استاد ژئوپلتیک دانشگاه تربیت مدرس در واکنش به گزارش جدید آژانس بین​المللی اتمی علیه ایران، گفت: باید به شورای امنیت شکایت کنیم.

پيروزمجتهدزاده در يادداشتي که با همين عنوان براي خبرآنلاين، نوشته است، با اشاره به اينکه محتویات این گزارش بر پایه "اگر" و "ممکن است" و " شاید" جمع آوری شده است و این از کارآمدی گزارش می​کاهد، نوشته است: به اين ترتيب علی​الاصول زمینه​هایی به دست ایران می​دهد تا در واکنشی حساب شده هدف از انتشار چنین گزارشی را به چالشی بین​المللی درآورد.
وي در عين حال متذکر شد که اگر در واکنش به اين گزارش بی​دقتی شود و با عجله و هیجان زدگی برخورد شود، همین گزارش بی اهمیت می تواند دست آویزی برای اعمال فشارهای بیشتر بر ایران باشد. کما اينکه شاهدیم که اسرائیل بر مبنای این گزارش تنش آفرين که احیانا به خواسته خودش تدارک دیده شد، مطابق معمول همیشگی خود خواهان تدارک حمله نظامی به ایران است و برخی مقامات امریکایی به ویژه در وزارت خارجه آن کشور خواهان وضع تحریم های جدیدتر و سخت گیرانه​تری علیه ایران هستند.
به اعتقاد اين استاد دانشگاه، منظور تهیه کنندگان گزارش فراهم سازی فضا برای افزایش فشارها بر ایران است اما فکر نمی کنم چنین گزارشی در این مقطع چندان زمینه ساز تهدیدهای جدی باشد، چراکه این گزارش بسیار ضعیف تنظیم شده و احتمالا قادر نخواهد بود شرایطی را برای اقدام علیه ایران فراهم کند. به گفته دیگر این گزارش بسیار ضعیف و تا حدود زیادی "غیر واقعی" در زمانی مطرح می شود که اسرائیل با از دست دادن حامیان مصری و ترکیه ای خود در تحولات اخیر خاورمیانه در ضعیف ترین شرایط ژئوپولیتیکی و ژئواستراتژیکی خود قرار دارد و غرب در مجموع در ژرفای ورشکستگی های سیاسی و اقتصادی هرگز قادر نخواهد بود تهدیدهای وزیران خارجه ایالات متحده و فرانسه و اسرائیل را پی گیری کند. با این حال ما نمی​توانیم به این دلایل خیال آسوده داریم و به بطالت بگذرانیم چون حتی در این شرایط نیز احتمال تشدید انزوای سیاسی – اقتصادی ایران وجود دارد
مجتهدزاده در پايان يادداشتش به دولت براي پاسخگويي به گزارش آژانس توصيه​هايي کرده و نوشته است: اولا صرف توضیحات نماینده ایران در آژانس {علي اصغر سلطانيه} در خصوص این گزارش کافی نیست و دولت باید از طریق سازمان انرژی اتمی اعتراض کاملا مستند خود را به شورای حکام ارائه دهد و متذکر شود که زمانی که آقای آمانو دست به انتشار چنین گزارش های غیر مستند و متکی بر احتمالات (شاید، ممکن ایت، بلکه این طور باشد) زده است، از اعتبار کار بازرسی و از اعتبار موقعیت آژانس در مذاکره کاسته است برای ایران هم محلی از اعتماد نسبت به آژانس باقی نگذاشته است و از میان رفتن زمینه های اعتماد نسبت به بی طرفی آژانس و دبیر کل آن، ادامه همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی را با تردید مواجه کرده است.
وي افزود: در مرحله دیگر، من بر این گمان هستم که دولت حتی باید گامی فراتر بردارد و موضوع این گزارش را در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح نماید بر اساس این استدلال که گزارش جدید آمانو دست آویزی برای تحریک تهدید های نظامی علیه ایران که و تاثراتش بر شرایط کاملا متزلزل کنونی خاور میانه است که نا امنی شدیدی را در این منطقه به شدت افزایش می دهد.
متن کامل اين يادداشترا اينجا بخوانيد.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 184220

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    1 2
    ولی به نظر من ایران باید با کشورهای جنبش عدم تعهد به اجماع بقرسد نه با شورای امنیت