۰ نفر
۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶

اسوه ای در سپهر سیاست ایران

اسدالله بادامچیان
اسوه ای در سپهر سیاست ایران

در فرهنگ اسلام درباره بندگان خالص و مختص خداوند باری تعالی عبارت های جالبی آمده است و بنده ای کوچک از نظر جسمی و فضای هستی ،عبدی ویژه واختصاصی برای آفریدگار عظیم، این هستی شگفت انگیز می شود. فرموده اند: ان الله عبادا فی الارض یسعون فی حوائج الناس بندگان در زمین مختص خداوند متعال هستند که ویژگی اصلی آنها کوشش خستگی ناپذیر و برآوردن حوائج مردم است.

فرموده اند اذا اراد الله بعبدخیرا فقهه فی الدین؛ اراده الهی اگر برای بنده ای خیر بخواهد او را در دین صاحب نظر می کند در قرآن فرمود به شیطان که ان عبادی لیس لک علیهم سلطان، شیطان بر بندگان من سلطه نمی یابد. نگاهی به عمر پربرکت و مبارک مرحوم حاج حبیب الله عسگراولادی مسلمان به آسانی اثبات می کند که او از عبادالله المخلصین است؛ زیرا همه عمرش از جوانی تا لحظه وصال ابدی در خدمت مردم و رفع محرومیت ها و فقرزدایی و زدودن غم از چهره غمداران است به حدی که امکان نوشتن آنها در کتابی نیست زیرا بسیار وسیع و گسترده است.

نمونه های آن بشاگرد، صندوق های قرض الحسنه، صندوق صدقات، اکرام ایتام، شایسته پروری، رسیدگی به خانواده های زندانیان، کمک به آنهایی که برای مشکلات اقتصادی از پا افتاده بودند و صدها مورد دیگر ...

او همه این برکات و خدمات و عنایات الهی را بر اساس اخلاص در نیت و عمل و تنها برای خشنودی خدا و مهمتر بر اساس اصول و موازین فقهی و شرعی انجام می داد.

حاجتمندی از او وجه نسبتا بیش از معمولی را درخواست کرد موافقت کرد و گفت اگر این وجه را به من بدهید شب های جمعه برای مادرتان آمنه خانم و پدرتان، فاتحه می خوانم. گفت نمی توانم دیگر بپردازم، زیرا اگر برای این فاتحه به شما این کمک را بدهیم ربا می شود. گفت نمی خوانم فرمود خواستی خودت برای هرکسی خواستی فاتحه بخوان اما من باید خالصا وجه الله، وظیفه امداد به برادر مسلمان را انجام دهم و انجام داد. این نکته ای زیبا و نشانگر فهم خالص اوست.

و عارفان عمق این نکته ظریف را می دانند و عسگراولادی عارفی واصل بود.

عسگراولادی تنها در رسیدگی به حوائج الناس کم نظیر بود در سایه امور و ظایف دینی و شرعی و سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و جهاد فی سبیل الله و تحمل صبر در مصیبت ها و مشکلات و شکنجه ها از زندانی طولانی مدت، یک اسوه به شمار می آید.

در واقع او امدادگر و فعالی ساده نبود بلکه چهره ای اسوه و الگو در همه این امور در سپهر سیاست ایران است.

خدمات گسترده او در مسئولیت امداد امام خمینی اگر تدوین شود دهها جلد کتاب قطور خواهد بود خدماتی بسیار برجسته و پشتکاری و مستمر.

او در مسئله فرهنگی با تأسیس مؤسسه فرهنگی شهدای مؤتلفه اسلامی خدمتی عظیم به فرهنگ کشور و فرهنگ انقلاب اسلامی و احیای شهدای بزرگوار مطهری و بهشتی و رجایی و باهنر و عراقی و امانی و بخارایی و نیک نژاد و هرندی و اندرزگو و سایر شهدا مانند لاجوردی را به ثمر رساند.

نوع کار او تأسیس مدرسه اسلامی غیرانتفاعی نبود یک جریان گسترده فرهنگی حزب اللهی بود او در مبارزه اسوه بود در جریان ملی شدن نفت و در کنار مرحوم آیت الله کاشانی تا مرز شهادت و مدیریت صحنه مبارزه در 30 تیر 1331 اقدام کرد.

در انقلاب اسلامی او در کنار امام خمینی و یاران موتلفه اسلامی با نظر امام همراه عراقی و همرزمان قوی ترین و گسترده ترین تحزب اسلامی را در ایران پایه گذاری کرد که 60 سال در خدمت ارزش ها و خط ولایت و امامت و روحانیت اصیل اسلامی فعال و پرکار است وشهدایی که تقدیم کرده تعدادشان نشانگر حضور جهادی گسترده در همه صحنه هاست.

در نبرد حق علیه باطل عسگراولادی در همه ابعاد کار کرده از دعوت به جبهه ها، همکاری و مشاوره به سرداران سپاه و ارتش که نمونه قرآنی آن کار وی با شهید صیاد شیرازی است تا بازسازی تخریب ها و رسیدگی به خانواده جانبازان و آزادگان و آوارگان جنگ و اعزام یاران مؤتلفه به جبهه های ضداستکبار و جمع کمک های موردی به جبهه ها فعال بوده است.

عسگراولادی در سخت ترین شرایط در آغاز جنگ تحمیلی و دوره شهید رجایی وزارت بازرگانی را به عهده گرفت شایسته ترین برنامه ها را اجرا کرد گرچه با کارشکنی چهره های نقابدار و فریبکار روبرو بود که امروز آن چهره های منفور قیافه پلید و مزدور استعماری خود را آشکار کردند.

عسگراولادی در تفسیر قرآن ابتکارات زیبا داشت و تفسیرهای او و برداشت های جالب وی در فیلم های جاودانی مریم مقدس و یوسف پیامبر راهگشای هنرمندانی بود که می خواستند هنر ارزشی را در آیات قرآن به یادگار بگذارند.

عسگراولادی در خارج از ایران در همه جا کوشید جریان سیال محبت و امداد و کرامت و مشکل گشایی را به انسان های خارج از ایران، عملا و اخلاقا نشان دهد و در این زمینه یک اسوه برتر باشد.

در واقع در این مختصر حتی به اندازه یک بهره از یک دریا نیز درباره عسگراولادی نمی توان سخن گفت.

هر کسی مایل است که چهره ای پاک، خداخواه، مخلص، خدوم و عبدصالح و مختص خداوند متعال را بشناسد و از زندگانی او که اسوه بزرگ است درسی بیاموزد و خود به تحقیق برخیزد.

طوبی له و حشرنا فی جنات الله

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1833526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =