جهان وارد انقلاب پنجم توسعه شد ما بین انقلاب دو و سه مانده‌ایم/ خطر مهاجرت را جدی بگیرید

رییس اتاق بازرگانی تهران می‌گوید ایران از قافله‌ی توسعه در جهان عقب مانده است. ضرر این اتفاق این است که ما از تکنولوژی روز جهان عقب می‌مانیم و در نتیجه بهره‌وری ما کاهش می‌یابد.

زهرا علی‌اکبری- محمود نجفی عرب در یک گفتگوی اختصاصی با استناد به آمار و ارقام و تشریح شرایط در جهان و ایران، پرده از واقعیت تلخی برداشت که البته افکار عمومی نیز نسبت بدان حساسیت ویژه‌ای نشان می‌دهد.

نجفی عرب معتقد است ایران همچنان درگیر انقلاب دوم و سوم صنعتی است اما جهان در حال ورود به انقلاب پنجم است و این به معنی دقیق عقب ماندن از قافله‌ی توسعه در جهان است.

بیشتر بخوانید:

وزرای اقتصادی دولت همچنان به دنبال عزل سلاح ورزی!/ اقدام خارج از عرف وزیر اقتصاد در عدم برگزاری شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی!

دستگاه قضا، انتخاب رئیس اتاق بازرگانی ایران را غیرقانونی تشخیص نداد

خطر استهلاک جدی است

نجفی عرب با اشاره به اینکه موج مهاجرت نیروی کار و البته کارآفرینان از ایران جدی است و باید سیاستگذار تدبیری در خصوص آن بیاندیشد، به نرخ بالای استهلاک سرمایه‌گذاری در کشور اشاره کرد و گفت: از سال 1390 تا 1401 روند تشکیل سرمایه در ایران منفی بوده است این بدان معناست که میزان تشکیل سرمایه‌ی ما در سال 1401 نصف سال 1390 بوده است. حال شما ببینید در همین یک دهه جهان چقدر تغییر کرده و کشورهای اطراف ما نیز تا چه میزان جلو رفته‌اند.

او گفت: من عددها را نمی‌گویم تا شبهه ایجاد نشود، تنها به نسبت‌ها اشاره می‌کنم تا عمق فاجعه روشن شود. به هر حال این محاسبات بر اساس قیمت‌های ثابت سال 1395 محاسبه شده‌اند.

نجفی عرب گفت: از سوی دیگر در شرایطی که تشکیل سرمایه در ایران طی یک دهه نصف شده، شاهد نرخ بالای استهلاک سرمایه هستیم . میزان استهلاک سرمایه در کشور هر سال حدود پنج درصد از دارایی‌های کشور است.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: اگر دارایی‌های کشور اگر در سال 1390 پنج هزار و خرده‌ای همت بوده، این رقم هر ساله 5 درصد کاهش یافته است .

رییس اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: ضرر این اتفاق این است که ما از تکنولوژی روز جهان عقب می‌مانیم و در نتیجه بهره‌وری ما کاهش می‌یابد. همین حالا هم بسیاری از ماشین‌آلات صنعتی ما عمر بیست ساله دارند در حالی که در جهان کسی معطل ما نیست و همه در حال پیش رفتن هستند اما ما درگیر بحران‌های ابتدایی و اولیه مانده‌ایم.

او به تغییرات شدید تکنولوژیکی در جهان اشاره کرد و گفت: در همین دو دهه ماشین‌آلات تولیدی کیفی وارد بازار شده است اما صنعت ما متاسفانه به این ماشین‌آلات جدید دسترسی ندارد.

وی سپس به بحران جدی دیگری به نام عدم ورود سرمایه‌ی خارجی به ایران اشاره کرد و گفت: در کنار نرخ بالای استهلاک، قدیمی شدن ماشین‌آلات و نصف شدن تشکیل سرمایه در ایران اشاره کرد و گفت: در یازده ساله‌ی منتهی به سال 1401 سرمایه‌ی خارجی چندانی وارد ایران نشده و در بهترین حالت بالاترین سرمایه‌ی ورودی به ایران 5 میلیارد دلار بوده که این رقم نیز در سال 1401 به یک میلیارد و پانصد میلیون دلار کاهش یافته است.

بخش خصوصی را به بازی نمی‌گیرند

نجفی عرب در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از سیاست جاری تاکید کرد: متاسفانه با وجود تمامی بحران‌ها بخش خصوصی را به بازی نمی‌گیرند و سیاست جاری این است که دولت و شبه دولتی‌ها اقتصاد را در اختیار داشته باشند این در حالی است که در شرایط تحریمی بخش خصوصی قادر به فعالیت است.

او در توضیح این مطلب ادامه داد: سهم بخش خصوصی از حوزه صنعت و خدمات در ایران تنها حدود 12 درصد از تولید ناخالص داخلی است .‌این سهم با احتساب کشاورزی بیشتر از بیست درصد کل اقتصاد نیست.

رییس اتاق بازرگانی تهران به حوزه‌ی تخصصی فعالیت خود یعنی بخش دارو اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در حوزه‌ی دارو بخش خصوصی خالص سهمی بیشتر از بیست درصد ندارد و خصولتی‌هایی مثل تامین اجتماعی و آستان مقدس رضوی و ستاد اجرایی فرمان امام و بانک‌ها و ... در این حوزه بیشترین فعالیت را دارند. این در حالی است که این بخش‌ها رادر کنار بخش خصوصی طبقه‌بندی می‌کنند و می‌گویند این میزان از سهم صنعت دارو در اختیار بخش خصوصی است حال آنکه تمامی حوزه‌های غیر دولتی خصوصی محسوب نمی‌شوند.

وی به سخنان مقام رهبری اشاره کرد و گفت: حتی مقام رهبری هم گفته‌اند جایی که بخش خصوصی می‌تواند سرمایه‌گذاری کند دولت نباید حضور داشته باشد اما عطش برای حضور دولت‌ها و شبه‌دولتی‌ها هنوز بالاست.

نجفی عرب به تجربه‌ی سه دهه خصوصی‌سازی در ایران اشاره کرد و گفت: حتی در فرآیند خصوصی‌سازی نیز عمدتا سهام شرکت‌ها به صندوق‌های بازنشستگی و بانک‌ها و زیرمجموعه‌های خود دستگاه‌ها واگذار شد. به عبارت دیگر وقتی صندوق بازنشستگی هر بخشی سهام قابل واگذاری آن دستگاه را خرید، دیگر خصوصی‌سازی اتفاق نمی‌افتد اتفاقا کار وارد بحران‌ها و مشکلات اساسی می‌شود.

رییس اتاق بازرگانی تهران به اهمیت بخش خصوصی در شرایط غیرعادی اقتصاد ایران اشاره کرد و افزود: بخش خصوصی در هر شرایطی قادر است مسیرها را پیدا کند و رتق و فتق امور را انجام دهد اما متاسفانه حتی در پارلمان و قوه‌ی مجریه نیز بخش خصوصی را جدی نمی‌گیرند.

او به قانون برنامه هفتم توسعه که این روزها در مجلس در حال بررسی است، اشاره کرد و گفت: ببینید در این برنامه پنج ساله، بخش خصوصی چه جایگاهی دارد و چقدر در راستای تقویت این بخش گام برداشته شده است؟

جهان وارد انقلاب پنجم توسعه شد ما بین انقلاب دو و سه مانده‌ایم/ خطر مهاجرت را جدی بگیرید

رییس اتاق بازرگانی تهران از تصویب قوانینی چون پیمان‌سپاری ارزی انتقاد کرد و گفت: چطور بگوییم این قانون پدر بخش خصوصی را درآورده و پیمان‌سپاری چون سدی برابر صادرات قد علم کرده است؟

نجفی عرب ادامه داد: شما از یک سو با اتخاذ سیاست‌های ی حل مشکلی که خودتان ایجاد کردید پیمان‌سپاری گذاشتید؟

وی گفت: کل سهم بخش خصوصی واقعی از صادرات تنها 12 میلیارد دلار است، شما می‌توانید حداقل این دوازده میلیارد دلار را از پیمان‌سپاری معاف کنید و این قانون را برای بخش شبه‌دولتی‌ها و خودتان اجرا کنید، اما متاسفانه انبوهی کارت بازرگانی به دلیل آنکه 60 درصد پیمان را برنگرداندند باطل شده است. حالا سئوال من این است که مگر تحریم نیستیم، مگر سیستم بانکی تحریم نیست، چطور توقع دارید در این شرایط تحریمی در مدتی مشخص ارز را برگردانند؟پیمان‌سپاری ارزی واقعا پدر صادرات و بخش خصوصی را درآورده است.

او شمار کارت‌های بازرگانی تعلیق شده را بین 440 تا 450 کارت اعلام کرد و گفت: تعلیق یعنی این‌ها امکان ترخیص کالاهایشان از گمرک را ندارند و قادر به صادرات هم نیستند، این تصمیم هم به زیان تولید است هم به زیان صادرات. در حالی که دولت می‌تواند یک سری کالا مشخص کند و بگوید در قبال صادرات، امکان ورود این اقلام هست اما می‌بینیم که ارز ترجیحی را در قانون برنامه هفتم نیز گذاشتند در حالی که این ارز ترجیحی فسادزاست. وقتی ارز ترجیحی را گذاشته‌اند یعنی باید قیمت دستوری هم پابرجا بماند و در نتیجه این سهم مهلک دوباره به اقتصاد تزریق می‌شود.

