۰ نفر
۶ مهر ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۸

پیش از این مجلس تمام سعی و تلاش خود را به کار گرفت تا گامی مثبت برای معلمان حق‌التدریس بردارد.

پیش از این مجلس تمام سعی و تلاش خود را به کار گرفت تا گامی مثبت برای معلمان حق‌التدریس بردارد. گرچه در این راه موانع بسیاری بر سر راه مجلس توسط آموزش و پرورش گذاشته شد. این لایحه که تنها طرح امیدوارکننده برای معلمان بود مراحل مصوب شدن خود را طی کرد و راهی شورای نگهبان شد. لایحه‌ای که قرار بود طی تصویب شدن آن بسیاری از معلمان حق‌التدریس تعیین تکلیف شوند و بعد از مدتها فعالیت در آموزش و پرورش استخدام گردند. اقدامی که علی رغم بی‌توجهی دولت بدان می‌توانست تنها گام مثبت دولت برای معلمان در این وزارتخانه باشد.

حال با شروع کار دولت دهم و بلا‌تکلیفی وزارتخانه آموزش و پرورش می‌توان به جرأت اظهار کرد که با تصویب شدن این طرح توسط شورای نگهبان شاید وزارتخانه دوباره احیا می‌شد. اما با اعلام مغایرت این طرح با اصل 75 قانون اساسی توسط شورای نگهبان، وزارت آموزش و پرورش در ناکامی به سر می‌برد. اما ایراد شورای نگهبان بر این لایحه تنها به خاطر مسائل مالی است که پیش از این نیز خود وزارتخانه در رابطه با آن همین مسئله را عنوان کرده بود و به همین علت هم پذیرای آن نمی‌شد. مغایرت با اصل 75 قانون اساسی ایراد شورای نگهبان به طرح تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریس و آموزش‌یاران نهضت سواد آموزی بود که با حضور اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات و آیت‌الله رضوانی نماینده شورای نگهبان مطابق با بند ج ماده 24 قانون مدیریت خدمات کشوری اصلاح شد.

در این رابطه باید گفت که مصوبه‌ای که مجلس داشت برآن بود تا به موجب آن 60 هزار نیروی حق‌التدریسی از بین 100 هزار نفر استخدام شوند در بین این 100 هزار نفر علاوه بر معلمان و نیروهای نهضت سواد آموزی تعدادی از مربی‌های پیش‌دبستانی و کارکنان قراردادی کانون پرورش فکری هم قرار بود به استخدام آموزش و پرورش در آیند که به طور کلی آموزش‌وپرورش هم پیش از این اعلام کرده بود که نمی‌تواند منابع مالی را در این رابطه تأمین کند. اما مجلس با توجه به تعیین بودجه‌ای که کرده بود بر این باور بود که می‌توان این بودجه را تأمین کرد. حال باید منتظر تعاملات بعدی مجلس و شورای نگهبان و البته اصلاحات در این لایحه بود.

البته لازم است در این جا نکته‌ای را هم متذکر شوم و آن این است که مجلس پیش از این یعنی قبل از ارائه لایحه مصوب به شورای نگهبان پیش‌بینی کرده بود که ممکن است اصلاحات و ایرادات شورای نگهبان بر این مسئله یعنی مسائل مالی باشد. در حال حاضر هم ایرادهایی که در این لایحه توسط شورای نگهبان گرفته شده بود با تعاملات اعضای کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس با شورای نگهبان، این ایراد‌ها حذف شد. پس از بحث و بررسی بسیار نهایتاً اعضای کمیسیون به اتفاق آرا به اصلاحات پیشنهادی شورای نگهبان رأی مثبت دادند و مقرر شد اشکال وارده مطابق با بند ج ماده 24 قانون مدیریت خدمات کشوری که دولت را برای به کار‌گیری یک سوم نیروهای بازنشسته مجاز کرده برطرف شود.

 بعد از این تصمیمات طرح مذکور یعنی طرح تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریس و آموزش‌یاران نهضت سواد آموزی پس از اعمال اصلاحات برای طرح در صحن علنی مجلس به هیأت رئیسه ارجاع می‌شود. در این مرحله باید مجلس اصلاحات شورای نگهبان را بپذیرد تا برای اجرای این طرح اقدامات لازم انجام شود و این مصوبه هر چه زودتر برای ارجاع به دولت ابلاغ شود در غیر این صورت مصوبه باید به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع داده شود. اما امید می‌رود که کار به این مرحله کشیده نشود چرا که در این صورت مشکلات جدیدی را پیش‌رو خواهیم داشت مشکلاتی که باز هم کار را به تعویق می‌اندازد و می‌توان به جرأت اظهار کرد که بی‌انگیزگی را در میان کارکنان شریف آموزش و پرورش به وجود می‌آورد. در حال حاضر هم مشکل شورای نگهبان و نیز دولت که پیش از این اعلام کرده بود بر سر همان مسائل همیشگی آموزش و پرورش یعنی مسائل مالی است که امید می‌رود با تعیین منابع ذکر شده به نتیجه مثبت و هدف عالی که در نظر داشتیم، برسیم.

رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 18372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =