۰ نفر
۵ مهر ۱۳۹۰ - ۰۶:۱۵

تهران امروز نوشت:

حلقه روبان قرمز هر روز دارد تنگ‌تر می‌شود و آدم‌های بی‌مبالات را به کام خودش می‌کشد. آخرین آمارهای مبتلایان به HIV-AIDS در کشور نشان می‌دهد که 398 مورد جدید در مدت سه ماه ثبت شده است. به طوری که آمار ایدز از 22 هزار و 727 نفر به 23 هزار و 125 نفر رسیده است. بر اساس این آمار جمع‌آوری شده از دانشگاههای علوم پزشکی کشور، تعداد مبتلایان به HIV/AIDS در کشور تا اول تیر 1390 مجموعا 23 هزار و 125 نفر بوده است.

در حالی که این آمار تا اول فروردین امسال 22 هزار و 727 نفر گزارش شده است. دکتر عباس صداقت، رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت به آمار مردان و زنان مبتلا به ایدز در کشور هم اشاره کرده است و گفته: «از مجموع 398 مورد جدید ابتلا به ایدز، 5 /91 درصد را مردان و 5 /8 درصد را زنان تشکیل می‌دهند در حالی که در سه ماهه قبل از آن، 7 /91 درصد مبتلایان مرد و 3 /8 درصد آن زن بوده‌اند.» بر اساس این گزارش وزارت بهداشت، تا کنون 4 هزار و 311 نفر از مبتلایان به ایدز در کشور فوت کرده‌اند.

به گفته صداقت، 5/ 46 درصد از مبتلایان به HIV در زمان ابتلا در گروه سنی 34 - 25 سال قرار داشته‌اند که بالاترین نسبت در بین گروههای سنی را به خود اختصاص می‌دهند. اما نکته اصلی ماجرا این است که بررسی آمار مقایسه‌ای نشان می‌دهد که موارد ابتلا به ایدز از طریق برقراری روابط جنسی از 8 /20 درصد تا اول فروردین امسال، به 1 /21 درصد تا اول تیر 90 افزایش یافته است. البته آنچه در آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت دیده نمی‌شود، تفکیک جنسیتی مبتلایان به ایدز از راههای جنسی است. در حالی که دهه آینده، دهه انتقال ایدز از طریق روابط جنسی خوانده شده و نوک پیکان آن به سوی مهم‌ترین قشر جامعه جوانان و نوجوانان است.

دکتر مینو محرز، نایب رئیس انجمن حمایت از بیماران عفونی کشور نیز در این باره می‌گوید: «با بیان اینکه موارد جدید حاکی از ابتلا به ویروس اچ‌آی وی از طریق تماس جنسی محافظت نشده است، عنوان داشته که وقتی سن ازدواج بالا می‌رود و آمار طلاق هم رو به افزایش است به تبع تماس جنسی محافظت نشده افزایش یافته و در نتیجه شیوع موارد ابتلا به بیماری ایدز از طریق این شکل از تماس‌های جنسی شدت می‌یابد.»

 رشد صعودی نمودار مبتلایان جنسی

 «نشانگان نقص ایمنی اکتسابی» این ترجمه‌ای است که از AIDS شده. ساده‌ترش، همان نیست و نابود شدن تدریجی سیستم ایمنی بدن است که انسان را در برابر بیماری‌های ریز و درشت محافظت می‌کند. ماجرای مبتلا شدن به این ویروس از 1960 شروع شد. قرار بود نخستین نمونه‌های واکسن خوراکی فلج اطفال تولید شود. به خاطر همین، 400 شامپانزه را شکار کردند و همین شامپانزه‌های مبتلا به ایدز، باعث بیماری یک میلیون کنگویی و روآندایی به این ویروس شدند. آفریقا بدبخت شد. کم‌کم هم این ویروس از راه‌های مختلف منتشر شد و دنیا را گرفت.

حالا دیگر همه درگیر این بیماری شده‌اند.در ایران هم بر اساس اعلام وزارت بهداشت و به گفته دکتر عباس صداقت، رئیس اداره ایدز، علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال 1365 تا حالا در کشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب تزریق با وسایل مشترک در مصرف کنندگان مواد (8 /69 درصد)، رابطه جنسی (10 درصد)، دریافت خون و فرآورده‌های خونی (1/1درصد) و انتقال از مادر به کودک (8/ 0 درصد) بوده است. راه انتقال در 3 /18 درصد از این گروه هم نامشخص مانده است. در مقایسه این آمار با مواردی که ابتلای آنان در سال 1389 گزارش شده است، اعتیاد تزریقی 4 /66 درصد، برقراری روابط جنسی 1 /21 درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک

 5 /2 را تشکیل داده است. در 10 درصد از موارد شناسایی شده در این سال راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده‌های خونی گزارش نشده است. همین جاست که نشان می‌دهد ابتلا به ایدز از راه رفتارهای پرخطر جنسی در حال پیشی گرفتن از بقیه راه‌هاست و آژیرهای خطر به صدا در آمده. دکتر وحید دستجردی، وزیر بهداشت هم در گفت‌وگو‌هایش از این مسئله ابراز نگرانی کرده؛«زمانی نگران انتقال ایدز از طریق خون آلوده و اعتیاد تزریقی بودیم اما امروز رفتارهای پرخطر جنسی و روسپی‌ها موجب افزایش موارد ابتلا به HIV ایدز شده است.

متاسفانه جوانان و نوجوانان ما از آموزش کافی در زمینه رفتارهای جنسی برخوردار نیستند و این در حالی است که روسپی‌ها در جامعه پراکنده‌اند و مسائل مربوط به رفتارهای پرخطر جنسی منجر به افزایش موارد ایدز در کشور می‌شود.» رئیس مرکز تحقیقات ایدز کشور، دکتر مینو محرز هم در خصوص افزایش موارد ایدز جنسی بالا رفتن سن جوان‌ها را علت این مسئله می‌داند؛ «وقتی سن ازدواج بالا می‌رود و از سوی دیگر آمار طلاق رو به افزایش است بالطبع تماس جنسی محافظت نشده نیز افزایش یافته و در نتیجه شیوع موارد ابتلا به ایدز از طریق این شکل از تماسهای جنسی شدت می‌یابد.»

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 175432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =