شرق نوشت:

درحالی‌که آمار مبتلایان به ایدز در دنیا کاهش 19 درصدی نشان می‌دهد، روزانه بیش از هفت هزار نفر در سراسر دنیا به اچ‌آی‌وی مبتلا می‌شوند. تعداد موارد جدید عفونت اچ‌آی‌وی در جهان از اواخر دهه 1990 میلادی پیوسته در حال کاهش بوده، به‌گونه‌ای‌که در سال 2009 تعداد موارد جدید عفونت اچ‌آی‌وی، حدود 6/2میلیون نفر برآورد شده است.


این نشان‌ از کاهش 19 درصدی در مقایسه با 1/3میلیون عفونت جدید در سال 1999 است. دفتر ایدز سازمان ملل متحد در ایران اعلام کرد: «دیدگاه جهانی در مورد اچ‌آی‌وی به صفر رساندن موارد جدید این عفونت، به صفر رساندن موارد مرگ ناشی از ایدز و به صفر رساندن موارد تبعیض از طریق فراهم آوردن دسترسی همگان به خدمات پیشگیری، درمان، مراقبت و حمایت است.» این دفتر معتقد است انقلابی در سیاست‌های پیشگیری ضروری به نظر می‌رسد. با افزایش دسترسی به خدمات پیشگیری انتقال اچ‌آی‌وی از مادر به کودک، تعداد کودکان متولدشده با اچ‌آی‌وی کاهش یافته است.


دفتر هماهنگ‌کننده کشوری برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز در ایران در گزارشی اعلام کرد: «برآورد می‌شود در سال 2009 حدود 370 هزار کودک با اچ‌آی‌وی به دنیا آمده باشند که حاکی از 24درصد کاهش نسبت به پنج سال قبل است. این در حالی است که در کشورهای با درآمد بالا تعداد موارد جدید عفونت اچ‌آی‌وی در کودکان و نیز مرگ ناشی از آن در کودکان و مادران تقریبا صفر بوده است. با این همه در کشورهای با درآمد متوسط و پایین سالانه حدود 60 هزار زن باردار در اثر اچ‌آی‌وی از بین می‌روند. در سال 2011 (امسال) رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل به پایان دادن به عفونت اچ‌آی‌وی در میان کودکان و زنده نگاه داشتن مادران تا سال 2015 متعهد شدند.


تعداد مرگ سالیانه ناشی از ایدز در جهان رو به کاهش بوده و از 1/2میلیون مرگ در سال 2004 به 8/1میلیون مرگ در سال 2009 کاهش یافته است. این کاهش متعاقب افزایش دسترسی به درمان‌های ضد رتروویروسی و نیز مراقبت و حمایت از افراد اچ‌آی‌وی مثبت خصوصا در کشورهای با درآمد پایین و متوسط است. تعداد افرادی که با اچ‌آی‌وی زندگی می‌کنند در سال 2009 حدود 3/33میلیون نفر برآورد شده است که در مقایسه با تعداد افرادی که در سال 1999 با اچ‌آی‌وی زندگی می‌کردند 27 درصد افزایش داشته است. افرادی که با اچ‌آی‌وی زندگی می‌کنند، 20 تا 30 برابر بیش از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به سل فعال هستند. در سال 2009 حدود 400هزار نفر به علت سل مرتبط با اچ‌آی‌وی جان خود را از دست دادند که به این ترتیب سل باعث یک مرگ از هر چهار مرگ ناشی از ایدز بوده است. در صورتی‌که اقدام موثری از هم اکنون صورت نگیرد، بین سال‌های 2011 تا 2015، دو میلیون نفر از افرادی که با اچ‌آی‌وی زندگی می‌کنند در اثر ابتلا به سل می‌میرند. تا اول تیر 90، مجموعا 23هزار‌و 125نفر مبتلا به HIV/AIDS در کشور شناسایی شده‌اند.

30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 183822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =