چرا همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از برنامه هفتم حذف شد؟/ بازنشستگان: چشم‌مان آب نمی‌خورد عقب‌ماندگی حقوق جبران شود

آنچه در کندوکاش در میان صفحات لایحه برنامه هفتم توسعه دیده میشود، این است که همسان‌سازی حقوق حذف شده و هیچ جایگاهی ندارد.

مریم فکری: بی‌توجهی برنامه هفتم توسعه به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، این روزها نه‌تنها صدای بازنشستگان را در آورده، بلکه برخی از نمایندگان مجلس هم در تذکرات متعدد در مجلس، از خواسته بازنشستگان می‌گویند. روز سه‌شنبه هفته‌جاری حجت‌الاسلام سید جواد حسینی‌کیا در تذکری شفافی در مجلس، عنوان کرد: بازنشستگان فراوانی این روزها از ما مطالبه دارند که موضوع همسان ‌سازی اجرایی شود، بنابراین انتظار می‌رود در برنامه هفتم توسعه حتما به همسان سازی حقوق بازنشستگان توجه شده و این موضوع اجرایی شود.

این در حالی است که آنچه در کندوکاش در میان صفحات لایحه برنامه هفتم توسعه دیده میشود، این است که همسان‌سازی حقوق حذف شده و هیچ جایگاهی ندارد. البته فعالان بازنشستگی با اشاره به سیاست‌گذاری‌های دولت در حوزه بازنشستگی، معتقدند حتی اگر همسان‌سازی را هم در برنامه هفتم بگنجانند، چون برنامه توسعه راهبرد است نه تکلیف، هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد.

به باور آن‌ها، باید اعتبار همسان‌سازی برای همه صندوق‌ها و به طور مشخص تامین اجتماعی در بودجه‌های سنواتی منظور شود وگرنه قراردادن همسان‌سازی در برنامه‌ی هفتم هیچ تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

فعالان بازنشستگی تاکید دارند؛ تا پیش از این هم دولت به تکالیف برنامه‌های توسعه در مورد بازنشستگان عمل نکرده است.

اجرای همسان‌سازی متوقف شد

حسن صادقی، رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در واکنش به این اتفاق می‌گوید: در برنامه توسعه هفتم نه‌تنها چیزی را تحت عنوان همسان‌سازی حقوق نمی‌بینیم، بلکه ناهمسان‌سازی را مشاهده می‌کنیم.

معاون دبیرکل خانه کارگر در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین تصریح می‌کند: در حال حاضر برنامه ششم توسعه دو سال است که پشت سر هم تمدید می‌شود و یکی از بندهای آن، همسان‌سازی حقوق بوده است. چرا همسان‌سازی را متوقف کردند؟ نمی‌شود که یک بند یک برنامه جامع را اجرا کرد و یک بند را اجرا نکرد.

صادقی متذکر می‌شود: اگر دولت عملا دنبال اجرای متناسب‌سازی حقوق بود، در برنامه ششم که دو سال است تمدید شده، باید در این دو سال همسان‌سازی را اجرا می‌کردند، ولی شاهد بودیم که اجرای همسان‌سازی متوقف شده بود.

وی عنوان می‌ند: زمانی که برنامه در حال اجرا متوقف می‌شود، انتظار دارید بیایند برای آینده همسان‌سازی را اجرا کنند؟ اگر می‌خواستند همسان‌سازی را اجرا کنند، خب حقوق را هم منطبق با تورم افزایش می‌دادند.

رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تصریح می‌کند: عامل عقب ماندن حقوق نسبت به تورم، دولت است، بنابراین شما از دولت و مجلس انتظار دارید که عقب‌افتادگی حقوق را در برنامه هفتم جبران کند؟ چشم من در این قضایا آب نمی‌خورد. نه مجلس و نه دولت به دلیل هم‌فکری‌ای که با هم دارند، چیزی را تحت عنوان همسان‌سازی حقوق رقم بزنند.

چرا همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از برنامه هفتم حذف شد؟/ بازنشستگان: چشم‌مان آب نمی‌خورد عقب‌ماندگی حقوق جبران شود

اجرای همسان‌سازی چقدر منابع می‌خواهد

در همین خصوص، جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون تلیفق برنامه هفتم توسعه در گفت‌وگویی توضیح می‌دهد: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه جایگاهی ندارد و دولت در این باره چیزی نیاورده است. مجلس هم مصوبه خاصی در این باره ندارد؛ اما در کمیسیون تلفیق پیشنهاداتی در این باره آورده‌ایم که دولت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را در قانون بودجه ۱۴۰۳ اجرائی کند.

وی می‌افزاید: مجلس مدام با تذکر در این باره فشار می‌آورد اما به دلیل اینکه نیازمند منابع است، مجلس نمی‌تواند آن را در قالب طرح بیاورد و اصل ۷۵ می‌شود که خود به خود حذف خواهد شد. به همین دلیل ما اعضای کمیسیون تلفیق می‌کوشیم مقدمه و متنی تهیه کنیم تا با دولت در این باره به توافق برسیم. چراکه این موضوع رقم بالای ۲۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

کوچکی‌نژاد تاکید می‌کند: اگر همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را کامل اجرا کنیم، رقمی بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز است. مثلا شخصی که ۱۰ سال است بازنشسته شده و شش میلیون تومان حقوق می‌گیرد، وقتی همسان‌سازی و با هم‌تراز خود همسان‌سازی شود حقوقش ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان می‌شود که رقم قابل توجهی در جمع است.

وی در عین حال متذکر می‌شود: سال گذشته افزایش حقوق بازنشستگان با ترمیم یک میلیون تومان ۷۲ هزار میلیارد تومان شد و اگر چهار تا پنج میلیون تومان حقوق‌ها افزایش یابند، این افزایش رقم بالای ۳۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود. لذا از آنجایی که صندوق تأمین اجتماعی وابسته به دولت است باید دولت به صندوق تأمین اجتماعی هم در این باره کمک کند چراکه بیشترین فشار را بازنشستگان تأمین اجتماعی تحمل می‌کنند.

رایزنی دولت و مجلس درباره همسان‌سازی حقوق

در این شرایط، به دنبال اعتراض و انتقاد شدید کارگران نسبت به بی‌توجهی برنامه هفتم به همسان‌سازی حقوق، شنیده‌ها حاکی از آن است که مجلس و دولت در حال رایزنی برای در این خصوص هستند؛ تا جایی که محمدباقر قالیباف، رییس مجلس هم در مقابل تذکر نمایندگان در روز سه‌شنبه هفته‌جاری، خبر داد: ما فصل مربوط به این موضوع را مرعا گذاشته‌ایم و اکنون با دولت در حال رایزنی هستیم و حتما موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان در لایحه برنامه مورد توجه قرار خواهد گرفت.

محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در همین خصوص در حاشیه نشست علنی روز سه‌شنبه هفته‌جاری مجلس و در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان می‌گوید: دیشب جلسه‌ای ۳ ساعته بین رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه و رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.

وی می‌افزاید: در نهایت جمع‌بندی اولیه این شد که ما در طول برنامه هفتم توسعه بتوانیم بحث متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را به سرانجام برسانیم و هدف‌گذاری شد که تا پایان برنامه هفتم شاهد تحقق این موضوع باشیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه عنوان می‌کند: موضوع مهم دیگر آن بود که اصلاحات ساختاری لازم در صندوق‌های بازنشستگی انجام شود تا مشکل ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی مرتفع شود.

223225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1823993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 9
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    35 0
    چیزای دیگه واجب تره ؟!
    • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
      18 2
      من معلم به این دولت و مجلس در توجه به معیشت طبقات ضعیف هیچ امیدی ندارم
    • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
      17 2
      من معلم به این دولت و مجلس در توجه به معیشت طبقات ضعیف هیچ امیدی ندارم
    • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
      11 2
      من معلم به این دولت و مجلس در توجه به معیشت طبقات ضعیف هیچ امیدی ندارم
    • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
      10 1
      من معلم به این دولت و مجلس در توجه به معیشت طبقات ضعیف هیچ امیدی ندارم
    • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
      11 2
      من معلم به این دولت و مجلس در توجه به معیشت طبقات ضعیف هیچ امیدی ندارم
    • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
      12 3
      من معلم به این دولت و مجلس در توجه به معیشت طبقات ضعیف هیچ امیدی ندارم
    • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
      16 0
      هیچ چیز واجب تر از این نیست و تا وقتی که دولت از این گروکشی دست بر ندارد هرج و مرج تمام نمیشود
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    45 1
    از اون پولهایی که برای دیگر کشورها خرج میکنید برای ما بازنشستگان هم خرج کنید شاید راضی باشید .
  • BG ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    41 0
    تا گوساله گاو شود دل صاحبش آب شود !!تازه مشغول رایزنی هستند !!از خواب و خوراک افتادین که!!
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    19 0
    چون خدا بهشون رحم کرد. وگرنه می شد حکایت همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی که حقوق علوم پزشکی ها رو کم کردند تا با وزارت علوم یکی بشه!!!
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    26 0
    پول برای همسان‌سازی دائمی وجود دارد اما اراده‌ای برای اجرای همسان سازی نیست که نیست و الا کشور ما الحمدالله آنقدر منابع دارد که همه در رفاه زندگی کنند
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    37 0
    عزیزان بازنشسته هیچ امیدی به این مجلس و دولت حداقل مشارکتی نداشته باشید ،اینا تصمیم به نابودی بازنشستگان گرفتن.
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    27 1
    دولت در مجموع زیر تمام قول‌هایی که به کل حقوق بگیران اعم از بازنشستگان و کارگران و کارمندان داده را زیرش زد.مثل دیگر وعده های ساخت خانه و .......
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    26 1
    کدام مسئولی در کجای این دنیای به این بزرگی چنین رفتاری با بازنشستگانش دارد ؟
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    23 0
    کدام مسئولی در کجای این دنیای به این بزرگی چنین رفتاری با بازنشستگانش دارد ؟
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
      23 0
      تو ایران
  • محمد اکبری IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    13 0
    آفرین مر حبا ،،،
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    14 0
    افزایش حقوق بازنشستگان ربطی به بودجه دولت ندارد و باری بر بیت المال نیست
  • شاهین IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    22 0
    از دولت توقع و انتظار بیشتری نباید داشت و بازنشسته ها باید درموقع انتخابات تلافی کنند .
  • بازنشسته زیر خط فقر IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    23 0
    اینقدر ما بازنشستگان رو اذیت میکنید.
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    20 0
    در صورت اجرای صحیح ماده 96 نیازی به متناسب سازی حقوق نیست. زیرا طبق این ماده حقوق ها باید به اندازه هزینه های زندگی افزایش یابد. این یعنی حتی افزایش حقوق بازنشستگان باید بالاتر از تورم باشد.
  • m IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    2 0
    عجب
  • RO ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    2 0
    عجب
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    2 0
    باشه
  • محمدرضا IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    6 0
    همش یه مشت حرف هستش
  • ناشناس IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    9 0
    بزک بزک نمیری که یک روزی بهار است . می فرمایند در طول برنامه توسعه هفتم اجرا می کنیم ،شما در طول برنامه ششم که دوسال هم تمدید وقانون بود اجرا نشد حالا حرف از زمانی می زنید که نه قانونی در برنامه هفتم دارد این بازنشستگان هرکدام ۳۰ تا۴۰ سال سابقه خدمت دارند .
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    5 0
    برنامه هفتم اجرایی نميشه
  • زمان US ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    2 0
    دستور از صادر شده است.
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    6 0
    بازنشستگان امروز ...
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    6 1
    حقوقها زیاد بشه بهتره . چون اکثر بازنشسته ها یه جوان پسر یا دختر مجرد بیکار بالای سی سال در خانه دارند
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
      4 0
      کو گوش شنوا ،مگه مجلس و دولت و حاکمیت به بازنشسته ها توجه میکنند.
  • اکبراقا IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    2 0
    همسان سازی=اولویت آخردولت+1
  • محمدولایی بازنشسته IR ۰۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
    2 0
    دولت ومجلس تعمدا باز نشسته ها را حذف کردند:::: منابع خااااام را راحت تر به جیب می زنند وایجاد نارضایتی که همان پنج درصد کا فیشونه:::::
  • رضا IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
    2 0
    آقایان دولت.از اشتعال جوانان خبری نیست سن‌شان داره ۴۰ میرسه بیشتر آنها سر سفره بابای بازنشسته اما حقوق بابا بازنشسته اش ۱۰ روزه تمام میشه ،خدا شاهده داره به این بازنشستگان ظلم میشه ،بابا پول خوشان است ربطی به دولت نداره درزمان اشتغال پولشان در قلک تامین جمع شده تا وقت بازنشسته شدند استفاده کنند ،کو پولشان نیست دولت‌ها گرفتند