عضو کمیسیون آموزش و رئیس کمیته پژوهش و فناوری مجلس معتقد است که با این روند همه معلمان حق‌التدریسی مستخدم دولت خواهند شد

سپیده سعیدی: بالا‌خره طرح تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریسی هم به تصویب رسید و برای دولت و آموزش و پرورش تبدیل به قانون شد. اینکه حدود 60 هزار نفر از این افراد بتوانند با بیمه و مزایای نسبتاً کافی به کارشان ادامه دهند. طرحی که البته اجرای آن زمان طولانی را می‌طلبد و دست‌کم بیش از دو سوم نیرو‌های حق‌التدریسی را بلاتکلیف نگه می‌دارد. با این حساب برای معلمان حق‌التدریسی این اتفاق خوشایند بود. باید دید قرعه این قانون به نام کدامیک از این 150 هزار نفر معلم خواهد افتاد. اسفندیار اختیاری عضو کمیسیون آموزش و رئیس کمیته پژوهش و فناوری مجلس معتقد است که با این روند تا دو سه سال آینده تقریباً همه معلمان حق‌التدریسی مستخدم دولت خواهند شد.

آقای اختیاری همانطور که می‌دانید برای استخدام در آموزش و پرورش باید پروسه زمان‌بر و دشواری چون گزینش را طی کرد! با این حساب چگونه می‌توان قاطع درباره این مسئله نظر داد؟
-تا آن موقع تعدادی از معلمان بازنشسته می‌شوند و این قانون به سرعت به استخدام نیروها کمک می‌کند. ضمن آنکه باید بگویم که به طور کلی باید برای استخدام نیروها این مسیر طی شود، چاره‌ای جز این نیست.

پس نمی‌توان با قاطعیت گفت که همگی تا سه سال آینده استخدام می‌شوند؟

ما با جدیت و خیلی دقیق این طرح را تصویب کردیم. در این جا باید بگویم که اگر این طرح در شورای نگهبان نیز تأیید شده و به قانون تبدیل شود حتماً باید دولت آن را اجرا کند؛ بدون تعلل.

آقای اختیاری معمولاً بعد از آنکه نیروهای حق‌التدریسی به خدمت گرفته می‌شوند، بعد از گذشت همان سه سال با طی کردن مراحل گزینش و بعد از قرارداد پیمانی استخدام می‌شدند. این طرح چه ویژگی‌هایی داشته که پیش از این نداشتند؟

در این طرح سعی شده تا تمامی این مراحل با سرعت بیشتری طی شود مثلاً بسیاری از این نیروها که با داشتن مدرک دیپلم وبیش از پنج سال سابقه هنوز نتوانسته‌اند استخدام شوند، از امنیت شغلی برخوردار می‌‌شوند. زود‌تر سامان شغلی می‌گیرند، بیمه می‌شوند و می‌توان گفت که کمتر هم کار می‌کنند چون در حال حاضر برای پر کردن ساعتشان موظف به فعالیت بیشتری هستند.

بیشتر از حق التدریسشان؟

بله، آنها بیشتر زحمت می‌کشند و کمتر مزد می‌گیرند.

در این طرح آمده که تا استخدام این 60 هزار نفر، آموزش و پرورش دیگر معلم حق‌التدریسی جذب نکند، نکته‌ای که سؤالات بسیاری را طرح می‌کند. اینکه در این فاصله بسیاری بازنشسته می‌شوند و آیا آموزش وپرورش نیازی به نیرو نخواهد داشت؟ تکلیف علاقه‌مندان به این شغل چه می‌شود؟ فارغ التحصیلان این رشته چه کاری باید انجام دهند؟

بله، می‌دانیم که گاه این وزارتخانه تا سالی 100 هزار نفر از نیروهایش یا باز نشسته می‌شوند یا از کار انصراف می‌دهند یاخرید خدمت می‌کنند و. . . اما در این طرح آمده که نیروهای حق‌التدریسی نگیرند.

پس از همان اول به استخدام در خواهند آمد؟ این در حالی‌است که باید مرحله به مرحله پیش روند، حق‌التدریسی، پیمانی و بعد استخدام؟

این اقدام برای آن است که آموزش و پرورش طبق نیاز جذب نیرو کند. بنابراین اگر احساس نیاز کرد حتماً به سرعت آن نیرو مستخدم دولت در آموزش و پرورش خواهد شد.

در باره فارغ التحصیلان هم بگویید؟

ببینید، در ماده 10 این قانون برای این عده نیز تدابیری اندیشیده شده است. طبق این قانون فارغ‌التحصیلان دانشگاه تربیت معلم و دانشگاه‌های وابسته باید حتماً تعیین تکلیف شوند و به استخدام درآیند. علاقه مندان به این شغل هم یا به این دانشگاه‌ها بیایند و تحصیل کنند و یا صبر کنند تا روز نامه‌های کثیرالانتشار اعلام نیاز آموزش و پرورش را اطلاع‌رسانی کند و بعد از شرکت در آزمون‌های این وزارتخانه به استخدام درآیند.

به نظر می‌رسد این طرح به استخدام بسیاری از معلمان در حال خدمت کمک می‌کند اما درهای اشتغالزایی وورود به آموزش و پرورش را می‌بندد.

البته هدف این نبوده است. امیدواریم در عمل هم این نباشد. کافیست همه موارد با دقت اجرا شود که دولت موظف به اجرای آن است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 14372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =