۱۵ طرح در حوزه آب و برق استان چهارمحال و بختیاری  بهره برداری شد

ایرنا نوشت: ۱۵ طرح در حوزه آب و برق استان چهارمحال و بختیاری با سرمایه‌گذاری ۲۷ هزار میلیارد تومان روز پنجشنبه ۲۵ آبان با حضور رییس‌ جمهور بهره‌برداری شد.

وزیر نیرو در این آیین با تشریح ویژگی طرح‌های افتتاح شده گفت: امروز یکی از آرزوهای دیرینه مردم استان چهارمحال و بختیاری به منصه ظهور رسید و ۱۵ طرح که بیشتر در حوزه آب است و نیز تعداد معدودی طرح در حوزه برق‌رسانی بهره‌برداری شد.

علی‌اکبر محرابیان افزود: برای اجرا و تکمیل این تعداد طرح ۲۷ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده که این حجم اعتبار و پروژه در حوزه آب این استان بی‌نظیر است.

وی تصریح کرد: مهمترین ویژگی این طرح‌ها این است که از بالادست تا نقطه نهایی آنها از جمله احداث سد، اجرای خطوط انتقال، شبکه تصفیه‌خانه و ایستگاه پمپاژ و تصفیه فاضلاب به بهره‌برداری می‌رسد.

وزیر نیرو، آبرسانی به ۵۰ درصد از جمعیت چهارمحال و بختیاری را در زُمره مهمترین این طرح‌ها برشمرد و گفت: این طرح آب پایدار ۱۳ شهر اصلی استان و ۱۳ مجتمع روستایی را تامین می‌کند و در حالی که عملیات اجرایی آن از سال ۹۰ آغاز شده بود اما تا قبل از دولت سیزدهم، تنها از ۳۰ درصد پیشرفت اجرایی یعنی بطور متوسط سالانه ۲.۷ درصد پیشرفت برخوردار شده بود معهذا طی ۲ سال اخیر سالانه ۳۵ درصد پیشرفت داشته و سرعت اجرای آن در دولت سیزدهم ۱۳ برابر شده است.

محرابیان ادامه داد: اینکه این طرح نیاز آبی ۵۰ درصد از مردم استان را تامین می‌کند به معنای این نیست که در گذشته مردم از زاینده‌رود برداشت نمی‌کردند بلکه در گذشته نیز آب بدون تصفیه از چشمه کوهرنگ برداشت می‌شد اما اکنون با بهره‌برداری از تصفیه‌خانه، آب با کیفیت و تصفیه‌ شده و پایدار برای مردم تامین شده است.

وی به چالش‌های تامین آب در این استان در سال های گذشته اشاره کرد و گفت: گاهی برداشت آب به سبب یخ زدن چشمه و گاهی بر اثر کُدورت با چالش جدی روبرو می‌شد و مسوولان را مجبور به اجرای طرح‌های پدافندی می‌کرد اما با افتتاح این طرح، چالش‌های یاد شده رفع می‌شود.

وزیر نیرو، استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در احداث سازه‌های ایستگاه پمپاژ و سازه آبگیر را از جمله توانمندی‌ها مهندسان بومی عنوان کرد و گفت: با این اقدام مهندسی ۱۴۰ میلیارد از هزینه‌ها کاسته شد.

محرابیان به دیگر طرح‌های قابل بهره‌برداری اشاره کرد و افزود: آبگیر سد و اجرای خطوط انتقال آب «سد باباحیدر» به طول ۵۰ کیلومتر، دیگر طرح مهم امروز است که تا قبل از دولت سیزدهم متوقف شده بود اما اکنون با بیش از ۹۳ درصد پیشرفت سازه سد و تکمیل خطوط انتقال، آب آشامیدنی ۱۵ درصد از مردم استان معادل ۱۳۶ هزار نفر در پنج شهر و ۱۱ مجتمع روستایی شهرستان فارسان تامین می‌شود.

وی یادآور شد: در مجموع امروز ۶۵ درصد ازمردم استان چهارمحال و بختیاری از نعمت آب پایدار در بخش‌های آشامیدنی، کشاورزی و صنعت برخوردار شدند.

وزیر نیرو با قدردانی از تلاش جهادگران قرارگاه امام حسن(ع) در اجرای طرح جهاد آبرسانی به روستاهای استان اظهار داشت: در قالب این طرح نیز ۱۱۷ روستای دارای تنش آبی استان از نعمت آب پایدار برخوردار می‌شوند و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان دولت سیزدهم تمام روستاهای دور و نزدیک استان آبرسانی خواهند شد و تنش آبی در روستاهای استان از میان برداشته می‌شود.

محربیان ابراز امیدواری کرد که تا ۲ سال آینده با تلاش‌های بکار گرفته شده، مُهر پایانی بر تمام طرح‌های حوزه آب و برق استان زده شود و در این پیوند از صبوری مردم و وحدت مسوولان و نمایندگان مجلس و تلاش مدیران و پیمانکاران قدردانی کر

گفانی است، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان صبح امروز پنجشنبه در دور دوم سفرهای استانی وارد فرودگاه بین‌المللی شهرکرد شد و مورد استقبال نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد، استاندار، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استانی قرار گرفت.

بهره‌برداری از ۵۰ کیلومتر بزرگراه، افتتاح چهار هزار واحد مسکن شهری و روستایی در قالب طرح نهضت ملی، آغاز عملیات اجرایی ۱۲ هزار واحد مسکونی و واگذاری ۴۰۰ قطعه زمین در قالب طرح جوانی جمعیت و آماده‌سازی ۲۰۰ هکتار زمین، افتتاح طرح توسعه چادر مشکی حجاب در شهرکرد، توسعه صنایع فولاد، بهره‌برداری از ۲ هزار هکتار آبیاری نوین، ۶ طرح آبرسانی به زمین‌های کشاورزی و تعریض و ایمن‌سازی ۳۰۰ کیلومتر جاده ارتباطی در زمُره برنامه‌های سفر رئیس جمهور به استان چهارمحال و بختیاری است.

همچنین افتتاح ساختمان پارک علم و فناوری و بهره‌برداری از ۱۱۰ کیلومتر شبکه فیبرنوری شهری و ۴۳۰ کیلومتر فیبرنوری روستایی، سخنرانی در مُصلای امام خمینی(ره) شهرکرد، دیدار با سران طوایف، دیدار با قشرهای خاص، نشست با مسوولان آب و فاضلاب و بنیاد نُخبگان، حضور در شورای اداری و نشست مطبوعاتی از دیگر برنامه‌های سفر ۲ روزه رئیس جمهور به این استان است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1837513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =