۴ نفر
۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۲
اوج‌گیری سرقت از رسانه‌های مکتوب یا بالعکس؟!

کانال تلگرامی باشگاه روزنامه‌نگاران ایران به‌تازگی مطلبی قابل تأمل منتشر کرده و از سرقت مطالب رسانه‌های مکتوب توسط رسانه‌های آنلاین انتقاد و حتی از آن با عنوان «اوج‌گیری» یاد کرده است!

با احترام به همه دوستان و همکارانم در روزنامه‌ها و رسانه‌های مکتوب اعم از روزنامه و مجله که خودم هم در روزگاری عضوی کوچک از آنها بودم، این موضوع برایم جای پرسش است که حقیقتا در این روزگار سرقت رسانه‌های مکتوب از خبرگزاری‌ها و رسانه‌های آنلاین بیشتر است یا بالعکس؟!

به نظر می‌رسد با یک بررسی گذرا بر کسی پوشیده نخواهد بود در شرایط کنونی به جز چند روزنامه و مجله انگشت‌شمار و نام‌آشنا(که انصافا در تولید مطلب و داشتن گزارش و گفت‌وگوهای دست اول پیش‌رو هستند)، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های آنلاین گویی که وظیفه تولید محتوا برای روزنامه‌ها و رسانه‌های مکتوب را برعهده دارند و مسئولان جمع کثیری از روزنامه‌ها و مجلات ترجیح می‌دهند از عواید داشتن امتیاز آن رسانه بهره‌مند شوند تا اینکه زحمتی برای تولید محتوا بکشند.

این در حالی‌ست که تجربه‌های شخصی ما خبرنگاران خبرگزاری‌ها و رسانه‌های آنلاین در تولید گزارش و گفت‌وگو که فردای انتشار در سایت، به‌عنوان تیتر یک روزنامه و حتی در مواردی عجیب(!) به نام روزنامه‌نگار شاغل در آن روزنامه(حتی بدون تغییر تیتر) منتشر شده آنقدر زیاد است که مجالی برای اشاره تک به تک آنها نیست و گواهی بر این مدعاست.

هرچند تأکید می‌کنم این موضوع نافی تلاش روزنامه‌نگاران و دوستان فعال و کاربلد رسانه‌های مکتوب نیست اما شاید در فضایی منصفانه‌تر به‌کار بردن واژه «اوج‌گیری سرقت از رسانه‌های مکتوب» در این کانال تلگرامی قابل نقد باشد.

از سویی شکی نیست هر سرقت مطلب یا عکس توسط هر رسانه، خبرگزاری و … محکوم و کاری کاملا غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی است، چه رسانه مکتوب باشد چه آنلاین.

*روزنامه نگار

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1826187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =