی جمعیت ایران پس از پردازش آمار نفوس و مسکن 90 بیان داشت: پیش‌بینی می‌شود جمعیت ایران به حدود 75 میلیون نفر برسد و بعد خانوار 3.7 باشد.
وی با موفقیت خواندن کار آمارگیری نفوس و مسکن 90 اذعان داشت: 54 هزار آمارگیر در کشور به درب منازل مردم مراجعه می‌کنند و حتی یک مورد شکایت نداشتیم.
این مسئول، 60 درصد نیروهای سرشماری را زن‌ها ذکر کرد و متذکر شد: یکی از ویژگی‌های ممتاز سرشماری تمرکز به وضع اشتغال و بیکاری است.
وی، سرشماری را نوعی سرمایه‌گذاری برای کشور دانست و تصریح کرد: سرشماری کشور 200 میلیارد تومان هزینه دارد و این هزینه‌ها برای کسب اطلاعات ناب و اصیل است که کیفیت داده‌ها به مردم برگردد.
آذر با اشاره به اینکه نتیجه این نوع سرمایه‌گذاری باید به مردم برگردد، اذعان داشت: به همین دلیل اطلاعات مردم باید درست و باکیفیت باشد.
وی از عملکرد ماموران سرشماری اظهار رضایت کرد و با اشاره به بازخوردهای مردم، اضافه کرد: یکی از مشخصه‌های این سرشماری نحوه برخورد و منش ماموران آمارگیر است که مردم نیز راضی بودند.
این مسئول خاطرنشان کرد: به‌کارگیری اخلاق اسلامی و حوصله و پاسخ درست مردم به پرسش‌های ماموران از توصیه‌های مقام معظم رهبری بوده است.

*غیبت 10 درصد خانوارها در سرشماری کشور

وی درباره خانوارهای غایب در طرح سرشماری نفوس و مسکن کشور یادآور شد: طبق گزارش 18 روزه کشور، 10 درصد خانوارها غایب بودند که در دو روز باقی مانده این رقم کاهش می‌یابد.
آذر افزود: در حال حاضر شمارش بسیاری از حوزه‌ها به اتمام رسیده و شمارش خانوارهای غایب در روزهای پایانی انجام می‌شود.


*80 درصد مرم گیلان سرشماری شدند

رئیس مرکز آمار ایران سرشماری گیلان را جزو استان‌های نرم کشور دانست و تصریح کرد: بیش از 80 درصد سرشماری این استان انجام شده است.
وی اذعان داشت: تهران پایین‌ترین استان کشور در سرشماری است که نزدیک به 80 درصد شمارش آن انجام شده و بقیه استان‌ها در نرم هستند و برای تهران ماموران را بسیج کرده‌ایم تا هر چه سریع‌تر کار سرشماری را انجام دهند.

/39/39

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 184488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =