این مرد خطاب به دخترش می‌گوید: اگر ما در کشوری زندگی می کردیم که تقوا مفید فایده بود، عقل سلیم وادارمان می کرد که خوب باشیم، و حرص و آز ما را قدیس جلوه می داد آنوقت روزگارمان چون حیوانات یا فرشتگانی بود که در خطه ای خرم، فارغ از هر گونه «قهرمان» به سر می برند.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «مردی برای تمام فصل ها» از سوی انتشارات کتاب زمان در 216 صفحه با قیمت 2500 تومان منتشر شد. «مردی برای تمام فصول» را که عبدالحسین آل رسول به «مردی برای تمام فصل ها» ترجمه کرده، رابرت بالت در سال 1960 نگاشته است در حالی که داستانی متعلق به قرن شانزده را روایت می کند.

 

بنابراین گزارش در معرفی داستان این کتاب آمده است: «داستانی که به زمان پادشاهی هنری هشتم در انگلستان بر می گردد. همان زمانی که نخستین بارقه های بی اعتباری کلیسا در آسمان کشورهای اروپایی آغازیدن گرفت و هنری هشتم از نخستین کسانی بود که خواهان خروج از زیر چتر سلطه کلسیا بود. هرچند انگیزه هنری از این اقدام، پیروی از خواهشهای نفسانی و روحیه تنوع طلبی اش در اختیار کردن همسران متعدد بود و این انگیزه بسیار تفاوت دارد با انگیزه کسانی همچون لوتر که خواهان آزادگی بشر از قیمومیت کلیسای به انحراف کشیده شده کاتولیک بودند.

 

رابرت بالت همین واقعیت تاریخی را که از هنری هشتم پادشاه انگلیس تا پاپ و اسقف زمان و سرتامس مور (صدر اعظم) در آن نقش داشته اند، دست مایه قرار داده و آن را در قالب تراژدی بازسازی می کند. تراژدی ای که قهرمان آن سرتامس مور است. مردی که در مقابل بی قیدی‌ها و قانون گریزی‌های دولت حاکم مقاومت نشان می دهد و حاضر نیست به هیچ قیمت وجدان، شرافت، انسانیت و اخلاق خود را فدای منافع و موقعیت‌های ناپایدار این دنیایی سازد و نهایتا به جرم شرافتمند بودن و زیر بار فساد نرفتن و پایبند به وجدان بودن سقراط وار محکوم به مرگ می شود تا بار دیگر بر این قانون تقریباً همیشه صادق تاریخ، که این جهان با همه دورنگیها و پلیدی‌هایش ظرفیت انسانهای بزرگ و شرافتمند را ندارد و عاقبت کسی که خود را همرنگ این جماعت نسازد، جام شوکران است، صحه بگذارد. مردی که در موضع حق خود ثابت قدم است و راسخ، و چنین است که با تغییر فصول در موضع او تغییری رخ نمی دهد و همین است که از او مردی برای تمام فصول می سازد.

 

مردی که در جایی خطاب به دخترش چنین زبان به سخن می گشاید: اگر ما در کشوری زندگی می کردیم که تقوا مفید فایده بود، عقل سلیم وادارمان می کرد که خوب باشیم، و حرص و آز ما را قدیس جلوه می داد. آنوقت روزگارمان چون حیوانات یا فرشتگانی بود که در خطه ای خرم، فارغ از هر گونه «قهرمان» به سر می برند. اما اکنون که می بینیم حرص و غضب و حسد و غرور و بطالت و شهوت و حماقت بر فروتنی و پاکدامنی و جرأت و عدالت و فهم غلبه دارد و بیشتر مفید فایده است و ما هم بهرحال باید انتخاب کنیم که اساساً انسان باشیم یا نه، پس ناچار باید کمی پایدار بمانیم، حتی اگر لازم باشد خطر «قهرمان» شدن را نیز بپذیریم.»

 

ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب‌‌‌ کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. سایر هموطنان نیز با پرداخت هزینه ارسال پستی، می توانند تلفنی سفارش کتاب دهند.

 

291/60

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 184484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =