۰ نفر
۱۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۷

علی حق

بیست سالی می شود که برخی از کارشناسان، تجار بخش خصوصی، سیاستگذاران اقتصادی و گاه حتی سیاستمداران ایرانی این ادعا را مطرح می کنند که نرخ برابری دلار در برابر ریال پایین تر از واقع است. بنابر این ادعا، نرخ ارز در ایران تثبیت شده است و رابطه معقولی با نرخ تورم ندارد. این ادعا با این گمانه ها جمع بندی می شود که قیمت واقعی دلار در ایران حداکثر 30 هزار ریال و حداقل 16 هزار ریال است.
برای ایجاد شبهه در این ادعا چند نکته مطرح می شود:
1-      در طول 33 سال گذشته نرخ دلار از 70 ریالی به بیش از 13 هزار ریال رسیده است. یعنی بیش از 185 برابر و به طور متوسط سالانه 5.6 برابر. حال سوال اینجاست که وقتی طی 33 سال گذشته بیشترین نرخ تورم ثبت شده در اقتصاد ایران 49.5 درصد و مربوط به سال 74 است، چگونه می توان متوسط تورم بیش از 300 درصدی سالانه را در افزایش قیمت دلار دخالت داد؟ حتی اگر دوره ارزیابی خود را طولانی تر کنیم باز هم میزان افزایش نرخ دلار همواره بیش از نرخ تورم خواهد بود. چون حتی در بازه زمانی 50 ساله هم به دست آوردن نرخ فعلی دلار نیازمند پذیرش تورم سالانه بیش از 150 درصدی است که با واقعیات اقتصاد ایران همخوانی ندارد. همچنین حتی اگر نرخ رسمی دلا را که نزدیک به 11 هزار ریال هست را نیز مبنا قرار دهیم، باز هم صعود نرخ دلار فرسنگ ها با تورم اقتصاد ایران فاصله دارد. پس چرا باید دلار گران تر از اینی که هست باشد؟
2-      حال حتی اگر منظور منتقدان دلار ارز 13 هزار ریالی(!) محاسبه نرخ دلار بر پایه شاخص قدرت خرید هم باشد، محاسبه یک کارشناس مستقل نشان می دهد که با انتخاب سال‌ 1340 و با فرض محاسبه مابه تفاوت تورم داخل ایران با آمریکا طی 50 سال گذشته، نرخ حقیقی دلار در سال جاری حدود 8200 ریال برآورد می‌شود.(اصل مطلب) پس نرخ های بالاتر دلار را این عده چگونه به دست آورده اند؟ پاسخ این جاست که آنها دوره مدنظر برای محاسبه خود را به دلخواه انتخاب می کنند، چون اگر اگر سال 1380، سال مبنا فرض شود، تا ابتدای سال 1390 سطح عمومی قیمت ها در ایران 3.6 و در آمریکا تنها 1.2  برابر شده است. با توجه به اینکه نرخ دلار در سال 1380 برابر با 7925 ریال بوده است، نرخ دلار در سال 1390، معادل 23000 ریال تعیین می شود. ولی آیا این شیوه خود بخشی ا ز راهکارهای استفاد هاز آمار برای وارونه نمایی واقعیت نیست؟
3-       در حال حاضر هر افغانی(واحد پول افغانستان) در برابر 280 ریال ایران معامله می شود. آیا شرایط شاخص های کلان اقتصاد ایران در مقایسه با اقتصاد افغانستان تا این حد نامناسب است که واحد پول آنها 280 برابر ریال ایرانی ارزش داشته باشد؟
4-      اگر هدف دلسوزی برای صادرات غیرنفتی است که فعلا با تاکید بر لقب غیرنفتی و گازی بودن در شرایط نزولی قرار دارد، چرا کشوری همچون چین که سیاست توسعه طلبانه در باب صادرات دارد، نسبت به تضعیف یوان، (واحد پول چین) با امریکا و اروپا نزاع ارزی می کند؟ این در حالی است که تازه ترین بررسی ها که در نهاد تجاری کشور، اتاق بازرگانی تهران انجام شده، کشش پایین افزایش صادرات را در قبال افزایش نرخ ارز نشان می دهد و مسایل نهادی را بیش از پیش مهم تر می داند.
اما دلیل تلاش برای گرانی دلار چیست؟
دو دسته مدافع دلار گران هستند. یک طیف عاملان سرمایه داری دولتی که چشم به گران فروشی دلار داشته و دارند و دوم، طبقه تجار سنتی که همچنان علاقمندند که صادرات سنتی خود را به مدد بی ارزش شدن ریال ادامه دهند. لذا نرخ های نجومی دلار یا از تقسیم دلارهای نفتی بر هزینه های سرمایه داری نفتی به دست می آید یا از قیمت های رو به افول صادرات سنتی ما در بازارهای جهانی. اگر دلار مساله کسب سود این دو دسته نیست، پس چرا بدل به اصلی ترین معضل اقتصاد ایران شده است؟
طبیعی است که این دو دسته حاضرند برای تبلیغ مزایای دلار گران برای اقتصاد ایران کلی هم تبلیغ کنند و کار خود را پیش ببرند ولی این مردم کوچه و بازار و فعالان بخش خصوصی هستند که طی این سال ها بار تورم و افزایش هزینه تولید و گرانی واردات را به دوش کشیده اند تا ریال کم ارزش تر شود و موجودی جیب شان کم ارزش تر.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 184001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهرام IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    5 2
    افرین. چقدر عالی گفتی. من میدانم که حرفت چقدر منتقی است. خیلیها شاید ندانند که هر اماری که دادی چقدر سخت بدست می اید و تو چقدر هم هنرمندانه انرا به قلم کشیدی. بهت افتخار میکنم.
  • بدون نام IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    10 1
    تاسف که از ديد رييس بانک مرکزي اش دونرخي بودن ارز همان ارز تک نرخي است ! اگر در چنين سيستم بانکي با چنين رييسی اختلاس روي ندهد جاي تعجب است.
  • بدون نام IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    3 6
    چه کسانی از بالا رفتن دلار ضرر می کنند؟ واردکنندگان جنس های بنجل چینی که در این چند سال میلیاردر شده اند!
  • علي حده IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    3 0
    عزيزم تمام اشتباه محاسباتي امثال شما از انجايي شروع ميشود كه نرخ تورم اعلا م شده توسط بانك مركزي رامبنا محاسبه قرار مي دهيد اعدادي كه هميشه وسالهاي سال است كه غير واقعي بوده اند فكر كن!!!!!!
  • بدون نام MY ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۸
    0 0
    آمارهای رسمی با واقعیات تطبیق نمی کنند. چرا در این تحلیل افزایش قیمت طلا مغفول مانده است؟
  • امیرحسین IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۸
    3 3
    اگه از ارزونی دلار حرف می زنی ، بخاطر فروش نفت است ، اگه نفت نبود دلار 2500 تومان می شد و حالا که نفت هست 1000 تومان می شود .
  • بابک IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۸
    2 9
    جدا آقای نویسنده بسیار بیسواد تشریف دارند . 33 سال پیش گوشت کیلوئی 15 تومان بود الان 15 هزار تومان یعنی هزار برابر شده در حالی که دلار فقط 185 برابر شده . اگر دلار به نسبت گوشت گران میشد باید هر دلار 7 هزار تومان میشد ولی با در نظر گرفتن تورم جهانی قیمت هر دلار 3 یا 4 هزار تومان میتواند باشد .
  • علی IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۸
    2 0
    بردار یا خواهر بدون نام! در حالی که چین ارزش پول خود را حفظ کرده آیا منطقی است که ما برای جلوگیری از واردات جنس چینی پول خود را بی ارزش کنیم؟ یا این که منطقی است، راه حل های دیگری پیدا کنیم؟ بی ارزشی پول ملی، تورم مارپیچی ایجاد می کند که جر نابودی تولید، کم ارزش کردن دارایی های ملی و وابستگی بیشتر به واردات نتیجه ای ندارد. آنها که از چین جنس می آورند همان هایی هستند که سال هاست از ایران پسته و امثالهم صادر می کنند. فراموش نکنید.
  • علی IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۸
    3 0
    بابک جان! از طرح بحث عوام زده تان معلوم است که چه کسی با سواد و چه کسی بی سواد. مگر معیار تعیین نرخ تورم که روند سطح عمومی قیمت ها را نشان می دهد، تنها بهای گوشت است؟ حتما مرجعتان برای تورم جهانی هم همانند درکتان از تورم است که صحبت از دلار 4 هزارتومانی می کنید.
  • علی IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۸
    3 0
    امیرحسین عزیز! اگر نفت نبود که هزینه کسب یک دلار برای ما بیش از این ها بود ولی فارغ از فضای انتزاعی چرا باید بیش از این هزینه های ملی اقتصاد را بالا ببریم؟ به هر حال ما یک کشور نفتی هستیم ولی ارزش پولمان از همه کشورهای نفتی پایین تر است.
  • علی IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۸
    1 0
    علی حده گرامی! در بخشی که در متن هایپر شده می توانید محاسبه نرخ دلار بر پایه قدرت خرید را که نرخ تورم آمریکا را ملاک قرار داده ببینید. مگر آن که به آمارهای بانک مرکزی هم بدبین باشد. اما واقعا فکر میکنید اختلاف نرخ تورم واقعی که شما از آن سخن می گویید تا این حد با نرخ بانک مرکزی اختلاف دارد که دلار باید چند هزارتومان شود؟
  • عقیل DE ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۸
    6 0
    انگار هر کی اینجا نظر میده و مقاله مینویسه بازاریه و داره پول خودش رو در میاره.بدبخت پدرم که کارشناس(لیسانس) راه وساختمان و کارمند بازنشسته هستش ماهی کمتر از 800000 حقوق میگیره بعد تازه خارجی ها دلشون خوشه میگن متوسط درآمد ایرانیها 1.5 میلیون تومنه.واللا ما که ندیدیم.خوب معلومه این پولا مال بازاریاست که فرقی نمیکنه تورم چه قدر باشه و چه قدر بشه اونا پولشون رو میگیرن..اقای احمدی نژاد کو اون عدالت اجتمایی که پدر من هر روز تو سرما و گرما با یه دوربین نقشه برداری تو شهر و بیابون حقوقش به 1 میلیون تومن هم نرسه؟
  • بهرام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۸
    6 0
    ذوستان عزیزم: بنظر میرسد بعضی دوستان مقاله را درست نگاه نکردند. خواهشمندم قسمت مقایسه به افغانی افغانستان را نیز بخوانید. حیف است این مقاله درست درک نشود. و دلار هم ۸۴۰ تومان. کمی با حوصله بخوانید. متشکر.
    • بابک IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۸
      4 1
      الان دلار چنان ارزان میباشد که همه بفکر مسافرت خارج از کشور افتاده اند ، کاشکی یکی آمار میگرفت چند درصد کارمندها سفر خارج رفته اند و صبح تا شب از نداری ناله میکنند .
  • بدون نام AE ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۸
    2 0
    بلاخره یکی راست گفت !!!!!!!!
  • ساشا IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۸
    5 0
    مثال: فکر کنید که شما اسمت آقای "مردم ایران" هست و یک ثروتی و کالا به نام "نفت" داری. یک مقداری از اون نفت را به قیمت 10 دلار میفروشی. حالا این 10 دلار را میتونی از خارج جنس بخری یا در ازای 10 دلار در ایران از سیستم بانکی 10 هزار تومان بگیری و خرج کنی. ولی یکدفعه یکی به نام آقای "دولت" یا آقای "بانک مرکزی" میاد این وسط خودش رو واسطه میکنه و میگه دلار مال شما "مردم ایران" نیست که مفت و ارزان بدم دست شما و دلار از امروز گران میکنم و در ازای 10 دلار فقط میتوانی 9 هزار تومن دریافت کنی. در اینجا آقای "دولت" از حق شما هزار تومان برداشته و در جیب خود گذاشته. در حقیقت دولت با گران فروشی ارز هزینه مردم را بالا برده. این هزینه افزون در علم اقتصاد "تورم" یا "گرانی اجناس" نامیده میشود.
  • محمد IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۲
    0 0
    نرخ ریال افقانستان که 280 برابر ریال ایران نیست. از شما بعید است! فقط اسمش ریال است ارزش یکسانی که ندارند. خب با کمی چشم پوشی می توانستید بگویید پول آمریکا پس از تبدیل به ریال هم هشت هزار برابر می ارزد دیگر! این چه استدلالی است آخه