مهاجرت فعالان اقتصادی جدی است

رییس اتاق بازرگانی تهران به بحران جدی مهاجرت کارآفرینان و نیروی کار از ایران اشاره کرد و گفت: ما می‌بینیم حتی برخی فعالانی که در حوزه‌های استارتاپی دارند کار می‌کنند به دلیل این کاهش سرعت اینترنت و کاهش باند، مایل به مهاجرت هستندو ترجیح می‌دهند به کشورهای اطراف بروند.

او گفت: در این شرایط میل به مهاجرت طبیعی است. مسئولان آمار خروج نخبگان را دارند و نیازی نیست من این رقم را بگویم . نیاز اصلی ما این است که سیاستگذار این بحران را درک کند و برای حل آن چاره بیاندیشد.

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1827775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 9
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
    38 4
    عجب نکته درستی . یعنی همه سرمایه گذاری ها تا پایان دوره ریاست جمهوری اقای خاتمی بود و احمدی نژاد فقط پی حاشیه رفت . ای خدااااا
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
    54 2
    خطر مهاجرت؟ مهاجرت واسه اینا نعمته!
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
      30 1
      اینها از خداشون
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
    39 1
    ای کاش گوش شنوایی باشه اما نیست
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
    23 5
    از ماست که بر ماست
  • مهندس نرم افزار IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
    6 5
    انجام تکمیل پروژه های نیمه تمامها در دولت فکر خوبی است. ولی تا زمانی که برج سازی نشود همین آش و همین کاسه است
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
    28 3
    ای کاش ایران نفت نداشت
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
    24 1
    کاش کاش کاش عدالتی عدالتی عالتی در کار در کار در کار بود
  • ugd hs IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
    0 7
    باشه
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
    20 1
    خدا به فریاد ما برسد
  • ناشناس IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
    11 1
    دوست عزیز ما توبازی نیستیم شما خیلی خوشبین هستی اگه گفتی واحد پول ما چی هست دلار یا ریال
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
    10 0
    بخش خصوصی یک شوخی بود زیاد جدی گرفتی دوست عزیز ، .. ..اگر نه برو ببین کدام قوانین بانکی و پولی ارزی و بیمه و در مسیر خصوصی سازی اصلاح شد جز سنگ پیش پای بخش خصوصی انداختن ..فقط این می دونم سرمایه‌ای عظیمی از شرکت ها و املاک و دستگاه ها و کارخانجات در کشور معطل مانده و زمین گیر هستند که هزاران میلیارد ارزش واقعی آن هاست و البته کشور محتاج چرخیدن چرخشان ..اقتصاد علم است و قطعا با ساختن و فربه کردن سازمان مالیاتی بدون تولید و درآمد منجر به رونق نمی شود وبه عدالت هم نخواهیم رسید که روزبه روز بر فقر عمومی می افزاییم ..اقتصاد علم است همین ...
  • FR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
    19 5
    ۹۰ درصد کارمندان سازمان‌های دولتی را فارغ التحصیلان دانشگاه‌های ...اشغال کردنده اند که با پارتی وارد سیستم شدند‌. فارغ التحصیلان دانشگاه‌های دولتی جایی در دستگاههای دولتی ندارند که بتوانند با تصمیم های کارشناسی مشکلات مملکت را حل کنند! پس نخبگان برای چه در مملکت بمانند وقتی که می‌دانند می‌خواهند در دکه روزنامه فروشی کار کنند !!!!! قدر زر، زرگر داند و قدر گوهر....
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
    16 5
    با این بار کج به هیچ منزلی نمی رسیم.
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
    4 0
    به چه وضعی رسیدیم
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
    3 0
    این چند نفر هم ...
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
    6 0
    توسعه‌ی ایران با این سبک حکم‌رانی شوخی است.
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    9 0
    متاسفانه نخبه ها ،سرمایه داران،استادها،وهنرمندان دارن میرن ازایران
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    1 2
    هیچ کشوری جای دوری نمیره، همه دور هم هستن تا ابد، پس تا ابد جا برای پیشرفت وجود دارد
  • ارمان IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    1 0
    بخش خصوصی تازمانی که گروهی دنبال رانت بازی انحصاری کردن کالاها برای اشخاص خاص میباشد وهیچ مالیاتی پرداخت نکرده و وامهای بانکیشون رو پس نمیدهند ،،بخش خصوصی دیگر باقی نمی ماند که شما دم از بخش خصوصی میزنید